کد خبر: ۷۴۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲ 10 May 2019

تابناک ایلام ::ساسان حیدری یافته (زادهٔ ۲۷ آبان ۱۳۶۷ در اهواز) با نام هنری ساسی مانکن خوانندهٔ پاپ است. وی در میانهٔ دههٔ هشتاد به همراه همشهری‌اش حسین مخته به شهرت رسید و تا چند سال یعنی زمان پخش آهنگ «گوش‌واره» به همکاری با او ادامه داد. ساسی پس از جدایی از حسین مخته بیشتر آهنگ‌هایش را انفرادی خوانده و تنظیم آن‌ها را عمدتاً به امیرمسعود و اخیراً به امیر ارشیا سپرده‌است.

وی پیش از نخستین مصاحبهٔ رسمی‌اش در تابستان ۱۳۹۱ که در آن برای اولین بار زادروز صحیح خود را (در گفتگو با لیلی نیکونظر از آمریکا) اعلام کرد، عمدتاً خود را بزرگتر از سن واقعی‌اش معرفی می‌نمود تا قضاوت عامه دربارهٔ آهنگ‌هایش با لحاظ سن و سال جوانش تحت تأثیر قرار نگیرد. ساسی مانکن که ساکن کرج و دانشجوی رشتهٔ کامپیوتر (نرم‌افزار) دانشگاه نواب قزوین بوده‌است با موفقیت برخی آهنگ‌ها مانند «رپ بندری» در سال ۸۶ و «پارمیدا» در سال ۸۷ درس و دانشگاه را رها کرد و اختصاصاً به خوانندگی پرداخت.

روزنامهٔ اعتماد ملی در خرداد ۱۳۸۸ نوشتاری دربارهٔ ترانه‌های ساسی مانکن زیر نام «چه کسی از ساسی مانکن می‌ترسد» چاپ کرد که پس از سهل ممتنع شمردنشان آن‌ها را مثال‌زدنی خواند: قافیه‌پردازی‌های به شدت امروزی با درون‌مایه و واژگانی بسیار روزآمد که گاه به جز نسل جوان به سختی آن را می‌فهمد. این نوشتار از «بازی جابجایی قافیه‌ها»، «قافیه‌های امروزی»، «قافیه‌های آمیختنی»، «مفاهیم امروزی»، «درون‌مایه‌های دست‌نخورده ولی آشنا» در ترانه‌های ساسی مانکن نمونه‌هایی آورده و می‌نویسد: «وقتی می‌خواهید سطری چون آن‌ها بنویسید درمی‌یابید تا چه پایه خطیرند: نه تقطیع هندسی شعرهای کلاسیک را دارند، نه وزن و بحور عروضی و کوتاه و بلندی مصاریع‌شان قدمایی است و نه قافیه و ردیف را به شیوهٔ سنتی به کار می‌برند، در عین حال روی آهنگ‌های کلاسیک و ضربی به شدت جفت و جور می‌شوند و انتظار سنتی شنونده برای شنیدن قافیهٔ مطلوب را برآورده می‌کنند و در نهایت به دل می‌نشینند.»

دیدار با کروبی

در سال ۱۳۸۸ در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، خبر دیدار مهدی کروبی، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری، با ساسی با توجه به فعالیت بدون مجوز این خواننده، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته حواشی و برجسته‌سازی‌هایی (به خصوص در سایت‌های مخالف کروبی) در پی داشت.[تا جائیکه برخی سایت‌ها زیر عنوان «پس‌لرزه‌های دیدار با ساسی» مطالبی در نقد کروبی نوشتند در واکنش به این حواشی احمد زیدآبادی علت رای خویش به کروبی را دیدار با ساسی عنوان کرد.برخی منابع از اجرای زندهٔ ساسی برای کروبی نیز خبر دادند.

دستگیری

ساسی در ۷ فروردین ۱۳۸۹ در حالی که برای انجام چند جشن خانگی در کیش به سر می‌برد بازداشت شد.[بعضی از منابع علت بازداشت او را حمایت از مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوریو برخی «رقاصی در بازار کیش»دانستند. در همین باره «گویا نیوز» مطلبی طنز زیر عنوان «ساسی مانکن پشت ویترین اوین» منتشر کرد.یک هفته پس از دستگیری ساسی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، سردار رادان در رابطه با دستگیری ساسی گفت: «پلیس کسی مانند این فرد را که به اصطلاح به دنبال ناهنجاری باشد، حتماً در زمره دستگیری‌های خود قرار می‌دهد»[۱۸][۱۹][۲۰] با وجود این، ساسی در مصاحبه با سایت رپفا دستگیری خود را تنها شایعه‌ای دانست.

 

حضور ساسی در مراسم افتتاحیهٔ فیلم حرکت اول به دعوت تهیه‌کنندهٔ این فیلم (مرتضی شایسته)، واکنش معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد را در پی داشت. در گزارش روابط عمومی این معاونت با اشاره به حضور «یکی از خوانندگان»، آمده‌است: «برگزاری هر گونه همایش و جلسه در سینماهای کشور باید با هماهنگی اداره کل نظارت و ارزشیابی و دفتر مجامع سینمایی باشد و این جلسه (مراسم افتتاحیهٔ حرکت اول) بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم انجام شده که با سینمای مورد نظر برخورد لازم انجام خواهد گرفت.»

همکاری با خوانندگان مجاز

در اسفند ۹۴ قطعهٔ «مطمئنم» علی لهراسبی با شعر و ملودی ساسان یافته روانهٔ بازار موسیقی فارسی شد که سایت موسیقی ما این همکاری را مانند همکاری لهراسبی با شادمهر جنجالی خواند.

جنتلمن در مدارس

پخش آهنگ جنتلمن به مناسبت جشن روز معلم سال ۹۸ در مدارس ایران و انتشار گستردهٔ آن در شبکه‌های مجازی واکنشهای فراوانی در پی داشت. علی مطهری نایب رئیس مجلس این ویدئوها را «کلیپ‌های رقاصی و آهنگ‌های مبتذل» خوانده و خواستار آن شد که وزیر آموزش و پرورش در این باره «پاسخگو باشد». وی همچنین خواستار برکناری مدیران چنین مدارسی شد. بطحایی وزیر آموزش و پرورش هم که اظهاراتش درباهٔ سند ۲۰:۳۰ خبرساز شده بود به سرعت وقایع چند مدرسه را تخطئه و تصریح کرد متخصصانی را مأمور پیگیری ریشه تولید کلیپ‌های اخیر کرده‌است. او از پلیس فتا و مسوولان قضایی خواست تا آموزش و پرورش را برای یافتن خاطیان یاری رسانند. در عین حال عده ای از کاربران شبکه‌های مجازی بازخوانی واژه‌های اروتیک توسط دانش آموزان نامناسب دانستند ولی در مقابل بعضی متولدین دهه‌های پنجاه و شصت از این جو شاد مدارس استقبال کردند و حتی بدان غبطه خوردند او سال ۲۰۱۲ به کشور مالزی شهر کوالالامپور رفت. اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.

منبع : ویکدی پیدیا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار