با وجود اینکه طغیان روخانه سیمره آسیب جدی به پمپاژ این مجتمع باغبانی را بدنبال داشت ،اما با گذشت نزدیک به دوه ماه مسئولین این حوزه جز تحویل شعار و امید بخشی واهی ،عملا اقدامی در مسیر مرمت این پمپاژ ها و آغاز فرآیند آبیاری باغات این منطقه تقریبا گرمسیری معمول نداشته اند .
کد خبر: ۷۵۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 31 May 2019

تابناک ایلام::ماههای ابتدایی سال جاری بود که سیل ویرانگری چند استان کشور را درگیر خود کرد. این سیل در بسیاری از شهرهای کشور در کنار انبوهی از صدمات مالی ،جان تعدادی از هموطنانمان را نیز گرفت .

در استان ایلام نیز ،بدنبال بارشهای سیل آسا ،با طغیان رودخانه سیمره وکنترل ورودی وخروجی سد سیمره روستاهایی از شهرستان سیروان و بخش ماژین دره شهر دچار آبگرفتگی شدند . هرجند میزان سیل وخرابی های ناشی از آن طغیان رودخانه سیمره با سیلاب های دیگر مناطق کشور قابل قیاس نبود ،اما تلاش مسئولین استان درراستای قرار دادن نام این مناطق از استان بعنوان کانون بحرانی سیل ستودنی بود.

اما دراین بین مناطقی هم وجود داشتند که از گزند سیل وطغیان رودخانه سیمره درامان نماندند ،مناطقی دوردست اما موثر بر افتصاد استان وکشور  که نام آنان در میان هیاهوی رسانه ای گم وگور شد ،همین امر باعث شدکه واقعا گمنام باقی بمانند وکمتر مسئولی از آثار زیانبار سیل بر اقتصاد و زندگی آنان بگوید.

آری ،مجتمع های باغبانی نیدوله و چم بور در شهرستان چرداول از جمله مهمترین طرح های اقتصادی در حوزه باغداری وکشاورزی به حساب می آیند ،طرح های مهمی که این سالها چهره اقتصادی منطقه را دگرگون کرده و تجلی اقتصاد مقاومتی دراین مناطق دوردست شده اند.

با وجود اینکه طغیان روخانه سیمره آسیب جدی به پمپاژ این مجتمع باغبانی را بدنبال داشت ،اما با گذشت نزدیک به دوه ماه مسئولین این حوزه جز تحویل شعار و امید بخشی واهی ،عملا اقدامی در مسیر مرمت این پمپاژ ها و آغاز فرآیند آبیاری باغات این منطقه تقریبا گرمسیری معمول نداشته اند .

درست است که سیل فروکش کرده واز صدر خبرهای روزانه خارج شده است ،اما این بدین معنا نیست که دست روی دست گذاشته و درسکوت خبری خشک شدن این باغات مهم و نابود شدن  دستاورد بزرگ چند ساله مردم محروم این منطقه را به نظاره بنشینیم.

براساس تقویم کشاورزی وباغداری ،الان زمان آبیاری باغات است وبراساس جدول زمانبندی سالهای گذشته ،برای تاثیر مثبت بر روند ثمر دهی باغات ،بایستی از دو یا سه هفته پیش عملیات آبیاری این باغات آغاز می شد،اما به دلیل اهمال های صورت گرفته شاهد بروز شوک ناشی از بی آبی درباغات منطقه هستیم.

دراین بین از سوی مدیران جهاد کشاورزی هم صرفا یک حرف درمانی بی حاصل را شاهد هستیم و عملا گامی درراستای مرتفع شدن این معضل اساسی برنداشته اند ،جای تعحب اینحاست در جلسات استانی مدیران به گونه ای غلوآمیز  از دریافت اعتبار سیل و رفع خرابی ها حرف می زنند ،اما پای عمل آنان همچنان چوبی است !اگر همین مرمت پمپاژ باغات مردم محروم منطقه را ملاک وشاخصی برای عملکرد مسئولین در مرمت خرابی های ناشی از سیل قرار دهیم ،یقینا نمره آنان منفی خواهد بود.

لذا انتظار می رود ،بدون روی آوردن به سفسطه ووعده وعیده های بی حاصل ،مسئولین استانی ،خصوصا مدیران جهاد کشاورزی بصورت میدانی وعملی به موضوع آماده سازی پمپاژ مجتمع باغبانی های بخش زاگرس ،خصوصا نیدوله ورود کرده تا از بروز خسارت بعدی جلوگیری به عمل آید.البته مثل همیشه برخی از مسئولین نبود اعتبار را بهانه قرار داده اند ،لازم است پاسخ دهند میلیاردها تومان اعتبار تخصیصی وخارج از برنامه وزارت کشور برای موارد اینچنینی کجا هزینه شده است؟!

درپایان مسئولین رابه این مهم احاله داده تا با قدری تفکر و تامل ،البته از موضع انصاف به این سوال پاسخ دهند ،اگر واقعا مردم نیدوله وچم بور هم فردی را در درون لایه های قدرت می داشتند باز هم وضعیت اینگونه بود ؟! آیا اگر این پمپاژ ها در جغرافیایی دیگر از استان واقع می شدند ،بازهم این سکوت وبی توجهی را شاهد بودیم ؟! به هرتقدیر مردم نوشداروی بعد از مرگ سهراب نمی خواهند،تا دیر نشده تدبیر وچاره اندیشی کنید!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار