شاید در نگاه اول به اجرای نوازندگی دو جوان با استفاده از ابزار ساده وسنتی دو زله و تنبک ویا خواندگی مرد کهنسالی با یک دف ساده وآمپلی فایر کوچک تنها کاسه اسکناس پیش پای آنها جلوه گری کرده و از زاویه درآمد زایی به این هنر نگریسته شود ،اما به واقع این اجراهای ساده سرشار از پیامهاییست که هرکدام می تواند از زاویه خود بر زندگی مردم بصورت مستقیم وغیر مستقیم اثرگذار باشد.
کد خبر: ۷۴۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲ 05 May 2019

تابناک ایلام::اگر این روزها گذرتان به پیاده راه شهر ایلام افتاده باشد که قطعا افتاده است ،در کنار بساطهای گوناگون دستفروشی ،تولد یک صنف ساده  اما اثر گذار را شاهدیم ،صنفی که در قبال ارایه خدمت خود به مردم ،پولی دریافت نمی کند ،به عبارتی دیگر پرداخت هزینه آن اختیاری است .

بله !  اگرچه  موسیقی وخوانندگی خیابانی بدلیل نوع فرهنگ ونگاه ما ایلامی ها ،از سابقه طولانی برخوردار نیست وظهور آن به شکل امروزی عمری به درازای احداث پیاده راه طالقانی دارد ،اما بررسی این هنر در ادوار گوناگون تاریخ گویای سابقه دور ودراز آن است .

با استناد به برخی متون ،می‌توان نخستین بارقه‌های تشکیل موسیقی خیابانی در غرب را به حدود ۱۵۰ سال قبل زمانی که هنرمندان انگلیسی در سال ۱۸۶۰، با نقل‌مکان از شهری به شهر دیگر علاوه بر سرگرم کردن مردم، اخبار و اتفاقات مختلف را برای مردم هر شهر تعریف می‌کردند، دانست. اما بررسی سابقه چنین اجرا‌هایی در ایران، به سال‌های قبل‌تر از شکل‌گیری آن در غرب برمی‌گردد. این نوع موسیقی در ایران با توجه به نوع مراسم و آیین‌ها، در قبل و بعد از اسلام به صور مختلفی رواج داشته و هنرمندان در مقاطعی از این هنر برای مدح پادشاهان، ایجاد نشاط و سرگرمی در میان مردم و یا مراسم نظامی و مذهبی استفاده می‌کرده‌اند.
 
در برخی از متون تاریخی از نوازندگانی با نام «گوسان» نام برده شده است که به سرودن موسیقی‌های اسطوره‌ای و مدح پادشاهان مشغول بودند. حمدالله مستوفی نیز در کتاب تاریخ گزیده چنین نقل کرده است: «در زمان بهرام کار مطربان بالا گرفت، چنان‌که مطربی به روزی صد درم قانع نمی‌شد، بهرام گور از هندوستان دو هزار لولی برای مطربی مردم بیاورد و نسل ایشان هنوز در ایران مطربی می‌کنند».
 
شاید در نگاه اول به اجرای نوازندگی دو جوان با استفاده از ابزار ساده وسنتی "دو زله و تنبک" ویا خواندگی مرد کهنسالی با یک دف ساده وآمپلی فایر کوچک که از چهره ویوصدای وی می توان تصویر "حسن زیرک " را درذهن ترسیم کرد ،تنها کاسه اسکناس پیش پای آنها جلوه گری کرده و از زاویه درآمد زایی به این هنر نگریسته شود ،اما به واقع این اجراهای ساده ،سرشار از پیامهاییست که هرکدام می تواند از زاویه خود بر زندگی مردم بصورت مستقیم وغیر مستقیم اثرگذار باشند.
 
به یقین در میان عصرهای سرشار از جمعیت پیاده راه طالقانی شهر ایلام ،اجرای یک موسیقی سنتی ویا خوانندگی کردی آثار  چند وجهی برجای خواهد گذاشت ،در کنار در امد زایی ولو اندک این هنر خیابانی برای اجراکنندگان ،می توان احیای هنر سنتی نوازندگی کردی و مهمتر از هردوی انها ،ایجاد نشاط اجتماعی را استخراج کرد.
 
در شرایطی که مشکلات اقتصادی ،گرانی روز افزون کالا وخدمات وبیکاری بر جامعه مستولی وبخش اعظمی از مردم  عمیقا در میان تلی از مشکلات گرفتار نموده است ،چه عملی بهتر از موسیقی سنتی ویا خوانندگی و درابعاد بزرگتر،اجرای یک جنگ شادی و کنسرت  می تواند با تزریق شادی ونشاط در جامعه از بروز برخی آسیبهای اجتماعی جلوگیری به عمل آورد!.
 
اقدام موثر و قابل تحسین شهرداری ایلام در اجرای جنگ شادی در روزهای اخیر که توانست پس از ماهها وبلکه سالها خنده وشادی رابر چهره مغموم مردم شهر ایلام بنشاند نیز درهمین راستا معنا می شود ،اقدامی که بایستی با قدرت هر چه بیشتر پیگیری و در جای جای استان عملیاتی شود .
 
بی شک تاثیر گذاری یک موسیقی ،خوانندگی ،اجرای یک کنسرت ویا جنگ شادی بسیار ملموستر از اجرای طرح های کاغذی و برگزاری جلسات ونشستهایی خواهد بود که به جز اتلاف سرمایه ها ،بر روند افزایش آسیبهای اجتماعی تاثیرچندانی برجای نخواهند گذاشت  .
 
لذا بر تمامی دست اندکاران حوزه های فرهنگی واجتماعی لازم است با درنظر گرفتن وضعیت روبه رشد آسیبهای اجتماعی و متناسب با تاثیرگذاری مولفه های آسیب زا ،به جای صرف اعتبارات در جلسات ونشستها به نام پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ،این اعتبارات را صرف توسعه جنگهای شادی ،توسعه خوانندگی وموسیقی های خیابانی وهمچنین برگزاری کنسرت ها نمایند .
 
اگر چه به لطف نگاه باز وهمراهی دستگاههای حاکمیتی همچون ائمه جمعه ،روحانیون و ...تاکنون موردی از لغو  کنسرتها وخوانندگی ها در ایلام  گزارش نشده است ،اما امیدواریم با همراهی هرچه بیشتر این دستگاهها و همگرایی با نهادهای موثری چون شهرداری ایلام و فرهنگ وارشاد اسلامی ،شاهد حمایت از اجرای هنرهای خیابانی وجنگ های شادی در سطح شهر ایلام ودیگر شهرهای استان باشیم .
 
همچنین از دستگاههای انتظامی وقضایی انتظار می رود،اجرای طرح های اجتماعی را با نگاهی به وضعیت روحی وروانی مردم تنظیم و عملیاتی نمایند ،در روزگاری که فشارهای همه جانبه اقتصادی روح وروان مردم را آزرده و آثار آن بر خلق وخوی مردم کاملا مشهود و به شکل خودکشی ،نزاع ودگر کشی ظهور وبروز کرده است ،اجرای طرح های سختگیرانه می تواند بعنوان یک چالش اثرگذار به تشدید اسیبهای اجتماعی بیانجامد.
 
البته لازم است  در این جا تلاش ها و عمق نگاه فرهنگی شهردار ایلام در بستر سازی و اجرای طرح های عمرانی تسهیل کننده رونق هنرهای خیابانی همچون پیاده راه طالقانی را ارج نهاده واز اهتمام شهردار فرهنگ دوست ایلام بخاطر اهتمام به اجرای برنامه های نشاط آور اجتماعی اخیر تجلیل به عمل آید .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
متاسفانه افسردگی ومشکلات روحی ناشی ازجنگ والان هم گرانی وفشاراقتصادی مردم رودرمعرض هزاران خطر جسمی وروحی ومرگ قرارداده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار