کد خبر: ۷۳۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 21 April 2019
هیچکس با استرس غریبه نیست. استرس بخشی طبیعی زندگی ماست که می‌تواند تاثیرات منفی زیادی روی بدن و ذهن ما بگذارد. اما برای مقابله با آن چه باید کرد؟ اگر شما هم دوست دارید که زندگی آرامی داشته باشید و از استرس تا حد ممکن به دور باشید، به راهکار‌هایی که در ادامه برایتان آورده ایم، عمل کنید.

 آن‌ها از یکدیگر کمک می‌گیرند

 برای همه ما پیش آمده که در دوره‌ای از زندگی، به دلیل مشغله زیاد کاری، نگران عقب افتادن کارهایمان باشیم و دچار استرس شویم. در این مواقع ذهن ما درگیر کار‌های روزمره، مسئولیت‌هایی که بر دوش مان است، به اتمام رساندن کارهه و دیگر مسایل هستیم و همین درگیری‌های ذهنی باعث می‌شود که ما دچار تنش شویم. به عنوان مثال خانمی که در بیرون از خانه کار می‌کند، باید کار‌های خانه را نیز انجام دهد و به فرزندانش هم در آن واحد نیز رسیدگی کند... به راستی این فرد چطور می‌تواند زندگی بدون استرسی داشته باشد؟ در این مواقع، اگر امکان به تاخیر انداختن برخی از وظایف وجود ندارد، باید از دیگران کمک بگیریم.

به عنوان مثال فرزندان را نزد یکی از اقوام یا پرستاری در خانه بگذاریم یا اگر کاری در محیط کار ناتمام مانده، آن را به فرد دیگری محول کنیم و خلاصه این که به هر شکلی از دیگران برای پیش بردن کارهایمان کمک بخواهیم، آنوقت است که با خیال راحت می‌توانیم روی کار‌های دیگر تمرکز کنیم؛ بنابراین کمک گرفتن از دیگران، یکی از راه‌های کاهش استرس است، پس بدون خجالت درخواست تان را با دیگران مطرح کنید.

آن‌ها خواب، تغذیه سالم و ورزش را در اولویت می‌گذارند

اگر به سبک زندگی افراد موفق نگاهی بیندازید، خواهید دید که آن‌ها خواب کافی، تغذیه سالم و ورزش را از زندگی شان تحت هیچ شرایطی حذف نمی‌کنند. برای داشتن روحی سالم، باید جسم سالمی داشته باشید، بنابراین اول از همه باید به فکر سلامتی تان باشید. صبحانه کافی بخورید، هر روز ورزش کنید و ۸ ساعت در طول شبانه روز بخوابید. اگر شما نسبت به اندام تان حس خوبی داشته باشید، مطمئنا استرس تان تا مقدار زیادی نیز کاهش خواهد یافت.

آن‌ها برای انجام هر کاری چرایی دارند

اگر شما قبل از انجام هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، از خودتان دلیل آن را بپرسید، خیلی راحت‌تر می‌توانید با شرایط استرس زا کنار آیید. افرادی که زندگی آرام و بدون استرسی دارند، برای زندگی شان اهدافی را تعریف کرده اند و قدم به قدم و با برنامه برای رسیدن به آرزوهایشان پیش می‌روند. اما اگر شما برای چراهایتان هیچ جوابی نداشته باشید، از این که نمی‌دانید چه سرنوشتی در انتظارتان است، دچار استرس خواهید شد.

روش «چرا» حتی می‌تواند در زمان‌هایی که شما دچار استرس می‌شوید هم به کمک تان آید. به عنوان مثال اگر شما برای امتحانی دچار استرس شدید، از خودتان بپرسید: «چرا باید استرس داشته باشم؟» در بدترین شرایط شما آن درس را می‌افتید و برای بار دوم امتحانش می‌دهید. یا این که چرا برای رابطه عاطفی تان استرس دارید؟ اگر دلیلش را بدانید، مطمئنا آن را برطرف و استرس تان را از بین خواهید برد.

آن‌ها شکست را قبول می‌کنند

استرس بخش طبیعی از زندگی ست. درست مانند دیگر احساساتی، چون شادی، درد و رنج، عصبانیت و...، اما استرس نیز گذری ست. شاید فکر کنید که با نادیده گرفتن آن یا سرکوب کردنش می‌توانید شرایط بهتری را برای خود بسازید، اما در واقع این روش کارساز نیست. کاری که شما باید انجام دهید این است که آن را به عنوان بخشی طبیعی از زندگی تان بپذیرید و به جای آن سعی کنید که بار دیگر شرایط بهتری را برای خود فراهم کنید. با این روش نه تنها راه کنار آمدن با استرس را یاد می‌گیرید، بلکه هر بار قوی‌تر و نیرومندتر از قبل می‌شوید.

آن‌ها زمانی را در بیرون از خانه می‌گذرانند

یکی از راه‌هایی که می‌توانید در کمترین زمان استرس را از شما دور کند این است که از فضای بسته‌ای که در آن هستید، خارج شوید. فضای باز می‌تواند استرس شما را تا میزان زیادی کاهش دهد. تحقیقات ثابت کرده که نور طبیعی در بهبود حال افراد موثر است، مرگ و میر را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش می‌دهد و دوره نقاهت بیماران را نیز کم می‌کند. تحقیقی نیز نشان داده که بیمارانی که بیشتر در معرض آفتاب بوده اند درد کمتری را تا ۲۲% نسبت به بیماران دیگر کشیده اند.

جدا از نور طبیعی، عطر طبیعی که در فضا پراکنده است، سطح استرس را نیز تا میزان زیادی کاهش می‌دهد. برخی از این عطر‌ها شامل رز، اسطوخدوس و چوب کاج از بهترین اسانس‌ها برای کاهش استرس هستند.

آن‌ها یک هنر دارند

از آنجا که هیچ کس از استرس در امان نیست، باید به دنبال راهی برای رهایی از آن بود. هنر یکی از راه‌هایی ست که می‌تواند ذهن ما را از هر چه هست، خالی کند. ورزش، موسیقی، نقاشی، سفالگری یا هر هنر دیگری... می‌تواند برای چندین ساعت ذهن ما را آرام کند. مهم نیست که شما چقدر در زندگی تان مشغله یا وقت آزاد دارید، باید زمانی را برای انجام فعالیت مورد علاقه تان باز بگذارید.

آن‌ها زندگی را ساده می‌گیرند

برخی از افراد منفی نگرند، از این رو زندگی را به کام شان سخت می‌کنند. آن‌ها مشکلات کوچک را بزرگ جلوه می‌کنند و از کاه کوه می‌سازند. همین باعث می‌شود که آن‌ها استرس بیشتری را نسبت به دیگران تحمل کنند. اما اگر شما زندگی را ساده بگیرید، زندگی نیز برایتان آرام و ساده‌تر خواهد گذشت، از این رو احساس بهتری خواهید داشت، با اطرافیان تان روابط بهتری برقرار خواهید کرد و در موقعیت‌های مختلفی، چون محیط کار کارایی بالاتری از خود نشان می‌دهید. افراد مثبت اندیش با هر اتفاقی راحت‌تر برخورد می‌کنند.

عواملی، چون ترافیک، تاخیر پرواز، باران و... به آن‌ها استرس نمی‌دهد. اینطور نیست که آن‌ها هیچ استرسی را در زندگی شان تجربه نکنند، اما راه‌های مقابله با آن را بلدند و سعی می‌کنند که با دیدی مثبت به مسایل نگاه کنند. آن‌ها از زندگی که خود با دست هایشان ساخته اند، محافظت می‌کنند و به هیچ کس و هیچ چیز اجازه خراب کردن آن را نمی‌دهند، حتی اگر عامل آن استرس باشد.

آن‌ها شیوه صحیح تنفس را می‌دانند

برترین ها :شاید شنیدن این مورد از نظر شما عجیب باشد یا حتی تا به حال به آن فکر نکرده باشید، اما نفس کشیدن هم شیوه‌ای دارد که برای آرامش بیشتر باید آن را بیاموزید. اکثر افراد سطحی و خیلی سریع و تند نفس می‌کشند، اما شش‌ها و قلب انسان تنفس عمیق، آرام و طولانی را دوست دارد. این نوع تنفس برای سلامت عمومی مناسب است حتی استرس را نیز اداره می‌کند. تنفس عمیق و طولانی باعث از بین رفتن عصبانیت می‌شود.

اکثر افراد وقتی دچار هیجان و عصبانیت می‌شوند با چند تنفس عمیق، حالت خود را کنترل می‌کنند، زیرا تنفس عمیق سیگنال‌هایی به مغز می‌فرستد که باعث آرام شدن مغز می‌شود، در نتیجه هورمون‌ها و تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد می‌شود که منجر به آرام شدن ضربان قلب و کاهش فشارخون و در نهایت از بین رفتن استرس می‌شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار