با فوت یک کارگر ؛
امادرست کمتر از سه ماه از افتتاح این طرح ،خبر ناراحت کننده ای از این استخر از زبان دادستان شهرستان چرداول منتشر شد ،خبری به این مضمون که عصر روز گذشته گزارشی مبنی بر اینکه یک نفر در پروژه استخر دانش آموزی شهر سرابله بعنوان کارگر مشغول به کار بود که اقدام به شنا کرده و در آب غرق و فوت کردند.
کد خبر: ۷۴۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸ 07 May 2019

تابناک ایلام::روز یکشنبه پنجم اسفندماه سال گذشته بود که وزیر آموزش وپرورش با حضور در شهرستان چرداول،استخر دانش آموزی این شهرستان را افتتاح کرد.مدیرکل آموزش وپرورش استان افتخار تمام افتتاح این طرح را حاصل تلاش خود دانست و گفت : کلنگ این طرح در سال 95 با زیربنای یک هزار و 421 متر به زمین زده شد و برای تکمیل آن تا کنون 45 میلیارد ریال هزینه شده است.

امادرست کمتر از سه ماه از افتتاح این طرح ،خبر ناراحت کننده ای از این استخر از زبان دادستان شهرستان چرداول منتشر شد ،خبری به این مضمون که عصر روز گذشته یک کارگردر پروژه استخر دانش آموزی شهر سرابله که بعنوان کارگر مشغول به کار بود بعلت  شنا در آب غرق و فوت کردند.

به گفته پرویز بیگی ؛جهت تکمیل طرح استخر شهدای دانش آموزی شهر سرابله تعدادی کارگر مشغول به کار هستند که جسد این مرد متوفی در استخر توسط سایر کارگران مشاهده و به بیرون انتقال داده شد.

در این مطلب بنا نداریم که به چرایی فوت این کارگر پرداخته که بررسی بی احتیاطی ها و سایر عوامل فنی وایمنی موثر در بروز این حادثه از حوصله نگارنده خارج و در حیطه وظایف عوامل قضایی و انتظامی قرار دارد وقطعا در زمان مشخص نتیجه بررسی ها اعلام خواهد شد ،چنانچه قصوری هم متوجه شخص یا دستگاهی  باشد ،بی شک دادستان شهرستان براحتی از کنار اهمال های منجر به فوت این کارگر نخواهند گذشت.

اما اینجا بنای ما نگاه به موضوع از زوایه دیگریست ،زاویه ای که از دریچه آن کلاه گشادی خودنمایی می کند که مسئولین دستگاههای اجرایی رده هایی پایین بمنظور نشان دادن حسن عملکرد خویش بر سر مدیران ارشد خود می گذارند. درست به همین شیوه ای که مدیران آموزش وپرورش استان ،خر را رنگ کرده وبه جای قناری به وزیر خود قالب کرده اند ! نوعی غش در عملکرد که نتیجه آن بایستی چیزی فراتر از ابطال قرار دادها باشد!

آنچه که ما در خبرهای سال گذشته خواندیم وشنیدیم ،افتتاح یک استخر دانش اموزش توسط وزیر در شهرستان چرداول بود ،اما آنچه که امروز خواندیم وشنیدیم حضور تعدادی کارگر برای تکمیل استخر دانش اموزی بود که در نهایت با مرگ یک کارگر بیگناه پرده از عدم تکمیل و نمایشی بودن افتتاح این استخر افکند !این یعنی این استخر هنوز کامل نشده و مسئولین بمنظور نمایش عملکرد ناکرده خویش،ماهها پیش از تکمیل، مبادرت به افتتاح آن کرده اند !به واقع کلاه گشادی را نه بر سر وزیر ،بکه بر سر خود ومردم شهرستان گذاشته اند!

لذا برآیند این اتفاقات ،خطور این سوال در ذهن نگارنده است ،سوالی که یقینا بارها در اذهان افکار عمومی استان وکشور لانه کرده وهرگز پاسخی نه به آن داده شده ونه برای آن یافته اند!چرا مسئولین ما حتی با خودشان هم روراست نیستند ؟! با این افتتاح های صوری وغیر واقع می خواهند کدامین پرده از مدیریت ماورای طبیعی خود  را به رخ مسئولین مافوق بکشانند؟! آیا فکر نمی کنند که یک روزی گند دروغ وپنهان کاری هم در خواهد آمد ونتیجه آن چیزی جز رسوایی نخواهد بود !

اگر مسئولین اجرایی ما در مناسبتها و سفر مسئولین ارشد موردی برای افتتاح نداشته باشند ،به بجای افتتاح چندباره یک طرح و یا قالب کردن یک پروژه نیمه تمام به مردم ومسئولین ارشد ! راست حسینی بگویند موردی نداریم ویا اینکه بدلیل نبود امکانات ویا کمبوداعتبار ،تکمیل این پروژه از عهده ما خارج است ،واقعا از کرک وپر مدیریت ایشان چیزی کم می شود؟!واقعا وقتی هنوز این پروژه کامل نشده و ماهها بعد عملیات عمرانی آن جریان دارد ،چه عجله ای برای افتتاح آن وجود داشت ؟!

مردم ما تا کی باید تاوان بد عهدی ها و گزارشات خلاف واقع مسئولین را بدهند؟! بدون لکنت زبان باید عرض کنم که تکرار این رفتارهای خلاف واقع ومتناقض به حدی بر اعتماد مردم تاثیر منفی گذاشته که مردم حتی عملکرد مدیران راستگو ،صادق ومتعهد را هم قبول ندارند ،چرا که این رفتار ها آنچنان فضا را غبارآلود کرده که تشخیص راست و دروغ سخت شده است !رفتار خدا پسندانه ومتعهدانه از رفتار نفاق آلود وکذب قابل تفکیک نیست ،نتیجه آن هم چیزی جز تشدید بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولین نخواهد بود!

لپ کلام اینکه به همان اندازه که بی احتیاطی ها و بی مبالاتی ها در بروز این حادثه مرگبار دخیلند ،نبایستی نقش موثر مسئولین اموزش وپرورش استان وشهرستان را بدلیل پنهان کاری و گزارش غیر واقع مبنی بر تکمیل وافتتاح  این پروژه نادیده گرفت ،موضوعی که با ورود دادستان چرداول بدان از بروز چنین رفتارهایی در منظومه اداری واجرایی استان جلوگیری به عمل خواهد  آورد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
به عنوان یک فرهنگی ساکن سرابله نکاتی راخدمت شما عرض میکنم این پروژه تا زمان استانداری آقای مروارید فقط پی بودیگر هیچ سالها رها شده بود تااینکه باتلاش مدیرقبلی آموزش وپرورش شهرستان اعتبارآن ازاستاندارگرفته شدودرمدت کمترازدوسال بیش ازنود درصدپیشرفت داشت باکنارگذاشتن اولیایی ومدت کوتاهی بعدازآن عوض شدن استاندارکارکاملا خوابید مدیرکل آموزش وپرورش هم که عوض شد پروژه تقریباتکمیل رادوسال درآب نمک خواباندند تابگویند کارما بوده ومدال افتخارش نصیبشان شودوبعدآن افتتاح نمایشی وزیرو....یعنی باگذشت بیش ازدوسال تکمیل ده درصد باقیمانده هم دروغ بود.
چرداولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
بی کفایتی ودروغگویی ورهاشدگی آموزش وپرورش برکسی پوشیده نیست .به عنوان یک فرهنگی میگویم این روند به مدارس هم سرایت کرده کسی به دنبال کارفرهنگی نیست تعلیم وتربیت عملا رها شده وبیشتروقت مدارس با برنامه های نمایشی وزنگ هایی بانامهای مختلف وحضورنمایشی مسئولین برای عکس گرفتن ومستندسازی میگذرد .آسیبهای اجتماعی درمدارس بیدادمیکندودرعمل باکمال تاسف درآینده ای نزدیک نسلی بی دین وبی اخلاق ومبتلا به انواع آسیبها خواهیم داشت.مگرآنکه ازبالاوخیلی زودفکری به حال آموزش وپرورش شود.من به عنوان یک مادر که ازنزدیک شاهدتحولات درون مدارس هستم نگران آینده ی فرزندانم هستم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
آقای استانداربه عنوان نماینده دولت ازهارت وپورت خسته شده ایم اگرراست میگوییدواردعمل شوید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
اگرآقای رستم زادگفته سال95 کلنگ زنی شده این یک دروغ بزرگ است سال 90این طرح کلنگ زنی شده ودرهمان حدمانده وتا قبل ازآقای رستم زادیعنی فروردین 96 بیش ازنوددرصدش باتوجه ویژه آقای مرواریداستاندارایلام انجام شده بود پس چطور ایشان که فروردین 96 مدیرکل شده این ادعا رادارد.اگربرای اینکه این پروژه رابه نام خودثبت کنند آن مقدارناچیز باقیمانده راعقب نیانداخته بودن شایداین کارگربیچاره قربانی نمیشد .سهل انگاری تااین حدکه آبی راکه برای افتتاح دروغین ونمایشی دراستخرکرده اند حداقل خالی میکردندتااینگونه قربانی نمیگرفت
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
چرا نرده کشی داخل استخر تا زمان مرگ این کارگر انجام نشده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
با توجه به اینکه قرار نبوده تا ماهها بعد از افتتاح استخر مورد استفاده قرار گیرد چرا اقدام به تخلیه آب استخر نکردندتا این کارگر وسوسه نمی شد وداخل آن نمی رفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
در حالیکه وقتی پروژه ای با حضور مقام عالی وزارت افتتاح می گرددقاعدتاباید هیچگونه عملیات ساختمانی نمانده باشددر حالیکه بعد از گذشت سه ماه از افتتاح آن همچنان عملیات ساختمانی آن ادامه دارد
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
چرامسئولین چند ماه دیگر صبر نکردند که کارها تمام شود وبا دعوت از وزیر مربوطه عکس یادگاری بگیرند این همه اقدام عجولانه در افتتاح یک پروژه که همچنان به صورت کارگاهی در داخل ساختمان آن توسط کارگران انجام می شودچه توجیه قانونی ومنطقی دارد .
قطعا اگر این اقدام ناشیانه در افتتاح یک پروژه ناقص سه ماه قبل انجام نمی گرفت امروز شاهد مرگ این فرد مستضعف که برای امرار معاش زن ودو فرزندش از ایلام راهی سرابله شده نبودیم.
منتظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
خاک بر سر آن معاونی که افشار آ.پ در دست گرفته و با مانورهای نصفه و نیمه باعث قتل این جوان شد. هر چند میگن دعا کرده و اسفندیار سحر و جادوی او شده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار