اما متاسفانه با وجود اینکه مسیرهای ورودی وخروجی زائرین اربعین وپیشانی های استان در این کنگره عظیم کاملا تعریف شده ومشخص است ،در تقسیم اعتیارات تخصیص یافته به این حوزه نوعی بی عدالتی مشهود است،درتقسیم اعتبارات،تاثیر نگاههای ناسیونالیستی و ردپای اثرگذاری افراد خاص در آن نمایان است که انتظار می رود معاون عمرانی استاندار بعنوان متولی این امر پاسخ کننده ای دراین راستا برای تنویر افکار عمومی در چنته داشته باشند.
کد خبر: ۷۷۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶ 22 August 2019

تابناک ایلام::پنج سال پیش که ایلام اولین میزبانی کنگره عظیم اربعین را تجربه کرد ،به رغم مشکلات فراوان وضعف فزاینده زیرساختها ،کمبودها و غافلگیری مسئولین محلی وملی ،اما با پای کار آمدن جهادی مسئولین وهمراهی ومیزبانی مردم استان،این مهم با موفقیت وسلامت پشت سرگذاشته شد.

حجم بالای حضور زائرین اربعین دراستان ،ضعف مفرط زیرساختهای ارتباطی و کمبودهای استان را بصورت عریان پیش روی مسئولین کشوری قرار داد ،از آنجاییکه رفته رفته اربعین بعنوان نماد وحدت ونمایش حضور شیعه به یک برنامه استراتژیک نظام تبدیل و ار سویی تبدیل ایلام ومهران به عنوان کریدور اصلی ،امن ونزدیک به رسمیت شناخته شد ،مسئولین چاره ای جز رفع کاستی ها وبهبود وضعیت زیر ساختهای استان نداشتند.

صرفنظر از عطر معنویت زائرین حسینی وارزشهای مذهبی ومعنوی آن ،بسیاری از مردم ومسئولین استان از اربعین بعنوان فرصتی اقتصادی برای برخورداری مردم استان از برکات آن یاد کرده واز سوی دیگر به فرصتی برای جلب نظر مسئولین ارشد کشوری و جذب اعتبارات ویژه درراستای رفع خرابی ها وکاستی ها چندین ساله استان در حوزه راههای ارتباطی ودیگر زیر ساختها تبدیل شد.

دراین سالها به رغم برخی انتقادات ،اما تلاش های گسترده ای در حوزه مرمت راهها و تحول در مسیرهای اصلی اربتاطی صورت گرفته است ،در دوره مدیریت جدید استان رایزنی ها وتلاش ها برای جذب اعتبار و جلب توجه مسئولین ارشد ملی به مقوله اربعین وبهبود زیر ساختهای استان مضاعف شده است ،حضور مستمر استاندار در مرکز ورایزنی وی با وزرا ومسئولین ارشد و ازسویی گسیل دادن آنان به استان از این دست اقدامات بوده است .

در آخرین تلاش ها ورایزنی های استاندار وبه یمن حضور دو نماینده استان در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، اعتبارات اربعین استان جهش خوبی پیدا کرد ،به نحوی که سقف اعتبارات تخصیصی به طرح های عمرانی حوزه اربعین به دوبرابر رسیده است .

اما متاسفانه با وجود اینکه مسیرهای ورودی وخروجی زائرین اربعین وپیشانی های استان در این کنگره عظیم کاملا تعریف شده ومشخص است ،در تقسیم اعتبارات تخصیص یافته به این حوزه نوعی بی عدالتی مشهود است،درتقسیم اعتبارات،تاثیر نگاههای ناسیونالیستی و ردپای اثرگذاری افراد خاص در آن نمایان است که انتظار می رود معاون عمرانی استاندار بعنوان متولی این امر پاسخ کننده ای دراین راستا برای تنویر افکار عمومی در چنته داشته باشند.

همانگونه که در جدول پیوستی شماره 3توزیع اعتبارات از محل ردیف 550000-23اعتبار موضوع زیرساختهای اربعین درسال 98آمده است ،برخی از نقاط اصلی بعنوان پیشانی استان موردغفلت قرار گرفته اما اعتبار به جاهایی تخصیص یافته که اصولا نقشی در مقوله اربعین ندارند.

بعنوان مثال با وجود اینکه شهرستان سیروان وچرداول بعنوان دوشهرستان اصلی مسیر اربعین وپیشانی استان از آنها یاد می شود اما رقم اعتبارات تخصیصی به آن نسبت به دیگر شهرستانها ناچیز وکاملا ناعادلانه است ،چرا باید درحالی که درهفته دولت سال گذشته کنارگذر غربی مهران افتتاح شد اما در سالجاری بیش از 18/4میلیارد اعتباربه آن  تخصیص یابد؟ اهمیت راه سرابله ایلام که هرماه تلفات جانی برجای می گذارد برای مسئولین این حوزه چقدر است ؟!

چرا باید اصلاح معابر شهری بسیاری از شهرها دیده شود،اما به معابر شهرهای نوپای شباب وآسمان آباد که حجم اصلی زائرین اربعین از این مسیرها تردد می کنند توجهی نشود ؟!چرا برای احداث وتوسعه راههای دوشهرستان سیروان وچرداول بعنوان دو مسیر اصلی 2/5میلیارد تخصیص یابد امابه توسعه راههای بک شهرستان بعنوان مسیر فرعی 3میلیارد اعتبار اختصاص یابد ؟ چگونه است که درمانگاه شباب بعنوان پاتوق اصلی زائرین فراموش شود اما 3میلیارد به تکمیل مرکز درمانی  شهرستان دیگراختصاص یابد؟!

چرا دراین تقسیم اعتبار هیچ نگاهی به بخش زاگرس با وجود مسیر اصلی پل سیمره معطوف نشده است ؟آیا اختصاص اعتبار به شهرستانهایی که اصلا رنگ اربعین به خود نمی بینند عادلانه است؟!چرا باید به یک شهرستان بعنوان مسیر فرعی دوبرابر دوشهرستان واقع شده درمسیر اصلی اعتبار تخصیص یابد؟هلیلان وآسمان آباد وچوار در کجای مختصات فکری مسئولین قرار دارند ؟!چرا در تقسیم اعتبارات به گونه ای رفتار شده که گویی عدالت وتوازن رعایت نشده است ؟!

انتظار می رود که معاون محترم عمرانی برای سوالات  طرح شده پاسخی درخور ارایه داده ودر روند تقسیم اعتبارات تجدید نظر نمایند ،چرا که اجرایی شدن این رویه عدالت مسئولین را زیرسوال برده و ازسویی تلاش های چشمگیر مدیریت  استان را تحت شعاع قرار خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
France
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
طبق شنیده های کاملاً موثق مسیر ایوان ایلام، سرابله ایلام و دهلران مهران از مسیر راه کربلا حذف شدند و مردم ابتدا از خرم آباد وارد پلدختر شده و از آنجا به دره شهر انتقال داده شده و سپس از طریق بالگرد به آبدانان یا ملکشاهی منتقل می‌شوند و پس از آن از راه آبدانان به گردنه شترمل مورموری وارد شهر مهران می‌گردند و یا در صورت تمایل به شهر بسیار مهم و سوق الجیشی ملکشاهی منتقل و از طریق جاده پرپیچ و خم و زیبای ملکشاهی به مهران، تا دروازه عتبات عالیات مشایعت می شوند!!! حالا شما خودشو خیلی ناراحت نکن!!!
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
اصلا اسمی از ایوان نیس مثل اینکه ؟ با وجودیکه مهمترین راه ارتباطی بین المللی استان از این شهرستان میگذرد ....خدا ما را از شر مدیران قبیله گرا وبیسواد دور کن ...
ناشناس
|
France
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
ببخشید محور مهم ترشابه فراموش شده!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار