بارش برف در بالادست و باران در پائین دست مازندران طی دو روز گذشته، باز هم دردسرساز شده و خسارت‌های زیادی به بار آورده است.
کد خبر: ۷۳۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸ 26 April 2019

بارش برف در بالادست و باران در پائین دست مازندران طی دو روز گذشته، باز هم دردسرساز شده و خسارت‌های زیادی به بار آورده است به طوری که پل روستای منگل به عنوان مسیر ارتباطی بین محور سوادکوه با جاده نظامی قائمشهر فروریخت و برخی از منازل روستایی در فریدونکنار با مشکل آبگرفتگی رو به رو هستند، همچنین باران به بسیاری از اراضی کشاورزی و بانک نشا کشاورزان آسیب جدی وارد کرده است.

خسارات برف اردیبهشت به باغات بالادست غرب مازندران

 به دلیل بارش های برف 2 روز گذشته در ارتفاعات غربی استان مازندران تمامی باغات بالادست این مناطق دچار خسارت ناشی از سرمازدگی شدند.

محمد آزاد فرماندار شهرستان رامسر در گفت و گو با ایسنا مازندران، با تاکید بر اینکه تمامی محورهای این شهرستان اعم از شهری و روستایی و حتی کوهستانی باز و تردد در آن ها جریان دارد، گفت: مشکلی به لحاظ انسداد مسیرهای مواصلاتی و شریان های ارتباطی درون شهرستان وجود ندارد.

وی تنها مشکل رامسر، متاثر از بارش های 2 روز گذشته را خسارت عمده به محصولات کشاورزی و باغات در ارتفاعات شهرستان عنوان و خاطرنشان کرد: به دلیل بارش برف در ارتفاعات شهرستان رامسر و سرمای غیرقابل انتظار در این برهه از سال، بسیاری از باغات و محصولات کشاورزی دچار آسیب شدند که برآورد خسارات در حال پیگیری است.

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن نیز با اذعان بر باز بودن تمامی جاده های شهری و روستایی شهرستان، تصریح کرد: تنها محور ارتباطی الموت به علت ارتفاع برف در مناطق کوهستانی فاقد تردد است که البته این محور هرساله این مشکل را داشته و انسداد آن دور از انتظار نیست.

سید امیر حسینی جو در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به اینکه ادارات راهداری و منابع طبیعی در صدد اصلاح و ایمن سازی محورهای ارتباطی روستاها و ییلاقات شهرستان جهت بهینه سازی ترددهای اردیبهشت ماه هستند، افزود: خسارات باغات به دلیل سرمازدگی ناشی از بارش برف در ارتفاعات شهرستان تنکابن پس از جمع بندی گزارش جهاد کشاورزی برآورد شده و متعاقبا اعلام خواهد شد.

آخرین اخبار از نور پس از بارندگی

فرماندار شهرستان نور در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با اشاره به بارش‌های شدید باران در روز گذشته، اظهار کرد: خطر پاره شدن دیواره آب بندان آئیش شرق نور به دلیل بارش شدید باران، انسداد و ضعیف بودن خروجی های پایین دستی بسیار زیاد بود که با اقدامات انجام شده و بازگشایی مسیرها، این مشکل رفع شد.

علی شادمان تصریح کرد: قسمتی از پل روستای آهودشت ورودی شهر چمستان به دلیل طغیان آب رودخانه و بارش شدید باران دچار ریزش شد که با حضور به موقع و بازسازی، جلوی تخریب احتمالی پایه های پل گرفته شد.

وی با بیان اینکه بخش بلده با بارش شدید برف همراه بوده است، ادامه داد: سهمیه سوخت در فصل بهار برای افراد ثابت هزار لیتر و به افراد سیار500 لیتر داده شد و مشکل سوخت هم در این بخش وجود ندارد.

فرماندار نور در پایان گفت: خسارت های احتمالی هنوز برآورد نشده اما با تلاش زیاد همکاران سعی شد تا خسارت شالیکاران به حداقل برسد.

تجاوز به رودخانه دلیل اصلی آبگرفتگی برخی روستاهای فریدونکنار

به گزارش خبرنگار ایسنا از فریدونکنار، با ادامه بارش‌های اخیر دوباره موضوع سیل و آبگرفتگی، چالش‌هایی را برای مردم به وجود آورده که شهرستان فریدونکنار نیز بی نصیب نمانده است.

در پی این بارندگی ها برخی از روستاهای فریدونکنار به علت تجاوز برخی از افراد و کشاورزان به حریم رودخانه و افزایش سطح آب با مشکل آبگرفتگی در معابر و منازل رو به رو شدند.

محمدمهدی نصیری فرماندار فریدونکنار در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: علت آبگرفتگی چند روستا در فریدونکنار آب‌های بالادست نیست چراکه خروجی آب‌ها به سمت پایین دست بسته شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزولات آسمانی چند روز اخیر و پر شدن آب در رودخانه‌ها برخی از روستاها دچار آبگرفتگی شدند.

فرماندار فریدونکنار تصریح کرد: اقداماتی صورت گرفت که سطح آب پایین رود اما به علت تشدید بارش‌های شب گذشته مجددا سطح آب افزایش پیدا کرد اما با رصد لحظه‌ای از روستاها اطلاع داریم که آسیبی به منازل نرسیده و فقط کوچه‌ها و حیاط منازل دچار آبگرفتگی شدند.

نصیری با اشاره به اینکه تجاوز به نهرها علت اصلی این آبگرفتگی بوده است، تاکید کرد: باتوجه به اینکه تجاوزات زیادی به نهرها صورت گرفته از ظرفیت رودخانه‌ها کاسته شده و به دنبال آن آب به سطح خیابان‌ها سرازیر شد و احتمالا خساراتی را به دنبال خواهد داشت.

فرماندار فریدونکنار شد: انتظار داریم با همکاری کشاورزان و اهالی روستاها نهرهایی که مورد تجاوز قرار گرفتند آزاد شوند تا مشکلات جدی‌تری به وجود نیاید.

وی افزود: در حال حاضر نمی توان خسارت های وارد شده را پیش‌بینی کرد اما آنچه که مشخص است به منازل خسارتی وارد نشده اما مزارع و خزانه‌های برنج خسارت‌هایی را متحمل شدند که پس از فروکش کردن آب میزان آن مشخص می‌شود.

فرماندار فریدونکنار اظهار کرد: روستاهای کلاگرسرا، فرم و سوته به طور جدی درگیر آبگرفتگی هستند اما در روستاهای ازباران و مهلبان این موضوع در حال رفع شدن است و بحرانی وجود ندارد.

نصیری با اشاره به اینکه لایروبی سال‌های قبل بسیاری از رودخانه‌ها در فریدونکنار مانع فاجعه در این شهرستان شد، خاطرنشان کرد: یک تیم ارزیابی از هلال احمر به روستای کلاگرسرا اعزام شده‌ است که در حال بررسی و در مواقع لزوم کمک‌رسانی هستند.

کاهش دو متری عرض رودخانه کلاگرسرا در اثر تجاوز!

امید محسنی عضو شورای اسلامی روستای کلاگرسرا فریدونکنار نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: آب خزانه‌های برنج، نشا زمین‌های شالیزاری و حیاط منازل اهالی روستا را گرفته و به دستور فرماندار خروجی آب از بالادست بسته شده تا آب بیشتری به پایین سرازیر نشود.

وی با قدردانی از زحمات مسئولانی که از ابتدای آبگرفتگی در روستا حاضر شدند، خاطرنشان کرد: فرماندار، بخشدار، فرمانده سپاه، مدیر جهاد کشاورزی، مدیر بنیاد مسکن از مسئولانی بودند که از ساعات ابتدایی با بازدید از روستا مشکلات موجود را بررسی کردند.

عضو شورای اسلامی روستای کلاگرسرا با بیان اینکه تمامی رودخانه‌ها لایروبی شده بود، تصریح کرد: یکی از علت‌های اصلی آبگرفتگی روستا تجاوز به حریم رودخانه‌ بوده چراکه گنجایش این حجم از آب را ندارد.

محسنی ادامه داد: در حالیکه رودخانه های سطح محل چهار متر عرض دارد اما با تجاوزاتی که از سوی برخی کشاورزان صورت گرفته، عرض این رودخانه به دو متر کاهش یافته است.

برف بهاری در سوادکوه

خبرنگار ایسنا از سوادکوه نیز گزارش می‌دهد بارش برف بهاری به ویژه در مناطق بالادست، این شهرستان را سفیدپوش کرده است.

آبگرفتگی سه منزل مسکونی و یک مدرسه در جویبار

محمد مدانلو بخشدار مرکزی جویبار نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران در خصوص بارش های اخیر، اظهار کرد: آبگرفتگی در حد مزارع، باغات و خزانه های شالی است و بیشتر روستاهایی که در اطراف انهار سنتی قرار دارند، اراضی شان تحت‌الشعاع آب قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: سه مورد آبگرفتگی منزل در روستای فوتم سفلی و یک مدرسه در بیزیکی جویبار هم گزارش شده است که نیروهای امدادی هلال احمر به محل اعزام شدند.

بخشدار مرکزی جویبار با اشاره به اینکه عمده خسارت بارش های اخیر به خزانه های شالی بوده است، گفت: به نظر می رسد حدود ۳هزار هکتار از اراضی شالیزاری بخش مرکزی در معرض آبگرفتگی قرار گرفته اند.

خسارت بارش برف به باغات کجور

عظیم امینی رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کجور در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه بارش برف چند روز گذشته به باغات این بخش به ویژه در ارتفاعات خساراتی را وارد کرد، گفت: با توجه به اینکه اغلب درختان سیاه ریشه در ارتفاعات به گلدهی و یا میوه های ریز رسیده بودند کارشناسان جهاد کشاورزی در حال بررسی و برآورد دقیق میزان خسارت هستند.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی های هواشناسی، هشدارهای لازم به باغداران روستاهای بخش کجور داده شد و باغداران نسبت به روشن کردن آتش اقدام کردند.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کجور با اشاره به اینکه این خسارت‌ها نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته کمتر بوده است، گفت: بیشتر خسارت ها به درختان سیاه ریشه از جمله گردو و گیلاس در ناصر آباد، صالحان، منجیر، شهر پول و چند روستای دیگر وارد شد که در حال حاضر نمی توان میزان آن را به طور دقیق برآورد کرد.

مردم مازندران در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند

علی اکبر صحی سخنگوی شرکت گاز مازندران نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا از افت فشار گاز در بخشی از شهرهای این استان خبر داد.

وی تصریح کرد: به علت آسیب در خط سی اینچ لوله اصلی گاز در استان گیلان بر اثر وقوع سیلاب، گاز بخش هایی از این استان قطع شده است که به دلیل تأمین آن از طریق مازندران و گلستان، در مازندران با افت فشار گاز مواجه هستیم.

سخنگوی شرکت گاز مازندران با تاکید بر اینکه وظیفه داریم گاز هم‌میهنانمان در استان گیلان را تامین کنیم، گفت: در این راستا از تمام مردم مازندران تقاضا می کنیم در مصرف گاز صرفه جویی کرده و گاز منازلشان را با مصرف بهینه مدیریت کنند.

صحی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ گونه قطعی گاز در استان مازندران وجود ندارد و تنها در برخی مناطق غربی استان در شهرهای تنکابن و رامسر با افت فشار گاز مواجه هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: به دلیل تأمین گاز خانگی مردم در مازندران و همچنین کمک به مناطق سیل زده و تامین گاز در استان گیلان در صورت لزوم مصرف گاز بخش صنایع و سی ان جی ها در مازندران را ممکن است محدود کنیم.

سخنگوی شرکت گاز مازندران با اشاره به اینکه ساماندهی در بخش گاز خانگی مازندران در اولویت خدمت رسانی به مردم قرار دارد، گفت: تا امروز وضعیت گاز مازندران پایدار می‌شود و در حال حاضر گاز ادارات دولتی این استان برای کمک به جبران کمبود گاز مشترکان خانگی شرق گیلان قطع شد.

افزایش رانش زمین پس از باران شب گذشته در مازندران

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طی بارندگی های دو روز اخیر در این استان، جریان آب رودخانه ها افزایش پیدا کرد اما به دلیل لایروبی صورت گرفته، مشکل جدی به وجود نیامد، اظهار کرد: تنها نگرانی ستاد بحران مازندران در شهرستان سیمرغ به دلیل حجم زیاد و عبور آب از بالای پل بود که خوشبختانه مشکل خاصی گزارش نشد.

وی با اشاره به اینکه در ساری و به ویژه پنبه‌چوله حجم زیاد آب موجب آبگرفتگی مزارع کشاورزی شد و در سوادکوه شمالی پل روستای منگل به عنوان محور ارتباطی سوادکوه با جاده نظامی قائم‌شهر فروریخت، تصریح کرد: راه ارتباطی این روستا از مسیرهای دیگر برقرار است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران با اشاره به اینکه در شهر زیرآب نیز به دلیل لایروبی صورت گرفته، مشکل خاصی گزارش نشده است، گفت: در پل سفید نیز آثار آسیب‌ از سیلاب قبلی وجود دارد اما در حال حاضر مشکل خاصی از باران شب گذشته به وجود نیامده است.

احمدی به وضعیت راه‌های روستایی مازندران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خاک ها از بارش های گذشته و سیلاب اشباع شده‌اند، همچنان شاهد رانش‌های فراوان هستیم.

وی افزود: در شهرستان بابل نیز برخی از راه‌های روستایی دچار رانش شده و در منطقه رستوران آبشار سوادکوه نیز نشست زمین به وقوع پیوست که در حال تعمیرات و اقدامات عمرانی هستیم.

*نگرانی برای یخ زدگی محصولات باغی در بهشهر
بخشدار بخش یانه سر منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا مازندران گفت: با توجه به بارش برف در 24 ساعت اخیر در این منطقه امکان یخ زدگی شکوفه ها و میوه های درختان و خسارت به محصولات باغی وجود دارد.

عباسعلی حسنی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: بارش برف از ساعت 12 ظهر دیروز سوم اردیبهشت آغاز شد و روستاهای بخش یانه سر منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر را سپید پوش کرد و با توجه به بارش برف در 24 ساعت گذشته؛ در حال حاضر ارتفاع برف در این منطقه به 30 سانتی متر رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هم اکنون بارش برف در تمامی روستاهای بخش یانه سر بهشهر ادامه دارد در حال حاضر برآورد میزان خسارت به اراضی زراعی و باغی امکان پذیر نیست و باید در روزهای آینده بررسی کرد که خسارت وارده تا چه میزان بوده است.

بخشدار بخش یانه سر شهرستان بهشهر با بیان اینکه در حال حاضر تمامی محورهای بخش یانه سر برفی است، خاطرنشان کرد: باید دید وضعیت هوا تا پایان امروز و امشب چگونه است و اگر همچنان بارش برف ادامه پیدا کند نگرانی اصلی یخ زدگی شکوفه ها و میوه های درختان باغ های بخش یانه سر است که اگر درختان دچار سرمازدگی و یخ زدگی شوند محصولات باغی بخش یانه سر در سال جاری مانند سال گذشته از بین می رود.

حسنی تصریح کرد: در سه روز اخیر که بارش باران و برف در بخش یانه سر منطقه کوهستانی هزارجریب شهرستان بهشهر وجود داشت خوشبختانه ریزش کوه و رانش زمین در محورهای مواصلاتی نداشتیم و جاده ها باز هستند.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار