کد خبر: ۷۵۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 25 June 2019

تابناک ایلام::احساسات یکی از مهمترین اجزای درونی انسان ها هستند برخی ازاحساسات ازنوع واکنش هایی ابتدایی هستند که ارتباطی با تفکر ندارد و بقیه انعکاسی از تجزیه و تحلیل فکر در ارتباط با موقعیت هستند به این معنی که احساسات مجموعه عواطف و تمایلات انسان ها و نشانگر این هستند که فرد خوشحال است یا ناراحت ،چیزی را می خواهد یا نمی خواهد ،نرم است یا خشک و....

چگونه احساسات خود را کنترل کنیم:

1-نگرشتان را تغییر دهید:
-در عمق تمام احساسات ، باورهای وجود دارد که ممکن است موجب بروز احساسات منفی شود، مثلا" وقتی باور دارید چیزی را از دست داده اید ،غمگین می شوید یا وقتی هدفی برایتان مهم است به آن نمی رسید ،عصبانی می شوید و وقتی چیزی را خوب می دانید و به آن دست می یابید شاد می شوید .
-با تغییر دادن افکارتان ممکن است نتوانید شرایط نارحت کننده را تغییر دهید اما می توانید از اثر گذاری باورها روی احساساتتان بکاهید و خیلی زود به هر دلیلی احساسی ناراحت کننده بروزندهید .


2-از بروز احساسات نا خواسته اجتناب کنید:

- تنفس عمیق می تواند به شما کمک کند تا ناراحتی و عصبانیتی که به خاطر حرف طرف مقابلتان درشما ایجاد شده بود را از بین ببرید . اگر حرفی را که طرفتان زد واقعا" شما را اذیت کرده است سعی کنید تمرکزتان را از روی آن حرف یا موقعیت ، روی تنفستان منتقل کنید و داخل و خارج شدن آن را کنترل کنید .

-این نوع تمرین آرام سازی است و مطمئن باشید که کمک زیادی به کنترل احساساتتان می کند، علاوه بر تنفس عمیق راه های دیگری هم برای تغییر تمرکزتان وجود دارد مثلا" می توانید روی چیزهای خوب یا زمانهایی که احساس خیلی خوبی داشته باشید فکرکنید .

ازاوضاعی که موجب تحریک احساسات ناخواسته در شما می شود پرهیزکنید ،مثلا" ممکن است وقتی عجله دارید زود عصبانی شوید و با اطرافیانتان بد رفتاری کنید پس بهتر است کارهایتان را به دقیقه آخر موکول نکنید .


3- واکنش خود را بررسی کنید:


هر وقت واکنش عاطفی نا مطلوبی داشتید این پنج یافته رو بنوسید :
الف)مقدمات و موقعیت ب)احساسات مثل ترس و عصبانیت پ)فکر ت)رفتار ثَ )نتایج یعنی واکنش دیگران و آنچه نصیب خودتان می شود .

-این اطلاعات فواید متعددی دارد (الف و ب)در مرحله بعد به درد می خورند (پ)برای شناختن افکارزمینه ساز احساسات ضروری است (ت وث)تقویت کننده را کشف می کنند ، این یادشت ها را یک هفته نگه دارید و بعد به این سوال ها جواب بدهید ، می توانم در چنین موقعیتی قرار نگیرم .آیا پایه این احساسات سو ءتفاهم است؟ ، آیا منافعی هم دارد ؟

احساسات خود را بشناسید :

-پیش از هر چیزی به یک مداد و کاغذ احتیاج دارید چون هنگام نارحتی افکار منفی در ذهن شما ردیف می شود و حرکت دایره ایی شکلی بی توقفی درست می کنند وقتی افکار منفی خود را روی کاغذ یاداشت می کنید چشم انداز عینی تری به وجود می آورید .

احساسات می توانند بسیار پیچیده و گیج کننده باشند فهمیدن اینکه چه احساسی داریم (خشم ،ترس ،سر خوردگی یا احساس گناه )به تعیین چگونگی اثر گذاری و تغییر آن بسیار کمک خواهد کرد.


4- با واقعیت مواجه شوید:
-یادتان باشد بین آنچه در خیال انجام داده اید و آنچه در واقعیت می توانید انجام بدهید فاصله ای هست اما قطعا" بعد از حساسیت زدایی کمتر می ترسید ، یادتان باشد که ترس در بسیاری ار موقعیت ها طبیعی است و نمی شود آن را به کلی از بین برد هدف قابل تحمل کردن ترس و رهایی از چنگال ترس های بی دلیل است.


5- توجه تان را به چیز دیگر معطوف کنید:
-ممکن است خود را از دیگران کم اهمیت تر بدانید مثلا" وقتی در سالن ورزشی هستید احساس کنید که افراد دیگر از تناسب اندام خوبی بر خوردارند و از اضافه وزن خود خجالت بکشید و دچار حساسیت شوید و تصور کنید هرگز نمی توانید مانند آنها باشید به جای توجه دائم به دیگران به توانایی های خود و راه حل های مناسب برای بر طرف کردن معضلات زندگی تان بیندشید . با این رفتار بهتر می توانید به خودتان کمک کرده و دچار حساسیت های بی فایده نشوید.

-یاد بگیرد که انحرافات شناختی که باعث می شود همه چیز بدتر از آن چیزی که هست به نظر برسد دوری کنید اکثر ما این را شنیده ایم که می گویند نیمه پر لیوان را ببینید اما وقتی قدرت درکتان منحرف می شود فقط نیمه خالی لیوان را می بینید .

-خیلی مهم است که بتوانید کنترل احساسات خود را به دست گیرید اما سر کوب کردن آنها یا نا دیده گرفتنشان کاملا" متفاوت از این قضیه است سر کوب کردن احساسات ممکن است با عث بروز اختلالات جسمی و احساسی در شما شود .

مشکلات احساسی آن قدر پیچیده هستند که نیاز به تخصص یک روانشناس ، مشاور و مدد کار دارد .

تهیه وتنظیم :مهری زرگوش مددکار اجتماعی کلانتری دهلران
منبع :کتاب روش های کنترل احساسات انتشارات نسل نو اندیش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار