امروز تجمع افرادی در مقابل استانداری ایلام حس کنجکاوی ام رابر انگیخت تا از چندوچون این موضوع آگاهی یابم ،در گفتگو با تعدادی از این افراد که همگی ساکنین شهرستان ایوان بودند به نوع جدیدی از ویژه خواری آن هم در استان ایلام بر خوردم ."جاده خواری در پناه معدنکاری "!
کد خبر: ۷۷۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ 31 August 2019

تابناک ایلام::حتماتاکنون واژه های رنگارنگ منشعب از ویژه خواری ها در کشور به گوشتان خورده است ؛واژه هایی همچون کوه خواری ،زمین خواری ،جنگل خواری ،دریا خواری و ...ویژه خواری هایی از نوع تعرض ودست یازی منفعت طلبانه به منابع ملی که یکایک ما ایرانیان به صورت مستقیم سهامدار آن هستیم ،اما منافع حاصل از دستبرد به آن مستقیما به جیبب افراد خاصی سرازیر می شود.

امروز تجمع افرادی در مقابل استانداری ایلام حس کنجکاوی ام رابر انگیخت تا از چندوچون این موضوع آگاهی یابم ،در گفتگو با تعدادی از این افراد که همگی ساکنین شهرستان ایوان بودند به نوع جدیدی از ویژه خواری آن هم در استان ایلام بر خوردم ."جاده خواری در پناه معدنکاری "!

جریان هم از این قرار است که به واسطه صدور مجوز بهره برداری از یک معدن به نام یک فرد ،نه تنها طبیعت بکر منطقه دستخوش تغییرات و دگرگونی منفی شده ،بلکه تنها راه ارتباطی ساکنین منطقه سیاحتی وکشاورزی نیز بلعیده شده واز حیز انتفاع ساقط شده است .

منطقه سیاهگل ایوان یکی از مناطق بکر طبیعی زیبا با چشمه های جوشان و پوشش گیاهی زیبایی است که درکنار آثار تاریخی موجود،آن رابه یکی از مناطق تفریحی وسیاحتی زیبا ومقصد گردشگری تبدیل کرده است ،اما اینکه به دلیل واگذاری غیر اصولی یک معدن  ،طبیعت زیبا ومنحصر به فرد منطقه دستخوش تغییرشود  و به تخریب جاده ارتباطی بعنوان اموال عمومی مبادرت ورزند و خاک های مازاد نیز در بستر رودخانه زیبا ریخته شوند ،موضوعات مهمی است که بایستی مدنظر مسئولین ودستگاههای نظارتی قرار گیرد.

تجمع کنندگان می گویند ؛علیرغم پیگیری های مستمر و مراجعات مکرر به دستگاههای مرتبط وغیر مرتبط ،تاکنون نتیجه ملموسی برای جلوگیری از استمرار تخریب توسط بهره بردار معدن وتعطیلی آن حاصل نشده است ،انتظار داریم که استاندار ابلام به این موضوع ورود نمایند.

به منظور روشن شدن زوایای واگذاری این معدن ،موضوع را از مدیرکل صنعت معدن وتجارت استان جویا شدیم ،یارالله نصیری  گفت :واگذاری این معدن در سالهای پیش اتفاق افتاده و دارای مشکلات اساسی است .قبلا نیز طی نامه ای به منظور تعطیلی این معدن موضوع را  به وزارتخانه منعکس نموده ایم.

وی ادامه داد:پیرو نامه قبلی مکاتباتی داشته ایم اما متاسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است ،چرا که معتقدیم به دلیل مشکلاتی که این معدن دارد،استمرار فعالیت آن به صلاح نیست وبایستی تعطیل شود .ورود دادستان شهرستان ایوان بعنوان مدعی العموم به موضوع ضروری به نظر می رسد.

با توجه به تخریب جاده بعنوان اموال عمومی از سوی بهره بردار ،موضوع را از اداره کل راهداری استان پیگیری نمودیم ،مدیر کل این دستگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: برداشت از معدن سیاهگل تخریب جاده ارتباطی این منطقه را به دنبال داشته وخسارت جدی به آن وارد نموده است .اما اداره کل راهداری موضوع را از طریق دستگاه قضایی پیگری نموده و پرونده ای نیز در همین زمینه در دادگستری مفتوح ومنتج به نتیجه مطلوبی نیز شده است .

نوراله دلخواه افزود:در رسیدگی بدوی، مالک معدن به بازگردان جاده تخریب شده به وضعیت قبل و مواردی دیگر محکوم شده است که پس از قطعی شدن رای اعلام خواهد شد .در حال حاضر بهره بردار نسبت به ساخت یک پل و ایجاد راه دسترسی مبادرت ورزیده و ارتباط در این مسیر برقرار است ،قطعا تا بازگشت راه ارتباطی به وضعیت اولیه  وآسفالت آن موضوع را دنبال خواهیم کرد

برآیند گفتگوی تجمع گنندگان ،سخنان رییس سازمان صمت استان و مدیرکل راهداری استان بیانگر واگذاری غیر اصولی این معدن در منطقه سیاحتی وکشاورزی سیاهگل است که از طریق دور زدن منفعت طلبانه قانون بدون رعایت اصول اولیه واگذاری نشات گرفته است .

از آنجاییکه بدنبال واگذاری این معدن ضمن تخریب اموال عمومی وتعرض به آن ،طبیعت زیبای منطقه و بستر رودخانه نیز دستخوش تغییرات زننده ای شده است ،صرفنظر از جرم انگاری این تعرض که درشمول ماده 687قانون تعزیرات مصوب 1375قرار دارد ،ورود قاطع دستگاههای نظارتی خصوصا دادستان محترم به این موضوع کمترین انتظار است .

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
همه ميخوان از معدن دارها اخاذي كنن مخصوصا محلي ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار