معاون صنایع دستی کشور در خصوص تاثیر تحریم ها بر بازارهای هدف صنایع دستی ایران گفت: ماهیت صنایع دستی به دلیل فرهنگی و هنری بودن آن به گونه ای است که می تواند به راحتی تحریم ها را دور بزند که نمونه آن را می توانیم در هنرمند ایرانی در نمایشگاه صنایع دستی پاریس بدانیم.
کد خبر: ۷۵۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ 10 June 2019

تابناک فارس به نقل از شبستان:«پویا محمودیان» در نشست خبری امروز 20 خرداد به مناسبت روز جهانی صنایع دستی گفت: در حوزه تولید و حمایت از تولید صنایع دستی از محل صدور مجوزها تا پایان سال 97 موفق به ایجاد 58 هزار و 537 شغل مشخص در حوزه صنایع دستی کشور شده ایم.

 

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه پس از محصولات دامی حوزه صنایع دستی دومین رسته موفق در زمینه اخذ تسهیلات است، افزود: بیمه صنعتگران یکی از دغدغه های اصلی صنعتگران بود که در این راستا نیز اقداماتی انجام داده ایم.

 

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با صندوق توسعه بیمه روستایی و عشایری گفت: با استفاده از ظرفیت این صندوق توانسته ایم حدود چهار هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی در حوزه روستایی را تحت پوشش قرار دهیم.

 

محمودیان تصریح کرد: پس از توقف پنج ساله بیمه صنعتگران و هنرمندان در سال 97 حدود 812 نفر از هنرمندان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

 

وی با اشاره به انجام تفاهم نامه با بانک گردشگری برای پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی گفت: تسهیلات با کارمزد 10 درصد و تنفس شش ماهه و پرداخت سه ساله بین 10 تا 40 میلیون تومان برای رونق کسب و کار هنرمندان صنایع دستی پرداخت می شود.

 

محمودیان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فروش داخلی و صادرات صنایع دستی گفت: صادرات گلی تا متراژ چهل متر مربع را از طریق مسافر و به صورت چمدانی بدون هیچ ممنوعیت و پرداخت عوارض افزایش داده ایم.

 

محمودیان در خصوص مقابله با قاچاق صنایع دستی گفت: در سال 97 با هدف ساماندهی بازار به نفع صنعتگران و هنرمندان ورود رسمی کالاهای صنایع دستی غیر ایرانی به کشور ممنوع شد.

 

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به کشف و ضبط چندین محموله قاچاق صنایع دستی خارجی در سال گذشته افزود: با ممنوعیت ورود صنایع دستی غیر ایرانی به صورت رسمی به داخل کشور تا حد زیادی از قاچاق صنایع دستی جلوگیری کرده ایم.

 

وی در ادامه با اشاره به افزایش سه درصدی صادرات صنایع دستی در سال 97 گفت: در این سال 289 میلیون دلار صادرات از مبادی رسمی کشور و در بخش صنایع دستی داشته ایم.

 

وی با اشاره به رشد 17 درصدی فروش داخلی صنایع دستی خاطرنشان کرد: 1700 میلیارد تومان نیز صنایع دستی در سال 97 در داخل کشور به فروش رفته است.

 

معاون صنایع دستی کشور در ادامه با اشاره به آغاز اجرای طرح تجاری سازی صنایع دستی از سال گذشته گفت: این طرح با هدف بالا بردن سطح سفارشات و ارتقای حجم تولید صنایع دستی انجام می شود.

 

وی با اشاره به نمونه هایی از اجرای طرح تجاری سازی صنایع دستی گفت: همکاری با گروه ایران خودرو یکی از اقداماتی است که در راستای تجاری سازی صنایع دستی آغاز شده است که در قالب این طرح جلد قرآن های استفاده شده در خودروها به جای آنکه از پلاستیک باشد به سوزن دوزی بلوچ تغییر یافته است.

 

محمودیان با بیان اینکه در حال حاضر این طرح را با چهار هزار جلد سوزن دوزی شده برای لاین دنا آغاز کرده ایم، افزود: 400 هزار جلد سوزن دوزی شده نیز برای اتومبیل های ایران خودرو در برنامه مان قرار دارد.

 

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به فعالیت صنایع دستی در روستای خوراشاد به عنوان روستای جهانی صنایع دستی گفت: لباس احرام حاجیان استان های کرمان و خراسان جنوبی در سال 97 توسط روستای خوراشاد تهیه خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه به دنبال کاربردی کردن صنایع دستی در زندگی روزمره افراد هستیم، خاطرنشان کرد: 17 نشان جغرافیای ملی را از آن صنایع دستی کرده ایم.

 

محمودیان با اشاره به اخذ هفت نشان جغرافیای بین المللی در راستای صیانت از صنایع دستی گفت: رشته های آبگینه، نازک کاری، زیلوبافی، گلیم و میناکاری از جمله صنایع دستی ای هستند که نشان جغرافیایی بین المللی را از آن خود کرده اند و پرونده خاتم شیراز نیز در دست بررسی است.

 

وی در ادامه با اشاره به ثبت دو شهر و یک روستای ایران به عنوان شهر و روستای جهانی صنایع دستی گفت: منبت شهر آباده، زیلوی شهر میبد و خوراشاد شهرها و روستاهایی هستند که توانسته اند در حوزه صنایع دستی به ثبت جهانی برسند.

 

محمودیان تصریح کرد: در حال حاضر هشت شهر و دو روستای ایران به عنوان شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ثبت جهانی شده اند.

 

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اهمیت ترویج صنایع دستی گفت: رویکرد جدیدی در حوزه برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی آغاز کرده ایم که نمونه آن را می توان ورود به حوزه اسباب بازی ها و کودکان در سی امین نمایشگاه صنایع دستی عنوان کرد.

 

محمودیان با اشاره به نقش صنایع دستی در ترویج و توسعه گردشگری و بوم گردی گفت: 17 رشته صنایع دستی را در اولویت قرار داده ایم تا آنها را احیا کنیم و بتوانیم 295 رشته فعال حوزه صنایع دستی را با رصدگری صیانت کنیم.

 

معاون صنایع دستی کشور در ادامه با اشاره به نامگذاری روزهای هفته صنایع دستی گفت: صنایع دستی، رونق تولید، توسعه اشتغال؛ صنایع دستی، هویت فرهنگی؛ صنایع دستی، مسئولیت اجتماعی؛ صنایع دستی، زنان، کودک و خانواده؛ صنایع دستی، سفیر فرهنگی، پیام آور صلح و دوستی؛ صنایع دستی، فصل مشترک اقوام و صنایع دستی، تولید ملی، افتخار جهانی عناوین روزهای هفته صنایع دستی است.

 

محمودیان در ادامه با اشاره به اجرای طرح پنج شنبه های صنایع دستی در استان های قزوین و اصفهان گفت: صنایع دستی با تخفیف 10 درصدی در قالب این طرح ارایه خواهند شد.

 

وی در ادامه با اشاره به رایزنی های انجام شده با شورای شهر تهران گفت: طبق مصوبه شورای شهر تهران خیابان استاد نجات اللهی به گذر صنایع دستی نامگذاری شده است.

 

محمودیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و میز صنایع دستی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران خاطرنشان کرد: 50 مغازه صنایع دستی و تعدادی کافی شاپ نیز به ارایه صنایع دستی و برگزاری کارگاه های آموزش صنایع دستی می پردازند.

 

محمودیان در ادامه در خصوص خسارات ناشی از سیل به صنایع دستی گفت: 160 میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به صنایع دستی برآورد شده است که شامل حوزه های زیرساختی، از بین رفتن مواد اولیه و برخی تجهیزات کارگاهی بوده است.

 

معاون صنایع دستی کشور در خصوص تاثیر تحریم ها بر بازارهای هدف صنایع دستی ایران گفت: ماهیت صنایع دستی به دلیل فرهنگی و هنری بودن آن به گونه ای است که می تواند به راحتی تحریم ها را دور بزند که نمونه آن را می توانیم در هنرمند ایرانی در نمایشگاه صنایع دستی پاریس بدانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار