بنابراین برای فایق آمدن بر این مشکل و درراستای هدفمند شدن کشت ،افزایش بهره وری و انتقاع کشاورزان ،کنترل بازار و ایجاد توازن در عرضه با نیم نگاهی به صادرات محصولات کشاورزی ، باید دنبال حلقه مفقوده ای گشت ،حلقه ای که رد آن راباید در جهاد کشاورزی جستجو نمود. 
کد خبر: ۷۶۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 02 August 2019

تابناک ایلام ::این روزها وبا پایان برداشت محصولات کشاورزی انتشار دو کلیپ از هندوانه کارانی از بخش هلیلان و منطفه ای دیگر در فضای مجازی تاثر وناراحتی کاربران شبکه های احتماعی را برانگیخت . آنگونه که دراین کلیپ ها نمایش داده می شود ،حجم انبوهی از محصول بدون مشتری بر روی دست کشاورز باقی مانده است ،محصولی که تا رسیدن به این نقطه، میزان متنابهی از آب را هدر داده  و مهمتر از همه سرمایه فراوانی از کشاورزان  اتلاف نموده است .

سالهاست که این رویه نادرست گریبان کشاورزان ،اقتصاد و بازار مصرف محصولات کشاورزی کشور را گرفته است ،رویه ای نشات گرفته از بی برنامگی مسئولین جهاد کشاورزی و نداشتن یک برنامه جامع که درآن ظرفیت و نوع آب وهوای هر منطقه ،تنوع کشت محصولات ،نیازهای سالیانه و بازار مصرف لحاظ شده باشد.

این نبود برنامه هر ساله مشکلات فراوانی را هم بر مردم بعنوان مصرف کنندگان محصولات کشاورزی و هم کشاورزان بعنوان قش رزحمت کش ومولد جامعه  تحمیل می کند ،در یک سال زراعی شاهدیم که آنچنان پیاز وسیب زمینی در کشور بدون در نظر گرفتن میزان واقعی مصرف کشت می شود که پس از برداشت بدلیل عدم کشش بازار، بخش از اعظمی از آن فاسد وعملا در زمین دفن می شود .

تاثیرات روانی ناشی از آن باعث می شود تا در سال زراعی بعد،کشاورزان از کشت پیاز وسیب زمینی پرهیز کنند واین موضوع به پیشی گرفتن تقاضا از عرضه منجر شده ونتیجه آن نایاب شدن این دو محصول وگُرگرفتن قیمت آن در بازار است ،موضوعی که در کوتاهترین زمان به یک چالش بزرگ برای مردم ومسئولین تبدیل می شود.

در سالی نیز افزایش قمیت ناشی از بی برنامگی در  صادرات محصول آب بری همچون هندوانه ،بسیاری ازکشاورزان را به سمت کشت این محصول سوق می دهد،بخش اعظمی از اراضی زیر کشت آن می رود ،اما بدنبال افزایش تولید و نبود تقاضا ،بازار آنچنان اشباع می شود که مصرف کنندگان به صورت رایگان هم رغبتی به آن پیدا نمی کنند ،درست مثل همین اتفاقی که امسا ل در تولید هندوانه استان ایلام ودیگر مناطق مستعد کشت هندوانه در کشور اتفاق افتاد.

بدلیل اشباع بازار  نشات گرفته از افزایش عرضه ، تولید کننده عاجز از بازار یابی ،بخش قابل توجهی از محصول را در مزرعه رها نمود تاطعمه احشام شود ،این درحالیست براساس یافته های علمی و اعلام کارشناسان کشاورزی  برای تولید هر کیلوگرم هندوانه چیزی نزدیک به 286لیتر آب مصرف می شود .

نتیجه اش هم این می شود که کشاورزی که به امید بهره وری ،حتی پول توجیبی خود را از دست می دهد ،به سیستم بانکی بدهکار شده وتوان بازپرداخت دیون خود راندارد ،چیزی جز سر دادن مویه وانتشار آن در فضای مجازی نمی تواند به او آرامش ببخشد .در نهایت بدلیل هراس از تکرار این وضعیت ،سال زراعی آتی از حرکت به سمت کشت هندوانه امتناع ورزیده وبدلیل کاهش عرضه باز هم قیمت آن سربه فلک می کشد،همین موضوع دوباره  حرص وطمع بسیاری را برانگیخته وبه  امید جبران زیان ها وپرداخت بدهی های پیشین  به سمت کشت بی برنامه کشانیده می شوند و تکرار  بی حاصل همین وضعیت جاری !! 

بنابراین برای فایق آمدن بر این مشکل و درراستای هدفمند شدن کشت ،افزایش بهره وری و انتفاع کشاورزان ،کنترل بازار و ایجاد توازن در عرضه با نیم نگاهی به صادرات محصولات کشاورزی ، باید دنبال حلقه مفقوده ای گشت ،حلقه ای که رد آن راباید در جهاد کشاورزی جستجو نمود. 

با وجود اینکه سالهاست توسعه کشاورزی در جای جای کشور در صدر برنامه ها قرار گرفته  واز آن به عنوان محور توسعه یاد می شود ،با وجود اینکه سالهاست برای گذار از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن خیز برداشته اند ،هرچند روشهای کاشت ،داشت وبرداشت  مکانیزه شده اند اما فکر بسیاری از کشاورزان ما کماکان سنتی است،حتی مسئولین وکارشناسان جهاد کشاورزی بعنوان متولی تغییر شیوه ها درراستای افزایش بهره وری و اقتصادی سازی کشاورزی نیز به روز نشده اند.

 استان کوچک ما ایلام از نظر اقلیمی استان کاملا منحصر به فردیست ،تفاوت اقلیم از شمال تا جنوب به آن تنوع بخشیده است وشاید نقطه قوت آن در کنار دشتهای حاصلخیز و روخانه های پرآب همین باشد. یعنی زمانی کشاورز ایوانی مراحل داشت را سپری می کند ،محصول کشاورزی دهلران ودره شهر روانه بازار می شود ،اگر مسئولین وکارشناسان جهاد بتوانند بر اساس همین شرایط آب وهوایی طرح مدونی تهیه کنند ،نه تنها با تنظیم رابطه عرضه وتقاضا ،محصولی بر روی دست کشاورز باقی نمی ماند بلکه می توان با برنامه ریزی درست ومنطقی ،مسیر بازارهای خارجی را نیز برای آن هموار کرد ،بدین معنا که هم بازار مصرف تامین شود ،هم با ارز آوری منافع اقتصادی چند وجهی ایجاد کرد.

بنابراین حلقه مفقوده این روزهای کشاورزی استان وحتی کشور،طرح آمایش سرزمینی و تدوین الگوی کشت بر اساس آن است ،طرحی که در آن هم تنوع آب وهوایی و انحصاری بودن کشت در هر منطقه لحاظ شود ،هم با ایجاد بانک اطلاعات ،میزان واقعی بازار مصرف تعیین شده باشد تا بر اساس آن برنامه ریزی کشت صورت پذیرد.همین پیشی گرفتن های متناوب عرضه از تقاضا ،وگاها تقاضا از عرضه که به تزلزل در بازار محصولات کشاورزی می انجامد نشات گرفته از نبود بانک اطلاعات میزان تقاضا ومصرف بمنظور تنظیم برنامه برای تولید محصولات است ،همین بلایی که امروز بر سر مزارع تولید هنوانه استان آمد از همین بی برنامگی ها نشات گرفته است.

لذا ضرورت دارد ،مدیریت ارشد استان با تشکیل یک کمیته تخصصی در استان ،موضوع عملی وعینی ایجاد بانک اطلاعات تولید ومصرف وهمچنین تهیه طرح آمایش سرزمینی والگوی کاشت را از کارشناسان این سازمان مطالبه نماید. بی شک با تدوین چنین طرحی در سالهای آتی از تحمیل این حجم از خسارات به کشاورزان واقتصاد کشور جلوگیری به عمل آمد ،چه بسا با اصلاح روشها ،شاهد رونق صادرات غیر نفتی وجبران کمبودهای ناشی از تحریم های اقتصادی کشور نیز باشیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
الناس مسلطون علی اموالهم
نه جهاد کشاورزی و نه هیچ سازمان و ارگان دیگری نمیتواند کشاورزان را مجبور کند محصولی را بکارند یا نکارند !!
این یک قاعده فقهی است و تا لایحه یا طرح الگوی کاشت در مجلس تصویب نشود و شورای نگهبان آنرا تأیید نکند! که نمیکند امکان اصلاح الگوی کشت وجود ندارد!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار