ذکر این مقدمه به بهانه اجرای طرح حاده سازی در ورودی شهر ایلام  و نزدیکی دره ارغوان است ،طرحی به نام  توسعه ای زیرساختهای اربعین در ورودی شمالی شهر ایلام که اجرای آن مستلزم قلع وقمع وقربانی نمودن  تعدادی درخت بلوط است ،همان درختان بلوطی که زیور و زیبایی کوههای شمالی شهر ایلامند!
کد خبر: ۷۷۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷ 30 August 2019

تابناک ایلام ::درباره اهمیت جنگل ها ونقش آن در زندگی ما انسانها تا دلتان بخواهد مطلب نوشته شده ،در سخنرانی ها به آن پرداخته شده ولااقل برای ما ایلامی ها که به درختان بلوط و عرصه های جنگلی خو کرده و در زندگی ما جریان دارند نقش شناخته شده ایست ،لذا همه به خوبی به اهمیت ونقش آن واقفند و دوباره گویی در این حوزه به مصداق این ضرب المثل قدیمی ما ایرانی ها " زیره به کرمان بردن است "!

اما کوتاه سخن اینکه امروز در جلسه شورای اداری استان ،مدیرکل منابع طبیعی به یک نکته مهم اشاره داشتند ،اینکه کشور ما رتبه 46کشورهای دارای جنگل را داراست ،براین اساس توسعه جنگل ها یک ضرورت است وطبق برنامه ریزی هرساله بایستی بیش از هزار هکتار به ظرفیت جنگلی کشور افزوده شود ،اما به دلیل مشکلات مالی این مهم هنوز محقق نشده است .

بااین وجود وبا روندی که در تخریب حنگل ها شکل گرفته واز سویی نبود برنامه مدون و جامعی برای توسعه عملی عرصه های جنگلی ،بایستی گفت که در چشم انداز چند ساله آتی تصویری بیابانی از مناطق جنگلی حوزه زاگرس قابل ترسیم است ،چرا که در کنار بی مبالاتی ها و سهل انگاری های عمومی در برخورد با این ذخیره های ارزشمند،متاسفانه دستگاههایی هم وجود دارد که توسعه را با تخریب ونابودی جنگل ها گره زنده اند.

آری ! درست است در مناطق کوهستانی همچون زاگرس ،راه توسعه ممکن است از مسیر تخریب جنگل ها بگذرد به این معنا که متولیان امر برای توسعه و آبادانی ناگزیر به تخریب جنگل های هستند ،یعنی توسعه به گونه ای به تخریب گره زده شده که با استفاده از آن دهان منتقدین ودوستداران محیط زیست را دوخته اند.

اما به واقع باید گفت که پناه بردن به این حربه بهانه ای بیش نیست ،چرا که همپای توسعه بایستی مراقب منابع طبیعی و محیط زیست هم بود ،اصلا یکی از مولفه های مهم توسعه ای منابع طبیعی و محیط زیست است ،اگر اینگونه نبود در کنار اجرای هر طرح توسعه ای ،تدوین پیوست زیست محیطی ومنابع طبیعی ضرورت نداشت.

ذکر این مقدمه به بهانه اجرای طرح حاده سازی در ورودی شهر ایلام  و نزدیکی دره ارغوان است ،طرحی به نام  توسعه زیرساختهای اربعین در ورودی شمالی شهر ایلام که اجرای آن مستلزم قلع وقمع وقربانی نمودن  تعدادی درخت بلوط است ،همان درختان بلوطی که زیور و زیبایی کوههای شمالی شهر ایلامند!

امروز مشاهده نمودیم که ماشین های راهسازی به جان تعدادی از درختان بی پناه بلوط افتاده اند ،از راننده ماشین موضوع را جویا شدیم گفت که من راننده ام و مجری دستوری هستم که به من داده شده است ،از جوانی که سرپرست کارگاه بود پیگیر موضوع شدیم اینگونه پاسخ داد : اگر می خواهید کار را تعطیل کنید حرفی نیست ،اما ما محوز اجرای این طرح وکندن درختان را از مدیران ارشد استان گرفته ایم .

برای روشن شدن زوایای کار با مدیرکل منابع طبعیی استان تماس حاصل شد ایشان گفتند : که در جریان نیستیم ،هیج مجوزی هم برای قطع درختان داده نشده است ،فی الساعه ماموران را اعزام می کنیم که کار را تعطیل کنند .

در کمتر از یک ربع ،دکتر احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان پیامک دادند که کار موقتا تعطیل شده است ،این پیگیری و حساسیت ایشان را ارج نهاده وقدردان هستیم ،اما یقینا چون اسم راه کربلا وپروژه اربعین بر روی طرح گذاشته شده است ،شکی نیست که عده ای با مقاومت دستور مدیرکل را زیر پا خواهند گذاشت.

مدیران ومتولیان امر باید بدانند ،اهمیت توسعه استان وزیر ساختهای اربعین برکسی پوشیده نیست ،اما نباید در این راه جنگل های استان قربانی شوند ،بنا نیست به بهانه یک کار مقدس ،مرتکب گناه ویا جرم دیگری شد ،همان اندازه که توسعه استان مهم است ،حفظ جنگل های آن هم جنبه حیاتی دارند ،قبل از اهمیت وجایگاه معنوی راه کربلا و زیارت واربعین ،بزرگ پیامبر اسلام ،شکستن شاخه درخت را با شکستن بال فرشته برابر دانسته اند ،لذا بایستی طرحی در انداخت که این جنگل ها آسیب کمتری ببینند.

از همه دوستداران محیط زیست می خواهیم که درمقابل قربانی شدن جنگل های بلوط استان سکوت نکنند ،مسئولین هم بهتر است در چنین مواردی انعطاف بیشتری به خرج داده و با دستگاری وتغییر نقشه ها وطرح ها به گونه ای عمل کنند که درختان از آسیب مصون بمانند ،کاری کنند بهر ثواب که نه سیخ بسوزد نه کباب !!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد
|
-
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
باور کنید هنوز نتونستند دست اندازهای مسیر و رفع کنند چه رسد به توسعه؟ تمام جنگل رو زخمی کردند.
بایستی از اصول علمی توسعه جاده در دیگر استان ها و حتی کشورها بهره گیرند تا کمتر خسات وارد نشود ولی هر زمستان آب قسمتی از ان را خراب و می برد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار