نکته نگران کننده تر اینکه آب این چشمه های عجین شده با شیرابه زباله ها بدلیل قرار گرفتن در حوزه آبریز سد ایلام به صورت مستقیم روانه دریاچه این سد می شود ،دریاچه ای که بخش اعظمی از آب شرب ساکنین شهر ایلام ورورستاهای همجوار را تامین می کند.
کد خبر: ۷۳۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ 17 April 2019

تابناک ایلام::یکی از مهمترین دغدغه های مردم ومسئولین در طول سالهای گذشته تامین آب شرب بهداشتی است ،فراوانی بارش رحمت الهی در سال آبی جاری علاوه بر سرریز نمودن آب سدها و افزایش دبی رودخانه ها ،جوشش چشمه های دائم وفصلی را در جای جای استان ایلام رقم زده است که باید بخاطر این فراوانی آن هم در بحبوحه نگرانی های ناشی از تنش آبی خدا را شکر گذار باشیم.

این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که عمده آب مصرفی شهر ایلام وروستاهای اطراف از سد ایلام وچشمه های گل گل تامین می شود ،فراوانی بارشها در ماههای اخیر منجر به جوشش چشمه های متعدد و روان آبهایی شده است که بدلیل قرار گرفتن در حوزه آبریز سد ایلام ،مستقیم راه دریاچه این سد  را در پیش می گیرند.

از انجاییکه در مسیر عبور این روان آبها و چشمه ها ممکن است نقاط غیر بهداشتی ناشی از تلنبار شدن زباله ها و یا فضولات دامی  وجود داشته ویا اینکه در بالادست این چشمه ها، نفوذ آب مقادیری از املاح غیر بهداشتی را با خود روانه سفره زیر زمینی نموده ویا مستقیم وارد سد ایلام نماید ،این موضوع حساس بایستی مورد توجه مسئولین آب منطقه ای ،آبفا ومحیط زیست استان قرار گیرد.

شاهد ادعای ما هم حرکت روان آبهای آلوده در یکی از حوزه های آبریز سد ایلام از منطقه معروف به " توه جوازانوند " در مسیر جاده قدیم ایلام به مهران است . اگر مسیرتان به جاده قدیم ایلام به مهران خورده باشد که قطعا خورده است،پس از کارخانه آسفالت وبه سمت روستای متروکه جوزانوند تغییر مسیر دهید ،حتما به پدیده مخرب زیست محیطی برخورد خواهید کرد.

درست در پایین دست  محل دپوی زباله های شهرایلام در منطقه ماربره  ،به دلیل فراوانی بارشهای سال آبی جاری ،جوشش چشمه های متعددی را شاهد هستیم ،که در گام اول با نگاه به این منظره، حسی خوشایند به هر رهگذری دست خواهد داد ،اما در گام بعدی نفوذ شیرابه زباله های تلنبار شده در بالادست این چشمه ها و  شکل گیری یک پدیده مخرب زیست محیطی والبته تهدید کننده سلامت مردم که در تغییر رنگ آب این چشمه ها نمود یافته است ،احساس آدمی را لگد مال و به دغدغه ونگرانی تبدیل می کند.

نکته نگران کننده تر اینکه آب این چشمه های عجین شده با شیرابه زباله ها بدلیل قرار گرفتن در حوزه آبریز سد ایلام به صورت مستقیم روانه دریاچه این سد می شود ،دریاچه ای که بخش اعظمی از آب شرب ساکنین شهر ایلام وروستاهای همجوار را تامین می کند.

باگوشزد نمودن این نکته مهم بهداشتی که "بنا به نظر کارشناسان در هر میلی گرم شیرابه زباله ها بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر موجود است که عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد است که سلامت انسان و محیط زیست را به شدت تهدید می کند"انتظار می رود دستگاههای مسئول از محیط زیست گرفته تا شرکت آبفا و آب منطقه ای در راستای صیانت از این ذخیره بزرگ استراتژیک و حفاظت از سلامت  مردم و مهمتر از همه احترام و نگاهبانی از محیط زیست در مقابل پدیده های مخرب ،هرچه سریعتر دست به کار شده و با انحراف آب آلوده  وممانعت از رسیدن آن به مخزن سد ایلام ویا تعیین تکلیف محل دپوی  زباله های شهری، برای نجات محیط زیست وسلامت مردم چاره اندیشی کنند  .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار