کد خبر: ۷۷۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 13 September 2019

از میان ۲۶ نامزد انتخابات ویژه ریاست جمهوری تونس که قرار است در ۱۵ سپتامبر برگزار شود، دو زن نامزد انتخابات ریاست جمهور شده اند. لیست نهایی کاندیدا‌های اعلام شده توسط کمیسیون انتخاباتی تونس شامل اسامی دو زن به نام‌های «عبیر موسى» و «سلما اللومی» به عنوان نامزد‌های کاخ ریاست جمهوری است.

«عبیر موسى»، وکیل سرسخت و سخنرانی زبده

قوی‌ترین زنان تونس در آرزوی کاخ ریاست جمهوری

«عبیر موسى» (متاهل و مادر) در سال ۱۹۷۵ در شهر جمال در استان «المنستیر» در سواحل تونس و در زادگاه «حبیب بورقیبه» رئیس‌جمهور پیشین تونس، به دنیا آمد و بسیاری از مخالفان وی، عبیر را به تلاش برای تقلید از او متهم می‌کنند. «عبیر موسى» وکیل و فارغ التحصیل دانشکده حقوق تونس است. وی دارای گواهی مطالعات در حقوق اقتصادی و تجاری است.

قوی‌ترین زنان تونس در آرزوی کاخ ریاست جمهوری

«عبیر موسى» در سال ۲۰۱۶ «حزب قانونی آزاد» را تشکیل داد و زعامت آن را بر عهده گرفت و در مدت زمان کمی توانست حامیان بسیاری به دست بیاورد.

قوی‌ترین زنان تونس در آرزوی کاخ ریاست جمهوری

او به داشتن شخصیت قوی و مواضع غافلگیرکننده و توانایی بسیار خوب در بحث و گفتگو شناخته شده است. علیرغم انتقاد شدید مخالفانش از او، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او شانس کافی برای پیروزی در رقابت‌های ریاست جمهوری دارد.

اندکی پس از تشکیل حزب خود، موسی توانست بسیاری از هواداران مواضع خود را جمع نموده و خود را از پیروان مکتب «حبیب بورقیبه» معرفی کند. او می‌گوید هدف وی از نامزدی برای ریاست جمهوری دفاع از الگوی اجتماعی تونس، احیای مجد و عظمت تونس و لزوم احترام به قانون است.

«سلما اللومی» شخصیّت مقتدر و آرام

قوی‌ترین زنان تونس در آرزوی کاخ ریاست جمهوری

دومین کاندیدای زن در تونس «سلما اللومی» است، یک بازرگان موفق که به خانواده‌ای ثروتمندی تعلّق دارد و مالک بسیاری از پروژه‌های بزرگ اقتصادی در تونس است.

سلما اللومی در ۵ ژوئن ۱۹۵۶ در تونس بدنیا آمد، وی متاهّل و یک مادر است و دارای مدرک در مدیریت و بازاریابی می‌باشد. او دارای شرکت‌های بزرگ در تخصص‌های مختلف از جمله (قطعات اتومبیل، کشاورزی و صنایع غذایی) است. مجله «فوربس» خاورمیانه او را در بین ۱۰ زن قدرتمند بخش دولتی در سال ۲۰۱۷ قرار داد.

قوی‌ترین زنان تونس در آرزوی کاخ ریاست جمهوری

در سال ۲۰۱۲، او به حزب «نداء تونس» پیوست، که توسط رئیس جمهور وقت «محمد باجی قائد سبسی» تأسیس شد. در سال ۲۰۱۵، وی به عنوان وزیر گردشگری منصوب شد و در سال ۲۰۱۸ به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور منصوب گردید، او اولین زن در تونس بود که این منصب را به دست آورد.

سلما اللومی به آرامش در رفتار و کم گویی شهرت دارد و کمتر در مصاحبه‌ای شرکت می‌کند. او در یکی از معدود مصاحبه هایش گفته بود که از کودکی به جای حرف زدن به کار و اقدام عادت کرده و کار کردن را مقدّس برمی شمرد و راز موفقیت خود را در سکوت می‌داند.

او پس از تفکر طولانی به این نتیجه می‌رسد که وارد دنیای سیاست شود، زیرا توان کار کردن بیشتر را در خود می‌دیده و قصد دارد تا تصویر کلیشه‌ای از رابطه زن و سیاست را از بین ببرد و بر این باور است که بهبود مسائل دفاع از حقوق زنان در تونس به کار و تلاش بیشتری احتیاج دارد./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار