مدیر کل بهزیستی ایلام ؛
مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: بر اساس آمارهای موجود حدود ۲۸ درصد درخواست های مراجعان به مراکز کاهش طلاق این سازمان به علت اعتیاد است.
کد خبر: ۷۵۶۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 25 June 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ زهرا همتی به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر  افزود: از مجموع ۲۷۸ نفری که در سه ماهه نخست امسال به مراکز کاهش طلاق این سازمان مراجعه کرده علت جدایی ۲۸ درصد این زوج ها اعتیاد شوهر بوده است.

وی ادامه داد: این نرخ بیانگر تاثیر مستقیم آسیب اجتماعی اعتیاد بر خانواده ها و اجتماع است و اهمیت پیشگیری و کنترل این آسیب را دو چندان می کند.

وی با ذکر اینکه اعتیاد منشا و عامل ایجاد کننده بسیاری از آسیبهاست اظهار کرد: در برخی از تحقیق های انجام گرفته اعتیاد زمینه ساز رشد آسیب های اجتماعی دیگر نظیر کودک آزاری، همسر آزاری، بزهکاری کودکان و غیره بوده و موجب بروز این آسیب ها می شود.

مدیر کل بهزیستی ایلام بیان کرد: به همین منظور پیشگیری از اعتیاد یکی از اولویت های این سازمان بوده چراکه اگر روند آن بدرستی انجام شود آمار آسیب دیدگان اجتماعی جامعه و به تبع نرخ ورودی های دستگاه های حمایتی از جمله بهزیستی نیز کاهش می یابد.

اجرای برنامه های پیشگیرانه از دوران کودکی، اولویت بهزیستی است

مدیر کل بهزیستی ایلام به برنامه های پیشگیرانه این سازمان در حوزه اعتیاد اشاره کرد و گفت: یکی از اقدام های مهم این سازمان طرح مصون سازی کودکان از اعتیاد در مهدهای کودک بوده که در طول سال در مهدهای کودک استان اجرا می شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۱۴ مرکز ترک اعتیاد اقامتی میان مدت بهزیستی این استان گفت: طی سال گذشته در مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ نفر برای بهبود و ترک اعتیاد به مواد مخدر به این مراکز مراجعه کرده اند.

وی اظهار کرد: این اداره کل همچنین از مصرف کنندگان موادی که برای ترک مشکل مالی داشته باشند با پرداخت یارانه از آنها حمایت می کند.

ضرورت اصلاح باورهای غلط نسبت به اعتیاد

همتی در ادامه گفت: به همت این اداره کل در برخی از مناطق استان که آسیب اعتیاد در آنها بیشتر مشهود است برگزاری کارگاه های آموزشی تاثیر اعتیاد بر کارکرد خانواده ها و باورهای غلط مصرف اعتیاد در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد با داشتن باورهای غلط نظیر اینکه با یکبار مصرف مواد معتاد نمی شوند و یا اینکه مصرف مواد به درمان بیماری جسمی آنها کمک می کند به دام اعتیاد می افتند.

وی گفت: اعتیاد نوعی وابستگی شدید ایجاد کرده و فرد مصرف کننده را با همان یکبار مصرف از لحاظ روانی بشدت وابسته مصرف مواد می کند.

مردم باید عوارض مصرف مواد را باور کنند

مدیر کل بهزیستی ایلام با بیان اینکه هیچکس به قصد معتاد شدن برای نخستین بار مواد مصرف نمی کند گفت: تمامی مصرف کنندگان مواد در خیال خود ترک اعتیاد را ساده می دانند درحالیکه در برخی موارد یکبار مصرف هم وابستگی لازم را در فرد مصرف کننده ایجاد می کند.

وی گفت: این افراد از همان ابتدای مصرف مواد هم چنانچه تلاشی برای ترک داشته باشند به این آگاهی می رسند که ترک برای آنها دشوار خواهد بود.

معتاد مجرم نیست
مدیر کل بهزیستی ایلام اعتیاد را نه جرم بلکه نوعی بیماری دانست که عوامل فردی و اجتماعی مختلف موجب بروز آن شده و این افراد را برای درمان باید حمایت کرد.

وی از جمله عوامل فردی و خانوادگی بروز پدیده اعتیاد را ارتباط عاطفی ضعیف بین اعضا یک خانواده، مصرف مواد از سوی والدین، ضعیف بودن مهارتهای ارتباطی نظیر نه گفتن، داشتن اعتماد بنفس پایین، اختلافات والدین، عدم احساس امنیت در خانواده و غیره عنوان کرد و گفت: فرزندان این خانواده ها با توجه به اینکه پشتوانه عاطفی قوی ندارند به داشتن یک پناهنده احساس نیاز شدید کرده و عمده این افراد به سمت مصرف مواد مخدر روی می آورند.

همتی همچنین عوامل اجتماعی موثر بر بروز پدیده اعتیاد را بیکاری، فقر، بحران های اجتماعی و اقتصادی و دسترسی آسان افراد به مواد عنوان کرد و گفت: متاسفانه در برخی مناطق این استان مصرف مواد مخدر در بین خانواده ها امری عادی و طبیعی است.

سلامت خانواده ها مهمترین راهکار پیشگیری و کنترل اعتیاد در جامعه است.

وی کانون خانواده را مهمترین عامل در پیشگیری و کنترل آسیب اجتماعی اعتیاد عنوان کرد و گفت: چنانچه خانواده ها از سلامت کامل روانی برخور بوده و مصرف کننده مواد مخدر نباشند و باور و نگرش منفی مصرف مواد را بین فرزندانشان نهادینه کنند بی شک کودکان سالمی را تحویل جامعه خواهند داد.

به عقیده مدیر کل بهزیستی ایلام، اگرچه عوامل خطر اجتماعی در گرایش افراد به مواد تاثیر گذار خواهد بود ولی چنانچه خانواده ها در تقویت فرزند پروری تلاش کرده و کودکان سالمی را پرورش دهند به دام اعتیاد گرفتار نخواهند آمد.

وی گفت: کودکی که از یک خانواده سالم وارد جامعه می شود بدلیل تربیت درستش با وجود اینکه مواد مخدر در دسترس هم داشته باشد ولی احتمال به دام افتادن آن ضعیف است.

وی گفت: این مساله بیانگر این است که خانواده ها حلقه اصلی پیشگیری و کنترل آسیب اجتماعی اعتیاد بوده و رسالت والدین در این زمینه بسیار حساس و سنگین است.

ساماندهی معتادان متجاهر در دستور کار بهزیستی

همتی همچنین به فعالیتهای این سازمان در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۲۰ نفر از معتادان متجاهر با حمایتهای مالی این سازمان ساماندهی و مورد درمان قرار گرفتند.

به گفته وی، پارسال در مجموع۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال از سوی استانداری و بهزیستی کشور برای حمایت از درمان افراد بی بضاعت مصرف کننده مواد مخدر اعم از متجاهر و غیره اختصاص و هزینه شده است. و همچنین ۹۵۰ میلیون ریال برای کاهش اسیب اجتماعی و امداد اسیب دیدگان هزینه شده است .

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه درمان یک معتاد متجاهر هزینه سنگینی داشته در این زمینه نیازمند مشارکت و همراهی افراد خیر و نیکوکار هستیم.

پرداخت تسهیلات به بهبود یافتگان به عنوان جزئی از فرآیند درمان این افراد

مدیر کل بهزیستی ایلام یاداور شد: این اداره کل با پرداخت وام و کمک به ایجاد اشتغالزایی بهبود یافتگان درصدد عدم بازگشت آنها به مصرف مواد مخدر است.

وی با اشاره به فرآیند آماده سازی شغلی ۳۲۰ نفر در سال گذشته توسط این سازمان ادامه داد: از این شمار ۱۴۲ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک ها و ۸۱ نفر نیز برای کسب مهارت های شغلی به فنی و حرفه ای استان معرفی شدند.

وی گفت: ۲۰ میلیارد ریال وام در طول سال گذشته به بهبود یافتگان پرداخت شد که سرانه پرداختی این تسهیلات بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال با نرخ کارمزد چهار درصد بوده است.

وی بیان کرد: حمایت و صیانت اجتماعی از بهبود یافتگان و خانواده های آنها از طریق پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به واجدان دارای شرایط و فراهم کردن کسب و کار از طریق طرح کارفرمایی برای بهبود یافتگان در دستور کار بهزیستی قرار دارد.

وی با بیان اینکه اشتغال ارتباط مثبت و نزدیکی با موفقیت در درمان دارد، بیان کرد: چناچه در فرایند درمان بیماران به اشتغال توجه نشود بطور معمول درمان اعتیاد با شکست مواجه خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر نمایشگاه عکس پیشگیری از اعتیاد در محل پیاده رو طالقانی شهر ایلام برپا خواهد شد افزود: نظیر این نمایشگاه و کارگاه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در شهرستانهای استان نیز برگزار می شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار