به گزارش تابناک ایلام؛تداوم افزایش دما باعث بالا رفتن میزان مصرف آب و برق شده است، موضوعی که کارشناسان درباره افزایش میزان مصرف هشدار داده‌اند.

روزهای گرم در چند روز مانده به فصل تابستان در استان ایلام به اوج خود رسیده است، هر چند که فصل گرما هنوز از راه نرسیده ولی چند روزی می‌شود که دمای هوا افزایش یافته است.

در شهرستان‌های مرزی مهران و دهلران نیز دمای ۴۸ درجه ثبت شده است، این دو شهرستان سال گذشته دمای بالای ۵۰ درجه هم را تجربه کرده‌اند و قطعاً امسال هم باید در انتظار گرمای شدید هوا باشند.

 

به هر حال رعایت الگوی مصرف برای جلوگیری از قطعی آب و برق در مواقع اوج گرما ضروری است، رعایت این نکته باعث می‌شود همه به صورت یکسان از نعمت آب و برق در فصل تابستان و موقع گرما بهره مند شوند.

 

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی ایلام اظهار داشت: طی تابستان تبخیر به علت هوای گرم و تابش آفتاب بالا می‌رود.

مجتبی میهن پرست افزود: پیش بینی می‌کنیم خرداد امسال نسبت به بلند مدت خود حدود نیم تا یک درجه گرم‌تر باشد، اما تابستان آن نرمال یا مقداری بیشتر از نرمال خواهد بود.

افزایش دما مصرف آب و برق را هم به ویژه در اوج فصل گرما که تابستان است در پی خواهد داشت، موضوعی که سال گذشته باعث مشکلات زیادی برای مردم استان به خصوص در مورد خاموشی‌ها شد.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب ایلام اظهار داشت: نکته قابل توجه اینکه نصب سایبان برای کولرهای آبی در استان برای کاهش مصرف آب ضروری است چراکه اکثر مردم استان از این نوع کولرها استفاده می‌کنند که تعدادی زیادی از آنها غیراستاندارد هستند.

افشین مظاهری بیان داشت: در این ایام توصیه می‌کنیم که حتماً از شستشوی حیات منازل و کوچه‌ها جدا خودداری کنند.

وی افزود: مردم از آبیاری باغچه‌ها در مواقعی که دمای هوا گرم و بالا است، اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۳۰ هزار نفر از جمعیت ۵۸۵ هزار نفری استان ایلام تحت پوشش خدمات آبرسانی هستند، گفت: سرانه مصرف آب در استان چند برابر میا نگین کشوری است.

مصرف برق در ایلام بالا رفت

مدیر عامل توزیع نیروی برق استان ایلام  اظهار داشت: در همین روزهای ابتدای فصل گرما متأسفانه به نقطه سر به سر تولید و مصرف برق در استان رسیدیم.

هادی شیرخانی عنوان کرد: خواسته ما این است که شهروندان فهیم استان ایلام مدیریت مصرف را انجام دهن، در ساعات غیرضروری و ساعات اوج گرما از وسایل پرمصرف استفاده نکنند.

وی با اشاره به افزایش سرقت انرژی در استان ایلام، تصریح کرد: در حال حاضر با حجم بسیار بالایی از سرقت انرژی توسط برخی از مشترکین مواجه هستیم.

شیرخانی تصریح کرد: در شهرستان‌های ایلام و مهران متخلفان و سارقان انرژی اقدام به ضرب و شتم همکاران شرکت توزیع برق کرده، کسانی که برق سرقت می‌کنند فقط به شرکت برق آسیب نمی‌رسانند بلکه به همسایه‌ها و تجهیزات برقی آنان نیز آسیب رسانده و عامل عمده بسیاری از خاموشی‌ها هم این سارقان انرژی هستند که با فشار بیش از حد و تحمیل بار غیر استاندارد به شبکه سبب تخریب و سوختن تجهیزات می‌شوند و نتیجه آن خاموشی برق است

هر چند امسال بارش‌های خوبی در سطح استان شاهد بودیم اما مسئولان می‌گویند با مدیریت مصرف آب و برق می‌توانیم از قطعی‌های که در تابستان پیش می‌آید، جلوگیری کنیم.

با آغاز فصل گرما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط‌های طبیعی افزایش یافته است، ضرورت دارد کشاورزان، دامداران، طبیعت گردان و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند از روشن کردن آتش جدا خودداری و حداکثر ملاحظات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حریق را رعایت کنند./ع

 

 

 

مهر