کودکانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید و جملات مقایسه گونه در این رابطه به دیگران نگویید. در صورت امکان در قلب یا ذهنتان هم آنها را مقایسه نکنید.
کد خبر: ۷۸۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 16 September 2019

بسياري از ما خاطره هایی در ذهن داریم که خیال می کنیم قبلا عدالت در مورد ما رعایت نشده و کم یا زیاد به ما ظلم شده است.

یکی از خواسته ها و دغدغه های ما این است که عدالت بعنوان یک ارزش اخلاقی در جامعه وجود داشته باشد، ولی این که هرکدام از ما در خانواده خود چه قدر براي ایجاد عدالت تلاش می کنیم، نکته مهمی هست که پاسخ به آن میتواند بسياري از مشکلات را حل کند.

کودک دارای روحی حساس و لطیف هست و هرنوع رفتار و گفتار پدر و مادر در وی تأثیر می گذارد و بویژه تبعیض و بي‎‌عدالتي آثار زیانباری در روحیه و شخصیت او دارد.

 

عدالت به معنی برابری دختر و پسر نیست!

عدالت به معنای رساندن حق هر حق دار به آن است. با این توصیف برقراری عدالت بین فرزندان در محیط خانواده نیازمند توجه به سه اصل مهم است؛« سن»،« جنسیت» و« سطح توانمندی های فرزندان». عدالت جنسیتی در خانواده بین دختران و پسران به این معنی نیست که هر آنچه براي دختران فراهم ميشود ، همان را عیناً براي پسران هم فراهم و اجرا کنیم. متأسفانه امروزه این شیوه غلط به صورت کاریکاتوری و خنده‌دار وجود دارد .

به عنوان مثال اگر قرار است یک دختربچه سه چهارساله عشق این را داشته که لاک بزند و پسربچه ای هم که این را می بیند، می گوییم گناه دارد، دلش می خواهد. نتيجه آن ميشود که شاهد هستیم براي پسربچه هم لاک ميزنند .

این نوع عملکرد که ناشی از عدم فهم درست از مفهوم عدالت است، منجر به این خواهد شد که در مسیر تربیت فرزندان خلاء ایجاد شود؛ بنابراین اگرچه وظیفه والدین، برطرف کردن نیازهای فرزندان است ولی در این مسیر باید توجه داشته باشند که در رفع نیازها، تفاوت های کودکان را برای سن، جنسیت و توانایی آن ها لحاظ شود.»

رعایت عدالت بین بچه ها منحصر به مورد خاصّی نیست، بلکه والدین می بایست در تمام امور کودک عدالت را رعایت کنند و در محبّت و ترغیب یا تنبیه عادلانه رفتار نموده، هرگز بچه را به جرم کاری که نکرده، تنبیه نکنند و سرزنش ننمایند و هرگاه بین فرزندان نزاعی رخ داد، تنها مقصّر را تنبیه کنند و جانب فرزند ديگر را نگیرند، اگر چه خردسالتر و ضعیفتر باشد.

رعایت این مسئله بقدری دقیق هست که حتی شامل نگاهها و نوازش و بوسه های پدر و مادر نسبت به فرزندان هم ميشود.

 

نکته هایی براي کمک به ایجاد عدالت بین فرزندان

۱. کودکانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید و جملات مقایسه گونه در این رابطه به دیگران نگویید. در صورت امکان در قلب یا ذهنتان هم آنها را مقایسه نکنید.

۲. چنانچه یکی از فرزندان شما حس حسادت یا نفرت نسبت به ديگر دارد، صادقانه به خودتان رجوع کنید و ببینید آیا در حال رفتار تبعیض آمیز هستید یا خیر.

۳. پادزهر تبعیض بین فرزندان این هست که همه را به یک اندازه محبوب بشمارید. این کار را با اعلام ارزشمندي آنها بطور مساوی نشان دهید و به آنها بگویید هریک بطور منحصربه‌فردی ارزشمند هستند. بخاطر این فردیت هیچ کدام از آنها نمی توانند جایگزین دیگری شوند یا با وی رقابت کنند./ح

 

 بیتوته

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار