در حال حاضر تعداد دانشگاه ‌ها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ۵۰۰ دانشگاه است اما در ایران همانگونه که گفته شد نزدیک به 3 هزار دانشگاه وجود دارد که این تعداد دانشگاه حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کل کشور را مصرف می کنند و البته نزدیک به ۵۰ درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید می‌کنند!
کد خبر: ۷۷۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳ 28 August 2019

تابناک ایلام اسدالله چراغی *:: بنا بر گزارش های مستند کشور ما ۵ برابر کشورهای پیشرفته دنیا دانشگاه دارد؛ در واقع در ایران ۲ هزار و ۶۴۰ دانشگاه وجود دارد در حالی که دو کشور پرجمعیت آسیایی یعنی چین و هند در رده‌های پایین‌تری قرار دارند.

 
در حال حاضر تعداد دانشگاه ‌ها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ۵۰۰ دانشگاه است اما در ایران همانگونه که گفته شد نزدیک به 3 هزار دانشگاه وجود دارد که این تعداد دانشگاه حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کل کشور را مصرف می کنند و البته نزدیک به ۵۰ درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید می‌کنند!
 
چرا گفته می شود این تعداد دانشگاه نیمی از جامعه بیکاران کشور را تولید می کند؟ پاسخ را باید در بررسی های انجام شده ای دانست که اعلام کرده اند نرخ بیکاری در بین فارغ االتحصیلان دانشگاهی نسبت به کسانی که تحصیلات متوسطه دارند بیشتر است!
 
 این بررسی به خوبی نشان دهنده عدم تناسب نیاز بازار کار و دانشگاه است از سوی دیگر مشاغل بسیار زیادی وجود دارد که پذیرای کارجویان هستند اما به علت تب مدرک گرایی و پشت میز نشینی و همچنین بی میلی، همچنان به عنوان فرصت های باالقوه و کم استقبال باقی مانده اند.
 
متاسفانه این طرز فکر نه در جامعه دانشگاهی آنچنان که باید تبلیغ می شود و نه در نهاد اثرگذار خانواده؛ در این دو نهاد، ایده کارآفرینی خلاقیت و تولید پرورش داده نمی شود بنابراین فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از اتمام دوران تحصیل، کمترین دانش لازم را برای ورود به بازار کار واقعی ندارند بنابراین به خیل جامعه بیکاران افزوده می شوند و این در حالی است که به علت داشتن تحصیلات دانشگاهی توقعی جز پشت میزنشینی ندارند.
 
همین وضعیت در استان ایلام نیز دیده می شود و طبعا چنین رویه ای باعث شده است نرخ بیکاری در استان ایلام از سطح کشوری بالاتر باشد در حالی که در این استان توانایی هایی وجود دارد که هر کدام از آنها می تواند مشاغل بسیاری را ایجاد کند.
 
شرایط اقلیمی و کشاورزی مناسب و هم مرز بودن با کشور عراق را باید از جمله پتانسیل های استان ایلام دانست که به جرات می توان گفت از این فرصت ها به خوبی استفاده نشده است.
 
یکی از راه های ایجاد اشتغال و کارآفرینی در ایلام، تامین نیازهای استان های همجوار این استان در کشور عراق است؛ در حال حاضر بسیاری از شهروندان عراقی برای درمان به استان های همسایه مانند خوزستان و ایلام سفر می کنند که باز هم می توان گفت آن گونه که باید، از این فرصت استفاده نشده است.
 
البته نبود برخی از بسترهای مناسب نیز در این روند اثر مستقیم دارد اما نمی تواند مانعی برای بهره گیری از این شرایط مناسب خدادادی باشد.
 
در زمینه کشاورزی نیز با توجه به وجود زمین های حاصلخیز می توان با تنوع در کشت و نیازسنجی بازار استان های همسایه در کشور عراق، تحول بزرگی در این استان از نظر اشتغال ایجاد کرد.
 
در مجموع باید گفت با نگاهی به زندگی کارآفرینان موفق می بینیم که هیچ یک از آنها به دنبال پشت میزنشینی نبوده اند بلکه به سمت و سوی مشاغلی میل پیدا کردند که کمتر کسی به سراغ آنها می رفت. جامعه امروز ما نیازمند چنین افرادی است که از این پیله تفکر «شغل پشت میزنشینی» خود را رها ساخته و به سمت و سوی کارآفرینی و خلاقیت حرکت کند.
 
*مدرس دانشگاه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
بیش از 50 درصد دانشگاه های کشور مثل دانشگاه آزاد اسلامی حتی یک ریال بودجه از دولت دریافت نمیکنند آیا دولت وظیفه ندارد برای جوانان فرهیخته این دانشگاه ها کار ایجاد کند؟
behr
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
كمبود اموزش عملي در حداقل يكسال اخر دانشگاه -يك دليل مهم است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار