در یک دهه اخیر توجه حداقلی به این استان محروم سبب شده که پروژه های نفتی زیادی در این استان به خصوص در شهرستان مهران و دهلران فعالیت خود را شروع کنند ،ولی متاسفانه عدم استفاده از نیروهای بومی در این شرکت ها به بهانه عدم تخصص سبب شده که جوانان این استان مرزدار تنها در حد نیروهای کارگری استفاده شود.
کد خبر: ۷۴۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ 05 May 2019

تابناک ایلام  مجتبی کاور::ایلام یکی از استان های بسیار مهم کشور در حوزه نفت و گاز محسوب می شود، استانی که بیش از ۹۰ درصد منابع نفت و گاز غرب کشور در آن قرار دارد ودر واقع ایلام در زمینه های نفت و گاز از ثروتمندترین استانهای کشور بوده به شکلی که در زمینه نفت سومین و در زمینه گاز دومین استان برخوردار کشور به حساب می آید ولی عدم توجه به ظرفیت ها و از طرفی پتانسیل های این استان سبب شده به یک استان محروم و کمتر توسعه یافته در کشور شناخته شود.

در یک دهه اخیر توجه حداقلی به این استان محروم سبب شده که پروژه های نفتی زیادی در این استان به خصوص در شهرستان مهران و دهلران فعالیت خود را شروع کنند ،ولی متاسفانه عدم استفاده از نیروهای بومی در این شرکت ها به بهانه عدم تخصص سبب شده که جوانان این استان مرزدار تنها در حد نیروهای کارگری استفاده شود.

وجود ذخایر ارزشمند نفت وگاز در شهرستان دهلران سبب شده روزانه بیش از  ١٨٠ هزار بشکه نفت در میادین آبان، چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب و دالپری تولید شود و فرآوری این چاه ها به وسیله دو خط لوله ١٨ و ٢٠ اینچ به طول ١٥٣ کیلومتر به واحد بهره برداری استان خوزستان (اهواز )انتقال داده شود .

وجود تاسیسات عظیم نفتی در شهرستان های مهران بخصوص شهرستان دهلران باعث شد نماینده وقت حوزه انتخابیه دهلران رایزنی وپیگیر های فروانی برای ایجاد ایجاد دفتر نمایندگی نفت و گاز در این استان ایلام شهرستان دهلران باشند ودر نهایت با موافقت وزیر نفت در آذر ماه سال 94 دفتر نفت گاز غرب کشور در شهرستان دهلران با حضور سلبعلی کریمی مدیر عامل وقت  شرکت نفت مناطق مرکزی ، دکتر احمدی نماینده پیشین مردم درمجلس شواری اسلامی وجمعی از مسئولان استانی وشهرستانی در دهلران افتتاح شد در روزهای اخیر نیز خبر هایی از انتقال یکی از معاونت های نفت گاز غرب کشور به استان ایلام باعث شده اختلاف نظر های واز طرفی واکنش های مختلف نمایندگان دو استان وکارکنان ستادی نفت گاز غرب کشور  به وجودبیاید برای برسی آخرین اقدامات انجام شده واستقرار این دفتر گفتگویی با کاظم زاده رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام  داشته ایم .

نماینده حوزه جنوب استان در مجلس گفت : براساس آمار وواقعیت موجود بیشترین ذخایر ونفت گاز در استان ایلام شهرستان دهلران است .

شادمهر کاظم زاده در گفتگو با تابناک اظهار داشت :انتقال واز طرفی استقرار دفتر فت گاز غرب کشور در استان ایلام از مطالبات بحق مردم استان است ودر این راستا نمایندگان مردم درمجلس شواری اسلامی اقدمات خوبی در گام اول برای استقرار یکی از معاونت ها در استان انجام دادند .

وی با اشاره به اینکه سالهاست دفتر نفت گاز غرب کشور در استان کرمانشاه مستقر شده است گفت : بدون شک نمایندگان کرمانشاه هم برای جلوگیری از انتقال این دفتر به استان در تلاش هستند ولی آنچه که مسلم است حق استان ایلام است چرا که بیشترین ذخایر نفت گاز در غرب کشور دراستان ایلام است و مجمع نمایندگان استان مطالبه به حق مردم استان در خصوص انتقال دفتر به استان ایلام را به صورت جدی دنبال کردند.

وی گفت :  انتقال یک معاونت در گام اول به استان  قابل قبول است ولی باتوجه به ظرفیت ها ی موجود نفت وگاز در استان باید تشکیلات نفت گاز غرب کشور درآینده نزدیک به استان ایلام منتقل شود .

کاظم زا ده بیان داشت : مهترین میادین نفتی غرب کشور در شهر ستانهای مهران ودهلران است وشاید برای انتقال دفتر مقاومت های صورت بگیرد ولی وجود ذخایر  موجود در این استان سبب خواهد شد که در آینده کل دفتر نفت گاز در استان ایلام مستقر شود.

شادمهر کاظم زاده گفت : بحث گرانی بنزین در کمسیون تلفیق سال های 96و97 وسال جاری مطرح شد ولی به خاطر شرایط خاصی افزیش قیمت مصوب نشده است .

کاظم زاده بیان داشت : تا کنون در مجلس شواری اسلامی بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نشده ودر شرایط کنونی جامعه که تورم بالاست به صلاح نیست چرا که با افزیش قیمت بنزین تورم وگرانی زیادی برجامعه حاکم خواهد شد .

عضو کمسیون عمران مجلس شواری اسلامی افزود : افزایش نرخ نباید فعلا در دستور کار قرار بیگرد چراکه قطعا تورم را در جامعه افزیش خواهد داد .

وی درخصوص تعدیل نیرو در چشمه خوش دهلران با توجه به استقرار شرکت خارجی گفت : پیگیرهای لازم در این خصوص صورت گرفته است وقرار نیست هیچ نیروی شاغل در چشمه خوش دهلران تعدیل شود .

کاظم زاده عنوان کرد : توسعه میادین دهلران دلپری ودانا با قرار داد 1200میلیار تومانی با یک شرکت داخلی  بسته شده است واقدمات لرزه نگاری در حال انجام است ودر آینده نزدیک اقدمات اجرایی این میادین شروع خواهد شد .

وی گفت : حدود ٩٠ درصد منابع نفت و گاز غرب کشور در استان ایلام شهرستان دهلران قرار دارد و فعالیت میدان های مشترک با عراق، باعث شده موقعیتی خاص و استراتژیک در این استان ایجاد شود که بیشتر نفت و گازغرب کشور  در شهرستان دهلران است و همین امر موجب شده  این شهرستان به عنوان قطب مهم اقتصادی استان ایلام و کشور محسوب  می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار