بارها گفته ایم که فرصت اربعین و زیارت عتبات عالیات به برکت نگاه ائمه معصومین ایجاد شده ومسئولین بایستی در کنار ارزشهای فرهنگی ومعنوی به این فرصت بعنوان عطیه وموهبتی در راستای بهره مندی مردم استان از مزایای اقتصادی آن نگریسته شود ،در کنار پذیرایی و توزیع نذورات ومیزبانی از زوار حسینی ،نیم نگاهی هم به جیب مردم شهرستانهای مهم استان هم معطوف شود.
کد خبر: ۷۸۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ 16 September 2019

تابناک ایلام::این روزها وماهها قبلتر از آن بحث اول استان وحتی در سطح ملی به مقوله اربعین وچگونگی به سرانجام رسانیدن کم نقص این برنامه بزرگ وبی نظیر اختصاص یافته است . موضوعی مهم که در کنار تاثیرات معنوی ، سیاسی،فرهنگی وبین المللی می تواند به عنوان یک مزیت مهم اقتصادی برای مردم استان ایلام تبدیل شود.

اگر اشتباه نکنیم امسال  استان ایلام برای پنجمین سال متوالی است که میزبانی میلیونی زائرین اربعین را در کارنامه خود ثبت وضبط می کند ،پنج سال است که به مدد وبرکت این حرکت بزرگ معنوی، ایلام ومهران در کانون توجهات وصدر اخبار رسانه های ایران وجهان قرار گرفته است.

صرفنظر از آمار تردد زائرین اربعین که هر سال یکبار به وقوع می پیوندد ،به یمن فاکتورهای مهمی همچون امنیت ،نزدیکی و سهولت دسترسی،در طول سال به مناستهای دیگری همچون ؛دهه اول ماه محرم،ولادت ائمه اطهار ،ایام میلاد امام رضا و همچنین در ماههای تعطیل شاهد تردد زوار  وگردشگران ایرانی وغیر ایرانی از استان ایلام هستیم که براساس آمارها این میزان در سال به بیش از 5میلیون نفر می رسد.

ورود این حجم از زائر وگردشگر در طول سال به استانی همچون ایلام یک فرصت طلایی ومزیت اقتصادی مهم تلقی می شود به شرطی که مسئولین بدون توجه به نیش وکنایه ها وتهدید وارعاب های عده ای قلیل ،از این فرصت در راستای انتفاع مردم استان برنامه ریزی نمایند .

بارها گفته ایم که فرصت اربعین و زیارت عتبات عالیات به برکت نگاه ائمه معصومین ایجاد شده ومسئولین بایستی در کنار ارزشهای فرهنگی ومعنوی به این فرصت بعنوان عطیه وموهبتی در راستای بهره مندی مردم استان از مزایای اقتصادی آن نگریسته شود ،در کنار پذیرایی و توزیع نذورات ومیزبانی از زوار حسینی ،نیم نگاهی هم به جیب مردم شهرستانهای مهم استان هم معطوف شود.

استان ایلام با وجود مزیت های اقتصادی همچنان در ردیف استانهای کم برخودار با حجم عظیم نیروی بیکار قرار دارد،چرا نبایستی مقدماتی فراهم نمود تا بخش عظیمی ازمردم از مزایای حضور این جمعیت بزرگ منتفع شوند ؟!چرا باید با برنامه ریزی غیراصولی، از همان ورودی استان تا خروجی آن با پذیرایی رایگان از زائرین ،این فرصت بی نظیر اقتصادی از کسبه ،دستفروشان و اغذیه فروشان استان گرفته شود ؟!

استاندار محترم ایلام د سال گذشته اقدامات مناسبی را درراستای  ساماندهی موکب هابمنظور اقتصادی سازی این حرکت  به عمل آوردند اما واقعا کافی نیست،گام دوم بایستی این اقدام باشد که موکب های بزرگی که از سوی دستگاههای ونهادهای فرااستانی ایجاد می شوند،ملزم شوند که مایحتاج خود را از بازار استان تامین نمایند .

روزهای گذشته پس از بازگشایی مرز خسروی در استان کرمانشاه ،خبری منتشر شد دایر براینکه این مرز تنها ساعتی از روز  به زائرین اربعین ارایه خدمات گذرنامه ای وخروج می دهند ،درکنار ملاحظات امنیتی ،باید این اقدام مسئولین کرمانشاه را یک اقدام زیرکانه در راستای بهره مندی مردم از مزایای توقف چندساعته زائرین در شهرهای مرزی قلمداد کرد ،همان نگاه اقتصادی به مقوله اربعین که در این مطلب آن را دنبال می کنیم.

لذا مسئولین ما هم بایستی این موضوع را مدنظر داشته باشند که ممکن است بدلایل غیرقابل پیش بینی این وضعیت هم یکروزی پایان یابد، چون در جهان سیاست دوست ودشمن مطلق بی معناست ،اهمیت اقتصادی این موضوع در صدر برنامه ریزی ها قرار گیرد به گونه ای که بخشی از مردم شهر وروستاهای مسیر بتوانند از برکات این خوان وسیع حسینی منتفع شوند .

هربارکه دریان خصوص قلم فرسایی کرده ایم ،عده ای انگشت شمار که همیشه خود را عالم دهر و مهره های بلاواسطه معصومین قلمداد می کنند با هجمه به رسانه و نگارنده این درخواست ومطالبه را تباین وتضاد با مذهب و اربعین تفسیر کرده اند ،می خواهم بگویم اصلا مهم نیست که چه فکر می کنند ،چون وضعیت اقتصادی ومالی مردم در درجه اول اهمیت قرار دارد ،از قدیم گفته اند ؛"فقر که از در وارد شود ،ایمان از پنجره بیرون می رود"

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار