کد خبر: ۷۷۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 09 September 2019

جایگزینی لیوان‌های شیشه‌ای به جای لیوان‌های پلاستیکی، همراه داشتن لیوان، قاشق و چنگال شخصی و جایگزینی ظرف‌های چند بار مصرف با ظروف یکبار مصرف توصیه‌هایی ساده و قابل اجرا برای برگزاری مراسم محرم محیط زیستی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ایرانیان با توجه به عشق و ارداتی که به امامان معصوم و بزرگان دینی دارند، هر فرصتی را برای ادای نذر مغتنم می‌شمرند. ماه‌های محرم و صفر حال و هوای خاصی برای ایرانیان دارد و علاقه که به امام حسین (ع) دارند باعث می‌شود که میزان نذورات در این ماه بیشتر از هر زمان دیگری باشد.

 			 				 					۷ توصیه برای کاهش مصرف پلاستیک در محرم

در گذشته بسیاری از ایرانیان برای ادای نذرهای خود غالبا از ظروف ملامین، استیل و شیشه‌ای استفاده می‌کردند که خوردن غذا در این ظروف هم بسیار لذت بخش بود هم اینکه هیچ آسیبی برای طبیعت و محیط زیست نداشت و برای نذر چای از استکان‌های کمر باریک که توان دوباره به تن عزاداران هدیه می‌داد، استفاده می‌شد اما متأسفانه در سال‌های اخیر با گسترش تولید و تبلیغ ظروف یکبار مصرف، سنت زیبای استفاده از ظروف دائمی و چند بار مصرف رو به فراموشی گذاشته است.

با این حال می‌توان مسیر غلط گذشته را اصلاح کرد. قطعا هر یک از شهروندان ایرانی که این روزها عزادار حسینی هستند، می‌توانند نقش تاثیرگذاری در بازگشت به سنت‌های محیط زیستی گذشته داشته‌ باشند، مخصوصا اگر بدانیم که دین اسلام دینی است که به فراخور موضوعات مختلف بر حفظ و حراست از طبیعت تاکید بسیاری داشته است.

از این رو توصیه می‌شود که برای کاهش مصرف پلاستیک در ماه‌های عزاداری محرم و صفر و البته حفظ محیط زیست به نکات زیر توجه شود. این توصیه‌ها این روزها از طریق کلیپ‌هایی توسط سازمان مدیریت پسماند دست به دست می‌شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

*جایگزینی لیوان‌های شیشه‌ای به جای لیوان‌های پلاستیکی به‌خصوص در نذری‌های مربوط به نوشیدنی‌های گرم

*استفاده از پارچه‌نویسی به جای بنزهای پلاستیکی

*حذف آب و نوشیدنی‌های با ظرف پلاستیکی (PET) از سفره‌های نذری

*استفاده از سفره‌های پارچه‌ای یا پلاستیکی پایدار به جای استفاده از سفره یکبار مصرف

*جایگزینی ظرف‌های چند بار مصرف با ظروف یکبار مصرف

*جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای برای نگهداری کفش در هیأت‌ها

*همراه داشتن لیوان، قاشق و چنگال شخصی به جای استفاده پرتعداد از لیوان، قاشق و چنگال یکبار مصرف

به گزارش ایسنا، نباید فراموش کنیم که در شرایط حاضر نیز تعدادی از هموطنان نذری‌های خود را در ظروف چند بار مصرف توزیع می‌کنند که تصاویر دیدنی رقم زده است.

 
 /ع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار