مدیر کل امور عشایری ایلامY
مدیر کل امور عشایری ایلام گفت:: عشایر استان ایلام سالانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن پشم تولید می‌کنند، در حال حاضر به دلیل نبود صنایع تبدیلی و از جمله صنایع ریسندگی، پشم خریداری شده از عشایر ایلام به استان‌هایی مثل تهران، البرز، کرمانشاه و خراسان رضوی فرستاده می‌شود.
کد خبر: ۷۴۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰ 25 May 2019

 به گزارش تابناک ایلام؛علی سلیمی  اظهار داشت: در حال حاضر پشم تولید شده در بین عشایر استان از مرغوب ترین پشم های تولیدی کشور و یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی دام‌های عشایر استان ایلام در مناطق مختلف است.

وی عنوان کرد: عشایر استان دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام هستند که هرساله در این فصل سال اقدام به پشم‌چینی پشم عشایر می‌کنند که برای آنان از صرفه اقتصادی نیز برخوردار است.

سلیمی اظهار داشت: عشایر استان ایلام سالانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن پشم تولید می‌کنند، در حال حاضر به دلیل نبود صنایع تبدیلی و از جمله صنایع ریسندگی، پشم خریداری شده از عشایر ایلام به استان‌هایی مثل تهران، البرز، کرمانشاه و خراسان رضوی فرستاده می‌شود.

مدیر کل امور عشایری ایلام گفت: بیشتر این پشم در تولید صنایع دستی و صنعت قالی و گلیم کاربرد دارد و بخشی نیز به مصرف خود عشایر می‌رسد.

سلیمی تصریح کرد: ارزش تولیدات پشم عشایر استان ایلام سالانه بیش از ۳۲ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به تمهیدات امور عشایری استان برای حمایت از عشایر استان، گفت: مقرر شده است برای حذف دلالان و واسطه‌ها، تعاونی‌های عشایری دارای مجوز پشم عشایر استان ایلام را با قیمت توافقی خریداری کنند.

سلیمی افزود: علاوه بر پشم، عشایر ایلام سالانه هشت هزار تن گوشت قرمز، ۴۶۵ تن روغن حیوانی، ۳۷۲ تن کشک و ۸۵ هزار متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، جاجم، سیاه چادر و قالی تولید می‌کنند که ارزش اقتصادی این میزان تولیدات سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی اعلام کرد: طبق بررسی های انجام شده مهمترین مسائلی که جامعه عشایری استان ایلام با آن مواجه است بحث فروش محصولات است چراکه اکثر این تولیدات توسط دلالان به خارج از استان ارسال می‌شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر عشایر ایلام ۳۱ درصد گوشت قرمز استان را تأمین می‌کنند که بخش عمده ای از این تولید به مصرف داخل رسیده و مابقی به صورت مازاد به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

وی افزود: طبق آخرین آمارهای انجام شده، ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار عشایری در استان ایلام زندگی می‌کنند که امرار معاش آنها از طریق فروش محصولات است./ع

 

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار