مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام،
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام گفت: با توجه به اینکه ملخ‌های دریایی از همه گیاهان تغذیه می‌کند، در استان ایلام بخش کشاورزی، دام و منابع طبیعی استان آسیب پذیر هستند.
کد خبر: ۷۵۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹ 23 June 2019

 به گزارش تابناک ایلام؛سیامک بیگی اظهار داشت: به دلیل اینکه این ملخ‌ها بر روی خلیج فارس عبور می‌کنند به آنها ملخ‌های دریایی گفته می‌شود، دامنه پرواز این ملخ‌ها در روز بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر است و می‌توانند در یک پهنه وسیع جابجا و از یک منطقه به منطقه دیگر وارد شوند.

وی افزود: این ملخ‌ها از این جهت حائز اهمیت هستند که هر گیاه و هر برگ سبزی که در مسیر حرکت آنها باشد، مورد تغذیه قرار می‌دهند.

وی بیان داشت: در مناطق مختلف استان ایلام گونه‌های بومی نظیر ملخ مراکشی، ملخ ایتالیایی وجود دارد که به صورت انفرادی هستند ولی خسارت چشمگیری ندارند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: اما ملخ دریایی به واسطه اینکه می‌توانند خسارت زا باشد، معمولاً به کشورهای مختلف اطلاع رسانی شده که آمادگی لازم را برای مقابله با آن داشته باشند.

وی با اشاره علت هجوم این ملخ‌ها به کشورهای منطقه عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی که فائو اعلام کرده بارندگی‌های سیل آسای سال گذشته در کشورهای عمان، یمن، عربستان بوده که باعث ایجاد یک دریاچه در یکی از نقاط وجود ملخ‌ها می‌شود که همین عامل باعث تکثیر ملخ‌ها شده است.

بیگی بیان داشت: این ملخ‌ها از طریق خلیج فارس وارد ایران شدند، اولین علائم از هجوم این ملخ‌ها در هرمزگان دیده شد، هم اکنون نیز از خوزستان تا سیستان و بلوچستان درگیر این ملخ‌ها هستند.

وی گفت: در مجموع ۱۱ استان تا به این لحظه درگیر این آفت شده اند، متأسفانه با توجه به اینکه این ملخ‌ها به صورت دسته ای وارد کشور می‌شوند، عملیات مبارزه را سخت کرده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: نگرانی مسئولان استان ایلام این است که به دلیل اینکه عراق عضو فائو نیست که اطلاع رسانی‌های لازم در آن کشور انجام گیرد، تا الان هیچ مبارزه‌ای در این راستا انجام نداده است.

وی ادامه داد: بنابراین اهمیت مهاجرت این ملخ‌ها برای استان ایلام هم از نظر مبارزه و هم از نظر پایش با توجه به وضعیت منطقه و گرمای هوا بسیار مهم است، بازده زمانی که برای مبارزه در اختیار داریم قطعاً بسیار محدود است.

بیگی تصریح کرد: با توجه به اینکه ملخ‌های دریایی از همه گیاهان تغذیه می‌کند، در استان ایلام بخش کشاورزی، دام و منابع طبیعی استان آسیب پذیر هستند.

وی بیان داشت: در مناطقی که در مرزهای استان بررسی شده بسیاری از گیاهان مرتعی در این فصل سبز هستند، وقتی این گیاهان مورد تغذیه قرار بگیرند با توجه به دمای بسیار بالایی که منطقه دارد قطعاً می‌تواند باعث از بین رفتن بسیاری از پوشش‌های گیاهی منطقه شود.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی استان نیز با توجه به فصل کاشت ذرت در منطقه، کشاورزان استان بسیار نگران هستند که این ملخ‌ها از آنها تغذیه کنند./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار