معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده اما لازم است همه افراد توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را رعایت کنند.
کد خبر: ۷۵۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲ 02 June 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر راضی ناصری فر  اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده و مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه و تماس با خون و ترشحات انسان و دام آلوده منتقل می شود و بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر ۳۰ درصد ایجاد می کند.

وی یادآور شد: از ۱۰ سال گذشته تاکنون تنها یک مورد ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان ثبت شده است که این یک مورد نیز مربوط به سال ۹۴ و یک خانم دره شهری است که به علت کمک به همسر خود در قصابی به بیماری مبتلا شده بود و با موفقیت نیز درمان شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام افزود: تماس با خون، ترشحات و بافت آلوده دامی از راه های انتقال بیماری است و گاو، گوسفند، بز، سگ، خرگوش، جوجه تیغی و حتی شترمرغ مخزن بیماری هستند اما این بیماری از طریق پرندگان منتقل نمی شود.

دکتر ناصری فر با بیان اینکه مهمترین ناقل و مخزن ویروس بیماری، کنه است و عفونت در انسان پس از گزش توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد می شود، گفت: بیشترین انتقال از این طریق به طور معمول همزمان با فصل فعالیت کنه ها در ماه های گرم سال است.

وی انتقال انسان به انسان را از دیگر راه های انتقال این بیماری عنوان کرد و افزود: تماس با خون و بافت بیماران به ویژه در مرحله خونریزی یا هر گونه اقدامی که منجر به تماس انسان با خون بیمار شود باعث انتقال بیماری می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه در کشور ما شایع ترین راه انتقال ذبح دام های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشا پس از ذبح است، گفت: دام آلوده بدون هیچگونه علامتی است بنابراین افراد باید از مصرف گوشت تازه خودداری کرده و گوشت دام را پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای یخچال قرار داده و سپس قطعه قطعه و مصرف کنند.

دکتر ناصری فر در مورد علائم بیماری اظهار کرد: در مرحله اول بیمار دچار تب، سردرد شدید، درد عضلانی، گیجی و سفتی گردن می شود و سپس وارد مرحله خونریزی شده که ممکن است به صورت کبودی پوست و خونریزی زیر پوستی یا وجود خون در ادرار، مدفوع و خلط خونی و خونریزی از دماغ، لثه و رحم باشد.

وی تاکید کرد: بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو باید ایزوله شود و با افراد خانواده و پرسنل بیمارستانی در تماس نباشد ضمن اینکه کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادیکه با ترشحات و بافت های آلوده بدن بیمار تماس داشته اند باید تا ۱۴ روز پس از تماس تحت نظر بوده و درجه حرارت بدن آنها هر روز کنترل شود.

دکتر ناصری فر از تمامی افراد خواست: از خرید گوشت های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی(کشتار غیرمجاز دام) خودداری کنند و در هنگام ذبح دام از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش و چکمه استفاده کنند.

وی همچنین توصیه کرد: افراد در صورت مشاهده هر گونه بیماری پس از گزش کنه یا در صورت تماس با خون و ترشحات دامی و مصرف گوشت و بافت های حیوان ذبح شده در سریع ترین زمان به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند./م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار