استان ایلام از جمله نقاطی است که در زمینه کشاورزی بخصوص کشت گندم مرغوب حرف های زیادی برای گفتن دارد به طوری که در سال جاری و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، این استان به عنوان دومین استان تولید کننده گندم از نظر کمی و کیفی در سطح کشور معرفی شد.
کد خبر: ۷۷۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ 12 September 2019

تابناک ایلام*:: کشور ایران جزو معدود سرزمین هایی است که با داشتن شرایط اقلیمی متنوع و گوناگون فرصت های زیادی را پیش روی ساکنانش قرار داده است که از جمله آنها فرصت های مختلف برای کشت محصولات مختلف است.

در حال حاضر کشاورزی سهم عمده ای از جمعیت شاغل کشور را به خود اختصاص داده است و در صورت حرفه ای تر شدن آن می توان شاهد رونق بیشتر این بخش و ایجاد ثروت و اشتغال پایدار بود.

استان ایلام از جمله نقاطی است که در زمینه کشاورزی بخصوص کشت گندم مرغوب حرف های زیادی برای گفتن دارد به طوری که در سال جاری و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، این استان به عنوان دومین استان تولید کننده گندم از نظر کمی و کیفی در سطح کشور معرفی شد.

از سوی دیگر فرصت طرح 550 هزار هکتاری که از سوی مقام معظم رهبری برای توسعه دشت های ایلام و خوزستان ایجاد شده، زمینه های رشد و توسعه هرچه بیشتر کشاورزی را در این دو استان فراهم می کند به همین دلیل مسئولین استان ایلام باید با تمام تلاش و خرج حداکثر توان خود، هرگونه موانع پیش روی این طرح را حذف نموده و زمینه های اجرای بی کم و کاست این طرح بزرگ و مهم را فراهم کنند چرا که در صورت اجرای کامل این طرح، کشاورزی در استان ایلام جهش چشمگیری پیدا می کند و این امر به دنبال خود ایجاد شغل بیشتر و در نتیجه توسعه را در پی خواهد داشت.

در بین شهرهای استان ایلام نیز شهرستان دهلران نزدیک به ۵۰ درصد از گندم های این استان را تولید می کند که این میزان، نشانگر استعداد و توانمندی این شهر برای کشاورزی است. از سوی دیگر آنچه نباید از یاد برد مرزی بودن استان ایلام است؛ هم مرز بودن با کشوری مثل عراق یعنی وجود مشتری های باالقوه ای که می تواند بازار مناسبی برای فروش محصولات کشاورزی کشاورزان استان ایلام باشد.

یکی دیگر از داشته های استان ایلام که می تواند به توسعه بخش کشاورزی کمک نماید وجود سد است. در صورت برنامه ریزی صحیح و رعایت الگوهای مناسب مصرف آب، می توان با بهره گیری از توانمندی سدهای موجود در استان ایلام مشکل کمبود منابع آبی را رفع کرد البته برای این امر نیز نیاز است کشاورزی هرچه سریعتر به سمت مکانیزه شدن حرکت کند. 

مواردی که شرح آن رفت همگی نشانگر ظرفیت های مناسب این استان از نظر کشاورزی و وجود فرصت های قابل توجه برای سرمایه گذاری و توجه جدی دولت بر روی کشاورزی ایلام است.

دانه های طلایی گندم که از دل دشت های حاصلخیز ایلام سر برمی آورد و می توان آن را نمادی از کشاورزی ایلام دانست، راز آشکاری است که تنها با اندکی مدیریت بهتر می توان توسعه و اشتغال را به دنبال آورد و جلوی بخش مهمی از مهاجرت ها را از این استان مرزی گرفت و البته فرصت های اشتغال بیشتری را پیش روی جوانان ایلامی قرار داد.

امیدواریم مسئولین دلسوز استان ایلام با توجه بیشتر به چنین فرصت ها و بسترهای مناسبی تلاش خود را برای توسعه روزافزون این استان فراهم آورند. 

اسداله چراغی دکترای مدیریت کسب وکار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار