مدیرکل پایگاه انتقال خون ایلام؛
مدیرکل پایگاه انتقال خون ایلام گفت: طرح نذر خون تا پایان ماه صفر ادامه دارد و مردم برای مشارکت در این طرح خداپسند تنها به روزهای های تاسوعا و عاشورا اکتفا نکنند.
کد خبر: ۷۷۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 10 September 2019

 به گزارش تابناک ایلام؛دکتر سحر سنایی اظهار داشت: از ابتدای ماه محرم تا پایان صفر در پایگاه انتقال خون ایلام طرح نذر خون برای کسانی که مایل به اهدای خون خود در قالب نذر دارند در حال اجراست، هرچند حجم مراجعه مردم در ایام تاسوعا و عاشورا چشمگیرتر است.

وی افزود: مشارکت در طرح نذر خون باعث می شود خون اهداکنندگان در زمان مورد نیاز بیماران برای آنها مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که حجم زیاد اهدای خون در مواقع خاصی چون تاسوعا و عاشورا فقط موجب هدررفت خون با توجه به اندک بودن عمر مفید خون می شود.

سنایی تاکید کرد: برخی بیماران چون تالاسمی ها، مادران باردار، ترومای نیاز به عمل جراحی نظیر تصادف همواره به دریافت خون احتیاج دارند و اهداکنندگان بایستی در طول سال نسبت به اهدای خون مبادرت ورزند تا خون اهدایی در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

وی یادآور شد: هر اهداکننده با خون اهدایی خود جان سه نفر را نجات می دهد چرا که پلاکت برای بیماران سرطانی، پلاسما برای عمل های جراحی و سوختگی، گلبول هم جهت زنان باردار، نوزادان و بیماران ارثی خونریزی شونده استفاده می شود.

سنایی گفت: از هر فردی که برای اولین بار به منظور اهدای خون به پایگاه انتقال خون مراجعه می کند نمونه گیری و غربالگری در مورد بیماری های خاصی چون ایدز و هپاتیت انجام می شود و در صورت تایید سلامت مراجعه کننده سه ماه بعد برای اهدای خون از وی دعوت می شود.

وی از جامعه زنان نیز خواست میزان مشارکت خود در اهدای خون بیشتر کنند چرا که در مقایسه با آقایان و نسبت به گذشته سطح مشارکت و مراجعه زنان برای اهدای خون کم است./ع

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار