ممکن است طرح این سوال که چرا جوانان ما دین گریز شده اند ؛به لای قبای کسی برخورده و واکنش هایی را همبه دنبال داشته باشد والبته کار کارشناسان دینی وفرهنگی است که بدون تعصب وترس از دست دادن سفره ها ،به واقعیت تلخ دین گریزی در جامعه اعتراف و جوانمردانه مطالعه بی طرفانه و علمی چرایی آن را آغاز کنند . چرا باید در ماه رمضان به عنوان عزیز ترین ماه خدا  که به گواهی آمارها ،حتی جانیان و متخلفین و سارقین از ارتکاب جرم و تخلف در آن ابا داشته وشبکه های ماهواره ای مبتذل هم در این ماه بخشی از برنامه های روتین را از کنداکتور خود حذف کرده اند ،اما در اینجا که تمام امور بر محور ایدئولوژی می چرخد ،جوانش بی محابا به سمت محارم حرکت می کند ؟!
کد خبر: ۷۴۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ 17 May 2019

تابناک ایلام علی اصغراسدی::روز گذشته خبر مسمومیت هفت جوان ایلامی در رسانه های استان وختی کشور منتشر شد. اصل خبر این بود "در پی مصرف مشروبات الکلی توسط هفت جوان ایلامی، تمامی آن‌ها مسموم که پس از مراجعه به یکی از بیمارستان‌های شهر ایلام، تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.

به گفته فرمانده انتظامی استان  از این هفت نفر، یک نفر به دلیل شدت مسمومیت جان خود را از دست داد، و شدت مسمومیت این مشروبات به حدی بوده است که 2 نفر از هر دو چشم نابینا، یک نفر دچار مرگ مغزی و یک نفر نیز به دلیل آسیب جدی به کلیه‌ها منجر به دیالیز شده است.

همه کسانی که این خبر را خوانده یا شنیده اند ،تنها از بُعد خبری تراژدیک به آن می نگرند،خبری ناراحت کننده که در آن یک هم استانی جان خود را از دست داده وتعداد چهار نفر دیگر نیز دچار آسیب جانی شدید شده اند. اما شاید کمتر کسی از این زاویه به این خبر نگران کننده نگاه کرده باشد ،که چگونه است در کشوری که تمامی ارکان آن بر بیس ایدئولوژی اسلامی استوار شده ،جوان آن بایستی به سمت مصرف یک نوشیدنی حرام سوق داده شود، آن هم در ماهی که حتی خوردن وآشامیدن حلال ها در ملاء عام جرم تلقی می شود؟!

چرا باید در کشوری که برنامه تربیت و آموزش کودکان آن، از ابتدایی ترین سطح آموزش یعنی مهد کودک تا پایان دوران عالی تحصیلات براساس الگوهای اسلامی ودینی تدوین واجرایی شده ،حتی معیار بکارگیری و اشتغال تحصیلکردگان ومتخصصین آن ،میزان تقید وعمل به احکام دینی وحاکمیتی تعیین شده و پس از اشتغال نیز تحت شدید ترین ابزارهای نظارتی از بُعد اخلاقی ومذهبی قرار دارند،بایستی جوان آن در بهترین ماه خدا ،حرام خدا را حلال جلوه دهد ؟!

در کنار همه این مسایل ،شاهدیم که در24ساعت شبانه روز صدا وسیمای کشور با دهها شبکه متنوع واستفاده از روحانیون و کارشناسان دینی به امر ترویج دین ومناسک مذهبی اشتغال داشته ،سالیانه دهها طرح مذهبی از سوی مبلغین دینی در قالب طرح هجرت و انواع واقسام طرح های دینی ومذهبی هزینه بر از سوی دستگاههای متنوع فرهنگی ومذهبی و قرارگاههاو بنیاد های رنگارنگ اجرا می شود ،اما خروجی آن همین می شود که در ماه رمضان ماه عزیز خدا ،عده ای جوان به دلیل نوشیدن الکل دچار آسیب می شوند وکک هیچ مسئول فرهنگی وعقیدتی هم نمی گزد و وجدان کسی هم به درد نمی آید که این همه آب در هاون کوبیدن ها برای چیست؟!

قبل از بازخوانی یک خاطره مرتبط ،به منظور روشن شدن زوایای امر باید این نکته را عرض نماییم که دیندار نمودن مردم و حواله نمودن آنها به بهشت نه با زور وبگیر وببند میسر می شود ونه با هزینه نمودن های میلیاردی قابل تحقق است،چرا که حاصل این نوع نگرش به ترویج دین چیزی جز ترویج ریاکاری ،نفاق و دروغگویی در جامعه و اشتهار به اعمال ضد دینی ومنافی با اخلاق مذهبی بعنوان یک واکنش جدی به دیندار نمودن اجباری جوانان نیست!زیرا لازمه عمل به احکام دینی وپرهیز از محارم ،اعتقاد وایمانی قلبی در عین وواگذاری آزادی عمل و اراده است .

یکی از اساتید دوره تحصیلات تکمیلی ،همیشه خاطره زیبایی را از سفرش به کشور ترکیه بیان داشتند که این خاطره درست می تواند نقطه آغازین مطالعه وبررسی چرایی حرکت جوانان ایرانی به سمت محارم در حکومت اسلامی باشد؛ ایشان می گفت: در کشور ترکیه به محض شروع اذان ،همه ،از مردم عادی حاضر در بازار گرفته تا کسبه وکارمندان وکارگران ،کارخود را تعطیل وبا تعجیل به سمت مساجد حرکت می کنند ،نکته جالب اینکه جوانانی را با ظواهر آنچنانی در صف نماز مشاهده می کنید که اگر در ایران باشند به جرم ترویج منکرات روانه زندان خواهند شد !

این خاطره ساده حاوی نکات ارزشمندیست ، اینکه چگونه کشوری مثل  ترکیه با این حجم آزادی و تنوع حضور گردشگرانی از کشورهای مختلف ؛مردم آن بدون دخالت  ویا فشار دولت ویا هزینه های هنگفت وبا وجود مظاهر وابزار منحرف کننده کماکان بر مدر دینداری باقی مانده اند ؟ یا اینکه در کشور اسلامی ما ، توجه به ظواهر افراد و ملاک قرار دادن آن برای قضاوت درباره تدین ،اخلاق وپاییندی آنان به اصول وارزشها چگونه به منشاء شکل گیری ریا ،تظاهر به دینداری و نهایتا دین گریزی در بین جوانان شده است !

ممکن است طرح این سوال که چرا جوانان ما دین گریز شده اند ؛به لای قبای کسی برخورده و واکنش هایی را هم به دنبال داشته باشد والبته کار کارشناسان دینی وفرهنگی است که بدون تعصب وترس از دست دادن سفره هاوفرصتها  ،به واقعیت تلخ دین گریزی در جامعه معترف و جوانمردانه مطالعه بی طرفانه و علمی چرایی آن را آغاز کنند . چرا باید در ماه رمضان به عنوان عزیز ترین ماه خدا  که به گواهی آمارها ،حتی جانیان و متخلفین و سارقین از ارتکاب جرم و تخلف در آن ابا داشته وشبکه های ماهواره ای مبتذل هم در این ماه بخشی از برنامه های روتین را از کنداکتور خود حذف کرده اند ،اما در اینجا که تمام امور بر محور ایدئولوژی می چرخد ،جوانش بی محابا به سمت محارم حرکت می کند ؟!

به هرحال پرداختن این موضوع مهم از توان نگارنده خارج است اما مطالعه چرایی این اتفاق نشان می دهد که عوامل مهمی در بی اثر شدن برنامه های ترویج دینی و حرکت بالعکس جوانان ویا به تعبیر دین گریزی آنان دخیل هستند ،که از جمله می توان به غفلت وجهل وعدم تفکر جوانان به مقوله دین ،برنامه ریزی سازمان یافته بر علیه دین وفرهنگ ،ناسازگاري ميان قول و عمل مدعيان دين ومحدودیت های ارایه شده از سوی دستگاههای حاکمیتی و خانواده ها به عنوان عوامل مهم موثر در این موضوع نام برد.

اما ناسازگاری میان قول وعمل مدعیان دین بعنوان یکی از اصلی ترین عوامل موثردر دین گریزی جوانان از نگاه کارشناسان اینگونه تبیین شده است:

این مساله که اصلی  به عنوان عامل دين گريزي مطرح است اعمال خلاف كساني است كه نسل جوان به عنوان الگو بدان ها توجه مي كنند. اين امر بسيار مهم و خطرناك است و عامل دين گريزي آنها مي شود.

جوانان با مشاهده كساني كه قول و عملشان يكي نيست و در عين حال، دعوت به دين داري مي كنند، از خود مي پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعيان آن بدان عمل نمي كنند؟

آنها مي گويند: چرا اين مدعيان دين فقط ما را به عمل به دستورات ديني توصيه مي كنند، حال آنكه خودشان فرسنگ ها با دين و احكام ديني فاصله دارند؟

جوان چون هنوز از پختگي لازم در مورد دين برخوردار نيست و به آن حد از شناخت و عرفان مذهبي نرسيده است تا لغزش افراد را به حساب خود آنها بگذارد نه دين و مذهبشان، به محض ديدن خلاف و اشتباه در اعمال الگوها و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند، آن را به حساب دين و اخلاق و فضيلت مي گذارد و از اين رو، تمام ديدگاه ها و آرزوهايش به يكباره فرو ريخته، نسبت به همه چيز بدبين مي شود. از همين روست كه مي گويند لغزش الگو و كسي كه به عنوان منادي دين مطرح است خطرناك ترين وضع براي نسل جوان است. براي افرادي كه دين و مذهب كاملا برايشان جا افتاده باشد، اين مسائل مشكلاتي را ايجاد نمي كند; زيرا آنها مي دانند كه هر شخص ممكن است دچار خطا و اشتباه گردد و يا ممكن است هواي نفس بر شخص غالب شود و اعمالي را بر خلاف دين و مذهب مرتكب گردد. از اين رو، كارهاي چنين فردي را به حساب دين او نمي گذارند. ولي جواني كه تازه مي خواهد دين را انتخاب كند و بدان معتقد شده و به اين وسيله از الگوهاي مذهبي پيروي نمايد، آن را به حساب دين گذاشته و چنين تصور مي كند كه تمام دين همين است.

در اين باره مي توان گفت كه الگوهاي زنده و مشهور بايد در مورد هدايت نسل نو احساس مسئوليت و مواظبت بيشتري كنند و از سوي ديگر، به نسل جوان اصالت دين منهاي افراد تفهيم گردد تا با فرو ريختن و يا ريزش يك الگو، جوان اين را به حساب فرو ريختن دين و اخلاق نگذارد.

جوانان نه تنها رفتار خود مربّي و مدعيان ديني را به دقت مي نگرند، افكار و كردار فرزندان و بستگاه نزديك او را نيز مي كاوند. اگر ميان آنان افراد نامناسب، فاسد، و سودجو يافت شود، آن را بر ضعف معلم ديني حمل مي كنند. بدين روي، مربي ديني بايد براي تربيت نزديكان خود نيز اهتمامي ويژه بورزد و با تدابيري، پيشاپيش از آينده تاريك آنان جلوگيري كند. قرآن نيز تأكيد ويژه اي بر توجه به هدايت نزديكان دارد. (إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَاذَا تَعْبُدُونَ) (صافات: 85); آن زمان كه ابراهيم به پدر و قوم خود گفت: آخر اين چيست كه مي پرستيد؟ پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله)بيان رسالت را از نزديكان خود آغاز كرد و سپس به ديگران توسعه داد.

بدون شک اگر مسئولین ومتولیان دینی بدون تعصب و برپایه مشاهدات عینی وواقعیات جامعه ابن موضوع را مدنظر قرار داده که حفظ ظاهر با گشت ارشاد درست شدنی نیست ودیندار نمودن مردم با زور اسلحه وزندان وشلاق ممکن نمی شود و تنها وتنها به تفاوت شعار وعمل خود اندیشیده وفاصله این دو را کم وکمتر کنند ،امروز جوان ایرانی خود را قربانی مصرف الکل نمی کند . البته نبایستی تعارض ها در جامعه را در ظهور وبروز این مساله نادیده انگاشت ،درجایی که نگهداری تولید ومصرف مشروبات قدغن است ،واکنش جامعه به یک قانون قدغن کننده چیزی جز حرکت به سوی تولید الکل سمی نیست !مابه ظاهر اسلامی وایدئولوژیک هستیم ،محاسن وته ریش ؛تسبیه وانگشتر و پیرهن یقه بسته وگاها پیشانی پینه بسته ،اما پای عمل همواره چوبی است ومصداق شعر " واعظان کین جلوه در محراب ومنبر می کنند ،چون به خلوت می رسند آن کار دیگر می کنند"شده ایم .اینکه می گویند در ملاء عام ارتکاب جرم حرام است ،یعنی در خفا هم می توان شراب نوشید و هم عمل منافی با اخلاق انجام داد ،همین تعارض زمینه ساز حرکت به سمت تولید الکل تقلبی ،مصرف آن و نهایتا فرجامی به نام مرگ می شود . 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
من عاشق شکلاتم.
ولی اگه سرمو به زور بکنن تو ظرف شکلات و بگن باید بخوری، حالم از هر چی شکلاته به هم می خوره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
شما یه دلیل بیار که باید علاقه مند باشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
40ساله روحو جسمو عقاید ومالو....مردمو به بازی گرفتید
تازه میگید چراااااا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
چون از مدعیون دین به جز دروغ چیزی نشنیدند .چون علم بدون عمل روحانیون .باعث شد که بدانند هرچه انها میگویند دروغ است .چون .........................سیاست وارد دین شد ..دین دروغ زده شد ..چون .وووووووووووووووووووو
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
وقتی که از صبح تا شام از رسانه میلی و منبر و مدرسه و دانشگاه همه از دین و خداشناسی و تقوا و پاکی حرف میزنن ولی در عمل جور دیگه ای رفتار میکنن ، جوانان که سهل است بزرگان هم به شک می افتن از تناقض گفتار و رفتار ....همش دروغ دروغ دروغ گفتن به مردم
خانم فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
به خدا تواین 12روز ماه مبارک رمضان هرکسی رودیدم باتمسخرازم پرسیده چراروزه میگیری؟یه نگاه به این مملکت ازبالا تا پایین بندازین آقازادگی و فسا دورانتخواری و اختلاس وریاکاری ورباخواری و.....همه داره تومسولین وخونوادشون موج میزنه کسانی که برای مردم جانمازآب میکشند.اینجاست که این داعیه داران دینداری تیشه برریشه دین زده اند.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
سلام
خیلی سطحی و کف خیابانی و مغلطه برای هدایت خواننده به سمت انچه که در نظرات دریافت کرده اید
و باز هم تلاش برای مقصر جلوه دادن حکومت
چرا جوانان لغزش الگوهای فوتبال را بپای فوتبال نمی نویسند و فوتبال زده نمیشوند؟!

مشروب استاندارد-عباس عبدی-قبله ترکیه-منافقان قدرت طلب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
با شلاق به بهشت بردن نتیجه اش همینه که میبینید... دین را برا مهار کردن عموم جامعه و حکومت کردن درست کردن. حالا که با تاقض بین گفتار و رفتارشون دارن ضربه به اعتقادات میزنن میخان با زور بخورونن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
متأسفانه دین ابزاری شده برای سوار شدن بر گرده مردم، برای ایجاد محدودیت‎های مضاعف. آثار رحمانی دین را کمتر در زندگی خود احساس میکنیم. کسانی که خود مدعی تدین و دینداری کمتر عامل به دستورات دین هستند. دنیا پرستی و دست و پا زدن برای گرفتن پست در بین دینداران بیشتر دیده میشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
من که اعتقاد به دین دارم اما هنوز دین گریز نشده ام اما به حق و انصاف کسانی که خود را دیندار می نامند بد عمل کردند ، من وکیل هستم می بینم روحانی و غیر روحانی فرق نداره چه در برخورد چه در قضاوت ، انگار که دین و خدایی نیست حتی اگر بگی خدا را در نظر بگیر همون روحانی مسخره ات می کنه ، یک بار موکل من به قاضی که روحانی بود گفت به ان روزه ای که هستی قسمت می دهم به حرف من گو ش کن ، اقای قاضی با وقاحت گفت کی گفته من روزه ام در حالی که ماه رمضان بود ، ای کاش خلاف می کردند و دم از مسلمانی نمی زدند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
چرا ازترکیه میگوئید زمان شاه درهرخانواده یامحله ازهر10نفر7-8نفرروزه بودند وآن2-3نفرهم که روزه نبودند رعابت حال بقیه را میکردند ولی دراین ماه مبارک رمضان به ج رات مبگم درهرخانواده ومحله بیش از 2-3نفرروزه هستند وبقیه که روزه نیستند عملا روزه خواری میکنند نتیجه اینکه درزمان شاه مردم به دین مقیدتربودند چون در دین اجبار نبود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار