دهلران یکی از شهرستان های گرمسیر کشور است که تابستان های طولانی و گرمش باعث شده مشکلات عدیده ای برای شهروندان مرز دار به وجود آید.
کد خبر: ۷۶۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 23 July 2019

تابناک ایلام مجتبی کاور :: سالهاست مردم این شهرستان گرمای بالای 50درجه سانتیگراد را تجربه می کنند ولی دریغ از ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی به شهروندان این شهرستان که این روزها به سبب گرمای بالای 51درجه آن ،تیتر رسانه های داخلی وخارجی شده است اما زندگی مردم در این شهرستان به روال عادی در جریان است .

شاید باورش برای بسیاری سخت باشد اما گرمای شدید هم مانع نشده  تا مردمان این دیار دست از کارهای روز مره خود بکشند چرا که نابسامانی اقتصادی ومشکلات ناشی از تورم بالا سبب شده که مردم گرمترین شهرایران برای بقا خود و خانواده تا آخرین توان خود در این گرمای سوزان از جان مایه بگذارند تا شاید توانسته باشند مخارج زندگی خانواده خود را تامین کنند.

این روزها گرمای سوزان ونفس گیر دهلران خبر اول بیشتر رسانه ها است به طوری که امسال برخلاف سالهای گذشته رسانه ملی هم  گرمای بی سابقه این شهرستان مرزی را در خبر های خود دارد.

دهلران طبق گزارش هواشناسی طی هفته گذشته در صدر شهرهای گرم کشور قرار داشته و رکورد گرمای بالای 51 درجه را نیز شکسته است البته مردم این شهر می گویند دمای هوا به مراتب بالاتر از 51 درجه می رود.

برای برسی بیشتر مشکلات ناشی از گرما ،گفتگویی با فرماندار رئیس ستاد بحران شهرستان دهلران ، ودیگر مسئولان این شهرستان داشته ایم

تغیر ساعت کار ادارت تا پایان هفته

فرماندار دهلران گفت : تغییر ساعت کاری ادارات شهرستان تا پایان هفته جاری در دستور کارقرار دارد.

مجید عسکری در گفتگو با تابناک بیان داشت : با توجه به استقرار هوای گرم در سراسر کشوربخصوص شهرستان دهلران و ضرورت کنترل مصرف برق، کاهش ساعت کاری ادارات شهرستان با پیشنهاد فرمانداری وموافقت استاندار تا پایان هفته جاری در شهرستان اجریی می شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به نامه وزیر کشور ،به جز ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که پیش از این بدلیل شرایط خاص دمای هوا، با تغییر ساعات کار در آن استان ها موافقت شده است، در سایر استان ها بمنظور حفظ کیفیت ارائه خدمت به مردم و مراجعان، هرگونه تغییر در ساعت کار ادارات، ممنوع است ولی با این وجود با پیگیری های شخص استاندار وفرمانداری دهلران در بحث تغییر ساعت کاری ادارات ،اقدماتی در دستور کار قرار گرفته است و در صورت تداوم گرما با هماهنگی با ستاد بحران استان ساعت کاری ادارات در شهرستان کاهش خواهد یافت.

عسکری بیان داشت : انتظار است شهروندان در خصوص مصرف حامل های انرژی همکاری کنند تا با خاموشی مواجه نشویم.

شهروندان برای کارهای غیرضروری از منزل خارج نشوند

یک پزشک عمومی گفت : باتوجه به شدت افزایش دما در شهرستان توصیه می شود مردم در اوج گرما از منازل خود خارج نشوند.

دکتر عبدالصاحب شریفی در گفتگو با تابناک اظهار داشت : کسانی که بیماری های مزمن کلیوی، کبدی، قلبی و ریوی دارند و زنان باردار، سالمندان و کودکان سعی کنند در زمانی که شدت گرما بیش از حد مجاز است از منزل خارج نشوند.

شریفی بیان داشت: افرادی که برای انجام امورات روزمره خود از منزل خارج می شوند سعی کنند از لباس های روشن استفاده کنند چرا که پوشیدن لباس های تیره باعث جذب نور و گرما می شود.

این پزشک عمومی تصریح کرد: شهروندان برای جلوگیری از مشکلات چشمی و پوستی از عینک های آفتابی مجاز و کرم های ضد آفتاب که داری پروانه بهداشتی هستند استفاده کنند.

وی گفت: باتوجه به اینکه گرما باعث می شود افراد بیش از حد عرق کنند حتما برای جایگزنی آب بدن خود از نوشیدنی و مایعات فراوان استفاده کنند تا دچار مشکلات کلیوی و گوارشی نشوند.

تداوم گرما تا اوایل هفته آینده

رئیس اداره هواشناسی شهرستان دهلران گفت : باتوجه به داده های ماهواره ای تا اوایل هفته آینده شاهد افریش دما وتداوم گرما در شهرستان هستیم.

محمد پاریاب در گفتگو با تابناک گفت: در 24 ساعت گذشته دمای هوای شهرستان دهلران به 51 درجه سانتیگراد رسیده است.

وی اظهار داشت: مردم شهرستان دهلران 6روز ثبت شده گرمای بالای 50درجه را تجربه کردند وتداوم گرما تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت و در مردادماه وشهریور ماه نیز شاهد افزایش بیش از 5/1درجه ای گرما بیش از حد نرمال در شهرستان خواهیم بود.

پاریاب گفت: کنترل و اندازه گیری دمای هوا به صورت خودکار و ماهواره ای است و دمای هوایی که اعلام می شود کاملا علمی و دقیق است.

وی تصریح کرد: مردم به اعلام دمای هوایی که پشتوانه علمی ندارد توجه نکنند چرا که ما از طریق رسانه ها و مرکز هواشناسی به صورت دقیق دمای هوا را به اطلاع شهروندان خواهیم رساند.

لزوم تخصیص اعتبارات ویژه از محل ستاد بحران

رئیس شواری شهر دهلران گفت :با توجه به افزیش دما مسئولان باید با تخصیص اعتبارات ویژه در قالب ستاد بحران ،به شهرستان دهلران بودجه اختصاص دهند

رحمان جابری در گفتگو با تابناک بیان داشت : نصب آب سردکن ، وایجاد مکان های سرپوشیده وتجهیز آنها به سیستم های خنک کننده در برخی نقاط شهر از جمله مواردی است که باید در سطح شهر با مشارکت دستگاه ها ایجاد شوند.

وی بیان داشت : توسعه فضای های سبز وایجاد بوستان های محله ای و .. از مهترین راهکار هایی است که می تواند در بحث کاهش دما موثر باشد وباید ستاد بحران کشور واستان با تخصیص اعتبارات لازم به شهرستان توجه جدی داشته باشند.

22شهروند دهلرانی دچار گرما زدگی شدند

رئیس بیمارستان شهدا دهلران گفت : شدت گرما وافزیش دما سبب شده که در طول هفته جاری 22شهروند دچار گرمازدگی شوند.

اردشیر احمدی در گفتگو با تابناک گفت : با توجه به تداوم گرما ستاد بحران بیمارستان شهدا برای خدمات دهی به شهورندان که دچار گرمازدگی می شوند به حالت آماده باش است.

وی افزود : با هماهنگی های لازم که بین  اورژانس وفوریت های پزشکی است  انتظار است که شهروندانی که دچار مشکلات گرما زدگی و.. می شوند با فوریتهای پزشکی 115تماس بگیرند.

وی گفت : رعایت توصیه های پزشکی ونکات بهداشتی از جمله مواردی است که باید در این روزهای گرم شهروندان به آن توجه کنند.

200کنتور خانگی به علت مصرف بالا و حرارت از کار افتادند

رئیس ادره برق شهرستان دهلران گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 200کنتور خانگی به علت مصرف بالا وحرارت از کار افتادند که بیش از 90عدد آنها مربوط به تیر ماه است.

نصرت الله محمدبیگی در گفتگو با تابناک گفت : باتوجه به افزیش دما انتظار است شهروندان در بحث صرفه جویی مصرف برق همکاری لازم را داشته باشند تا با خاموشی مواجه نشویم.

وی افزود: در صورتی که وسایل اندازه گیری (کنتور ) و بروز هرگونه مشکل برقی با تلفن های 121 و 2131 تماس بگیرند و از هرگونه دستکاری لوازم اندازه گیری به صورت خودسرانه و یا از طریق افراد غیرمجاز خودداری کنند.

ساعت کاری دهلران باید همانند استان خوزستان باشد
 
شادمهر کاظم زاده نماینده  حوزه انتخابیه مجلس  شواری اسلامی  گفت:  با توجه به تداوم گرما در شهرستان دهلران  به خاطر صرفه جویی در کاهش انرژی ساعت کاری  ادارات تغیر کنند.
 
وی اظهارداشت :نباید ساعت کاری شهرستان دهلران با مرکز استان یکی باشد چرا که گرما شهرستان دهلران بالاتر از 51درجه است .
 
وی بیان داشت :روز گذشته که دما هوا از 51درجه  عبور کرده بود باید ادارت در شهرستان دهلران  تعطیل می شدند. 
 
کاظم زاده گفت :ساعت کاری دهلران باید همانند استان خوزستان باشد چرا که دمی هوای این شهرستان با استان خوزستان در یک سطح هستند

سرویس کولرگازی بین 300تا 400هزار تومان

یکی از تعمیرگاه های سرویس مجاز کولر گازی در شهرستان دهلران گفت: باتوجه به شدت گرما و نوسانات برق، موتور بیشتر کولر گازی ها آسیب دیده است.

محمود محسنی در گفتگو با تابناک افزود: باتوجه به شدت گرما در چند روز اخیر، تعداد زیادی از شهروندان برای سرویس و رفع نقص کولر خود به محل کار بنده مراجعه کرده اند.

وی بیان داشت: برای رفع نقص کولرها ممکن است بین 2 تا 3 روز هر کولر در تعمیرگاه باشد و برای سرویس هر کولر بین 300 تا 400 هزار تومان هزینه می شود.

برای تامین ماحیتاج خانواده گرما را تحمل می کنم

یکی از شهروندان دهلرانی گفت : به خاطر تامین ماحیتاج خانواده واجازه منزل خود مجبورم در گرمای بالای 50درجه کارگری کنم.

محمد نوری در گفتگو با تابناک بیان داشت : شدت گرما در این روزها توان کار را از من گرفته است ولی به خاطر شرایط اقتصادی و مشکلات مالی که دارم به ناچار مجبورم در دمای هوا که بسیار برایم سخت است کار کنم تا شاید توانسته باشم اندکی از مشکلات اقتصادی خانواده ام را حل کنم.

وی افزود : انتظار است باتوجه با افزیش دما در شهرستان خدمات ویژه از سوی مسئولان برای رفاه حال شهروندان در نظر گرفته شود./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار