به بهانه شناسایی مزارع استخراج ارز دیچیتال دراستان
استخراج کننده بیت کوین، در واقع محصولی را تولید می کند که در بازار امروز دنیا، هر واحد آن 12 هزار دلار می ارزد و پیش بینی می شود قیمت آن تا یکی تا دو سال آینده 100 هزار دلار - و بلکه بیشتر - را نیز رد کند (هر چند که مانند هر بازار دیگری در دنیا کاهش قیمت نیز متصور است ولی در دراز مدت عمده کارشناسان افزایش قیمت آن را پیش بینی می کنند).
کد خبر: ۷۷۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵ 19 August 2019

تابناک ایلام::این روزها خبرهای متعددی در خصوص شناسایی و پلمپ مزارع استخراج ارز دیجیتال در جای جای کشور منتشر می شود ،دستگاههای استخراج ارز دیجیتال که تحت عنوان "ماینر" از ان یاد می شود با اتصال به یک دستگاه رایانه و برق شهر مبادرت به استخراج ارز دیچیتال می کنند.

از آنجاییکه نرخ برق ایران از بسیاری از کشورهای منطقه وجهان پایین تراست ،این موضوع باعث شده تا استخراج ارزهای دیجیتال در ایران با هزینه پایین تری صورت پذیرد ،از اینرو صرفنظر از روی آوردن مردم نقاط مختلف کشور به استخراج ارزهای دیجیتال ،شاهد حضور افرادی از دیگر کشورها نظیر چین در مناطقی از کشور وتبدیل کارگاهها ،دامداری ها وحتی مساجد وتکایا به مزارع ارز دیجیتال هستیم.

با توجه به تخصیص یارانه با برق مصرفی واحدهای تولیدی ومصرف بالای برق توسط دستگاههای استخراج کننده ارزهای دیجیتالی ،تنها زیان تولید این ارزها متوجه صنعت برق یارانه ای کشور بوده وخود تولید ارز دیجیتال با وجود حرکت شتابان جهانی به سمت استفاده از این ارز در داد وستدها بین المللی به خودی خود نه تنها زیانی متوجه اقتصاد کشور نمی کند بلکه بدلیل عدم امکان ردیابی ،در دوران تحریم اقتصادی می تواند کمکهای شایانی به اقتصاد کشور نماید.

روند روبه رشد استفاده از ارزهای دیجیتال دربازارهای جهانی ،حاشیه سود معاملات این نوع ارزها و متنوع بودن آن باعث شده است تا به یک معامله فراگیر در جای جای کشور شود ،به گونه ای که در ماههای اخیر شاهد شناسایی وبرخورد انتظامی با استخراج کنندگان ارز دیجیتال در همین استان خودمان ایلام نیز هستیم.

امروز نیز معاون سیاسی وامنیتی استاندار در جلسه مبارزه با قاچاق ارز گفت :  با تلاش ماموران نیروی انتظامی و شرکت توزیع نیروی برق، پنج مکان استخراج ارز دیجیتال در استان شناسایی شد.

محمد نوذری بیان داشت:این موارد در آرامستان بهشت رضا شهر ایلام، یک گاوداری در چوار، دو مرغداری در ایوان و ملکشاهی و در یک برنجکوبی در شهرستان سیروان شناسایی شده اند.

درحالی که در بسیاری از نقاط جهان شاخص معاملات ارز دیجیتال روبه رشد بوده وبه موازات آن  سردرگمی مسئولین کشور در مواجهه با این پدیده نوظهور مشهود است ،ومسئولین کشور همچنان در یک پارداوکس عجیب در همراهی ویا برخورد با این پدیده گرفتار شده اند، دنیا بی توجه به این حرف های بی پشتوانه در حال تبادلات مالی خود با ارزهای دیجیتال بود کما این که درست در همین لحظه ای که شما در حال خواندن این مطلب هستید، «خرید و فروش ارز دیجیتال» و «خرید و فروش با ارز دیجیتال» در جریان است. 

 به موازات سخنان  رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که گفته است : تولید بیت کوین در ایران غیرقانونی است و مشاهده شود به صورت جدی برخورد می کنیم.اما در سویی رئیس کل بانک مرکزی می گوید : ساز و کار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در هیأت دولت بررسی می‌شود.

این درحالیست که فقط در چند ساعت گذشته  نزدیک به یکصد میلیارد  دلار ارز دیجیتال در سراسر جهان معامله شده که بیش از 64 درصد آن متعلق به بیت کوین بوده است. آن وقت بی توجه به این اتفاقات بزرگ و واقعی، در کشور ما هنوز دارند درباره این که چگونه مردم را از این واقعیت اقتصادی محروم کنند، نقشه می کشند!

مسؤولان ما در حالی که بدون داشتن دانش کافی درباره ارزهای دیجیتال، در اندیشه ایجاد محدودیت هستند که دنیا در حال گسترش استفاده از دستگاه های خودپرداز ارزهای دیجیتال است و شما می توانید ارزهای دیجیتال خود را در این دستگاه ها به صورت پول رایج کشور میزبان دستگاه دریافت کنید. طبق آخرین آمار، آمریکا و کانادا به تنهایی 74 درصد دستگاه های خودپرداز ارز دیجیتال دنیا را در اختیار دارند و بعد از آن اروپا 22 درصد در رتبه دوم است.

همچنین بسیاری از فروشگاه ها - اعم از فروشگاه های خیابانی و اینترنتی - در سراسر جهان، کالا و خدمات خود را با ارزهای دیجیتال می فروشند و شرکت های متعددی در دنیا برای عرضه محصولات خود پذیرای ارزهای دیجتال هستند. به عنوان مثال فروشگاه های زنجیره ای Bic Camera در ژاپن زمینه فروش محصولات خود با بیت کوین را فراهم کرده اند و هر فرد می تواند تا معادل 100 هزار ین ژاپن از این فروشگاه با بیت کوین خریداری کند.


 این میان محروم کردن مردم از استخراج و خرید و فروش ارزهای دیجیتال واقعاً چه معنایی دارد؟! حتی استناد به قیمت برق نیز در یک دید کلان و بلند مدت منطقی به نظر نمی رسد.  بازار ارز دیجیتال در سال های اخیر برغم افت و خیزهای مکرر،در مجموع صعودی بوده است . به عنوان مثال بیت کوین در 17 می 2010 تنها 0.003 دلار قیمت داشته است ولی امروز هر بیت کوین بیش از 12 هزار دلار خرید و فروش می شود.

بنابراین سود این بازار می تواند به حدی بالا باشد که اساساً قیمت برق در آن گم است و ارزآوری کلانی که می تواند برای کشور داشته باشد، به مراتب بالاتر از یارانه برق است. با توجه به اینکه کشور در تحریم های اقتصادی قرا ردارد وروند ارزآوری کشوربا مشکلات جدی مواجهه است ،عدم امکان ردیابی ارزهای دیجیتال و فراهم شدن امکان استفاده از ارزهای دیجیتال برای داد وستد در بازارهای جهانی ،این شیوه نه تنها در زمره قاچاق ارز قرارنمی گیرد بلکه می تواند بسیاری از مشکلات کشور در حوزه مبادلات ارزی را حل کند.

استخراج کننده بیت کوین، در واقع محصولی را تولید می کند که در بازار امروز دنیا، هر واحد آن 12 هزار دلار می ارزد و پیش بینی می شود قیمت آن تا یکی تا دو سال آینده 100 هزار دلار - و بلکه بیشتر - را نیز رد کند (هر چند که مانند هر بازار دیگری در دنیا کاهش قیمت نیز متصور است ولی در دراز مدت عمده کارشناسان افزایش قیمت آن را پیش بینی می کنند).

حال چرا باید ایرانی ها را از داشتن چنین ثروتی محروم کرد؟ اگر هم مسأله پول برق است می توان تعرفه اختصاصی برای استخراج بیت کوین در نظر گرفت که البته این تعرفه اختصاصی می تواند زمینه ساز برخی مفاسد اقتصادی نیز باشد (مانند تبانی برای محاسبه برق استخراج به عنوان برق صنعتی و ...).

دولت نه تنها نباید مردم ایران را از تصاحب ثروت آینده دار جهان یعنی ارزهای دیجیتال منع کند، بلکه باید خود نیز وارد استخراج، خرید و ذخیره ارزهای دیجیتال بشود چرا که در آینده ای نه چندان دور نقش ارزهای دیجیتال در تعاملات تجاری بسیار پر رنگ تر خواهد شد کما این که از هم اکنون زمزمه هایی به گوش می رسد که در المپیک 2020 توکیو، یکی از ارزهای دیجیتال به ارز رسمی این رویداد جهانی تبدیل می شود.


با گسترش نقش ارزهای دیجیتال در جهان، افراد و کشورهایی که مالک ارز دیجیتال بیشتری هستند، ثروت و قدرت تجاری بیشتری در دنیای فردا خواهند داشت.
بنابراین معقول آن است که در عین توجه به برخی آسیب های ارزهای دیجیتال، زمینه های ثروت آفرینی در این عرصه به طور جدی فراهم آید تا در آینده ای نه چندان دور، دولت و ملت ایران حسرت نخورند که  چرا در روزگاری که می توانستیم با هزینه اندکی صاحب ارزهای دیجیتال شویم، درگیر چند تومان تعرفه برق شدیم و خود را از این ثروت هنگفت محروم کردیم؟! 

بنابراین توصیه می شود مسئولین کشور به جای حرکت در برخلاف مسیر جریان آب ،با ایجاد راهکار وتدوین سازوکاری ،به استخراج ارز در کشور جنبه قانونی بخشیده وبا تعیین تعرفه برق استحراج ارز دیجیتال مردم را از این ثروت محروم نسازند ،بلکه راهی را درپیش روی مردم قرار دهند که از طریق آن بتوانند خود را با ببارهای نوین جهانی منطبق سازند.چرا که استخراج ارز دیجیتال به جز زیان استفاده از برق یارانه ای ،هیچگونه ضرری متوجه اقتصاد کشور نمی کند که بخواهید آن را در زمره ممنوعیات اقتصادی ویا در ردیف قاچاق قرار دهید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار