بررسی ها میدانی سوای از آمارهای ارایه شده نشان می دهد که تلاش ها واقدامات صورت گرفته در قالب اعطای تسهیلات بدلایلی همچون عدم نظارت بر اعطای تسهیلات ،پارتی بازی و تسامح وتساهل های صورت گرفته و انحراف تسهیلات اعطایی نه تنها در مسیر واقعی تولید واشتغالزایی قرار نگرفته است ،بلکه در بسیاری موارد نیز چالش های جدی برای بیکاران و تبدیل آنها به بیکاران بدهکار ایجاد کرده است.
کد خبر: ۷۶۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ 12 July 2019

تابناک ایلام::در طول سالهای گذشته استان ایلام همواره نرخ بالای بیکاری رابه خود اختصاص داده است ،بررسی ها نشان می دهد که دردوسه سال اخیر ، تلاش های صورت گرفته در حوزه صنایع کوچک ومتوسط ،فعال شدن صنعت نفت وگاز استان،پتروشیمی باعث شده است تا بخشی از نیروی جوان وآماده به کار استان در این صنایع به کار اشتغال یابند.

اما با این وجود بررسی های میدانی نشان می دهد که در کنار بخش قابل توجه نیروی با تحصیلات کارشناسی وزیر کارشناسی ،بخش عظیم نیروی تحصیل کرده و متخصص استان با رنج تحصیلات کارشناسی وبالاتر بیکار بوده واین موضوع در بین خانواده ها نگرانی های جدی را رقم زده است .

با این حال دولت تلاش های فراوانی را در راستای کاهش نرخ بیکاری ورفع مهمترین چالش اجتماعی وامنیتی کشور معمول داشته است ،اعطای تسهیلات ارزان قیمت درراستای ایجاد وتوسعه مشاغل کوچک زودبازده ،اعطای تسهیلات در راستای ایجاد صنایع بزرگ ومتوسط ،تسهیل ورفع موانع موجود در مسیر صنایع موجودو ایجاد بسترهای لازم برای توسعه کشاورزی ودامپروری ازاین دست اقدامات بوده است.

بررسی ها میدانی سوای از آمارهای ارایه شده نشان می دهد که تلاش ها واقدامات صورت گرفته در قالب اعطای تسهیلات بدلایلی همچون عدم نظارت بر اعطای تسهیلات ،پارتی بازی و تسامح وتساهل های صورت گرفته و انحراف تسهیلات اعطایی نه تنها در مسیر واقعی تولید واشتغالزایی قرار نگرفته است ،بلکه در بسیاری موارد نیز چالش های جدی برای بیکاران و تبدیل آنها به بیکاران بدهکار ایجاد کرده است.

اما این روزها انتشار آمارهایی از کاهش نرخ بیکاری در کشور ومتعاقب در استان ،واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است ،واکنش هایی که عدتا با تعحب و تامل در این زمینه به همراه بوده است .چرا که براساس یافته های علمی کارشناسان اقتصادی در حالیکه اقتصاد کشور در رکود به سربرده و اقتصاد ایران وشوک بزرگی به آن وارد شده است ،کاهش نرح بیکاری در
                                                                                            چنین وضعیتی قابل تامل والبته عجیب به نظر می رسد
در این خصوص علیرضا عبدلله زاده، کارشناس اقتصادی به اقتصاد آنلاین گفت: معمولا در هنگام شوک های اقتصادی خصوصا در کوتاه مدت نرخ بیکاری افزایش می یابد و در صورتی که شوک وارد شده اشتغال دوست باشد (در میان مدت و بلندمدت به افزایش اشتغال کمک کند)، پس از چند سال باعث افزایش اشتغال و کاهش بیکاری خواهد شد و اگر بیکاری دوست باش  برعکس این مکانیسم اتفاق می افتد. اما اینکه در همان سال نخست شوک بیکاری کاهش یابد کمی عجیب است   
 
به گفته وی، وقتی به آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار دقت بیشتری می کنیم متوجه می شویم که مخرج کسر بیکاری یعنی افراد فعال (کسانی که یا شغل دارند یا در جستجوی شغل هستند) نسبت به بهار سال قبل کاهش 0.5 درصدی را تجربه کرده است. به عبارت دیگر پس از گذشت یکسال نه تنها جمعیت فعال کشور بیشتر نشده بلکه کمتر شده است! این تغییر بخش عمده کاهش نرخ بیکاری را توضیح می دهد. هرچند که خالص اشتغال نسبت به سال گذشته نیز افزایش یافته که باز هم با آمارهای منتشر شده از سوی تامین اجتماعی که نشان از کاهش ماهانه حدود 70 هزار نفر از افراد تحت پوشش بیمه در سال گذشته داشت نمی خواند.

این درحالیست در استان کمتر توسعه ایلام نیز با وجود عدم تغییر چشمگیر در صنعت و اقتصاد آن درماههای اخیر  ،کاهش نرخ بیکاری تقریبا نزدیک به 3درصدی آن نسبت به بهار سال 97جای بسی تامل و واکاوی کارشناسانه دارد.

براساس آنچه که آمارها نشان می دهد ،نرخ مشارکت اقتصادی ویا به تعبیر دیگر میزان جمعیت فعال اقتصادی استان در سال 97 میزان 37درصد اعلام شده است ،درحالیکه نرخ مشارکت اقتصادی در بهار98میزان 35درصد اعلام شده است ،اما درعین حال نرخ بیکاری استان کاهش تقریبا3درصدی را نشان می دهد .

هرچند مسئولین استان در تدوین وانتشار این آمار نقشی نداشته اند و مشکلات حوزه آماری متوجه دست اندرکاران مرکز آمار ایران است ،اما با وجود اینکه در چندماه اخیر اتفاق خاصی در حوزه تولید واشتغال استان ایلام به وقوع نپیوسته است ،کاهش آمار ییکاری استان با اما واگرهایی مواجهه است .هرجند اعطای تسهیلات اشتغالزایی روستایی در ماههای گذشته می تواند مبنایی ادعایی از سوی مسئولین استان در خصوص جرایی کاهش آمار بیکاری اخیر قرار گیرد ،اما واقعیت عدم به ثمر رسیدن طرح های اشتغالزایی بیانگر عدم تاثیرگذاری آن در نرخ بیکاری لااقل در پروسه زمانی فوق است .

با این حال به عقیده کارشناسان یک سناریو برای توضیح این روند هم می تواند این باشد که بسیاری از کسب و کارها مدتی پس از شوک صبر می کنند تا ببینند چه می شود و این وضعیت خوف و رجا تا پایان سال 97 وجود داشته و باید منتظر آمار بیکاری تابستان 98 ماند و دید که آیا این روند، روندی پایدار است و یا اینکه میرا بوده و معکوس می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار