رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: فاز اول طرح انتقال آب از سد کنگیر به دشت های ایوان آماده بهره برداری است.
کد خبر: ۷۸۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 17 September 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ سید محمد تراب میری اظهار داشت: از اهداف اصلی احداث سد کنگیر جمع آوری آب های سطحی، افزایش راندمان در بخش کشاورزی، توسعه باغداری و گردشگری است.

وی عنوان کرد: کشاورزی و باغداری از ظرفیت های بزرگ شهرستان به شمار می رود و قطعا استفاده از آب سد کنگیر برای توسعه فعالیت های کشاورزی و به خصوص باغداری در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طرح آبیاری اراضی و باغات ایوان از سد کنگیر در دو فاز در حال اجراست، افزود: شهرستان ایوان با داشتن بیش از ۴۵۰ هکتار باغات انگور قطب نخست تولید این محصول در استان است و با استفاده از آب سد کنگیر قطعا میزان باغات و تولید انگور شهرستان دو برابر می شود.

وی عنوان کرد: سطح باغات این شهرستان یک هزار هکتار است و با توجه به استعدادهای شهرستان در بخش باغات، استفاده از سد کنگیر و روشهای آبیاری های مدرن برای افزایش اشتغال و تولید در منطقه اولویت اول مسئولان شهرستان است.

میری تصریح کرد: طرح انتقال آب از سد گنگیر به اراضی دشت های ایوان و زرنه بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد و  با اجرای این پروژه شاهد کاشت انواع مختلف محصولات کشاورزی و همچنین دانه‌های روغنی خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام همچنین به توسعه باغات سته در صورت تکمیل پروژه اشاره کرد و عنوان مرد: توسعه باغ ها در این منطقه کاهش بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح هزینه شده است،  افزود: این طرح طرح برای یک هزار و ۵۰۰ خانوار به صورت مستقیم شغل ایجاد می کند.

فاز اول طرح انتقال آب مهرماه قابل استفاده است

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام عنوان کرد: فاز اول طرح انتقال آب از سد کنگیر به دشت های ایوان و زرنه آماده بهره برداری است و مهرماه برای کشاورزان و باغداران قابل استفاده است.

وی عنوان کرد: فاز اول شامل انتقال آب به یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات منطقه است.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم طرح انتقال آب از سد کنگیر به دشت ایوان و زرنه بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد، اضافه کرد: این طرح نیز در نخسیتن فرصت به بهره برداری و در اختیار کشاورزان و باغداران منطقه قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: با بهره برداری کامل از این طرح میزان اراضی آبی کشاورزی شهرستان دوبرابر می شود.

میری با اشاره به اینکه شبکه آبیاری این طرح دارای ۱۳ ایستگاه پمپاژ است، بیان کرد: در حال حاضر تمامی ایستگاه ها در حال تست هستند  و قطعا در موعد مقرر یعنی مهرماه آماده استفاده است.

وی افزود: برنامه جهاد کشاورزی استفاده از اراضی کشاورزی شهرستان علاوه بر توسعه باغات، برای توسعه کشت کلزا نیز است چراکه این محصولات به آب کمتری نیاز دارند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: امسال چهار هزار تن انگور در سطح شهرستان برداشت شده و قطعا در سال آینده با استفاده از آب سد کنگیر این میزان دو برابر می شود.

میری اظهار داشت: در این طرح از سیستم های آبیاری نوین کشاورزی استفاده شده است و خوشبختانه مورد  استقبال کشاورزی و باغداران منطقه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: طرح آبیاری دشت ایوان و زرنه در مجموع یک هزار و ۸۰۰ هکتار است که باعث تحول در استان ایلام و شهرستان ایوان می شود./ح

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار