جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در گفت وگو با «تابناک»؛
سیل که می آ‌ید، با خود خرابی‌های بسیاری می‌آورد؛ خرابی‌هایی که علاوه بر خسارات مالی، خسارات‌ روحی و روانی بسیاری نیز بر مردم سیل زده وارد می‌کند و در این میان، دولت‌ها معمولا تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند با برآورد خسارات‌ و جبران آن تا حد ممکن از دردهای مردم آسیب دیده بکاهند.
کد خبر: ۷۳۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳ 14 April 2019

سیل که می‌آ‌ید، خرابی‌های بسیاری با خود می‌آورد؛ خرابی‌هایی که علاوه بر خسارات مالی، خسارات روحی و روانی بسیاری نیز بر مردم سیل زده وارد می‌کند و در این میان، دولت‌ها معمولا تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند با برآورد خسارات و جبران آن، تا حد ممکن از درد‌های مردم آسیب دیده بکاهند.

به گزارش «تابناک»؛ اما در این میان، برخی دولتمردان از فرصت سوءاستفاده می‌کنند و با برآورد‌های کلی و ناقص به فکر دریافت اعتبار بیشتر برای وزارت خانه‌های متبوع خود هستند. در این باره باید گفت، تا کنون هیچ نهاد رسمی، میزان دقیق خسارات را اعلام نکرده، ولی برخی مسئولان و حتی نمایندگان از خسارات چند ده هزار میلیاردی سخن به میان می آورند.

جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: مجلس باید بر پرداخت خسارت، نظارت جدی داشته باشد، یا خود اعتبارات را با توجه به گزارش‌های دقیق ـ که از سوی نهاد‌های مرتبط حاضر در مناطق سیل زده داده می‌شود ـ تعیین تکلیف کند.

این نماینده در پاسخ به این که گفته می‌شود، خسارت سیل بیش از ۵۰ هزار میلیارد است، گفت: این گزارش‌ها قابل اعتنا نیستند و حتی برآوردی که وزیر کشور گفته و اعلام کرده که میزان خسارت حدود ۳۲ هزار میلیارد است نیز درست نیست و نمی‌توان گفت، میزان حسارت دقیقا چه اندازه بوده است.

وی در این باره ادامه داد: اگر مجلس بخواهد در این مورد به وظیفه نظارتی خود عمل کند، باید گزارش دقیقی از مناطق سیل زده داشته باشد و مشخص شود، کجا خسارت و کدام بخش آسیب زیادی دیده. همچنین باید مشخص شود، کدام استان و شهرستان و یا کدام بخش دچار آسیب شده و چه میزان آسیب به آنجا رسیده است. پس از آن متناسب با میزان خسارت، اعتبار در نظر گرفته شود؛ بنابراین، اینکه وزیر بیاید و آمار کلی در اختیار مجلس گذارد و اعلام کند، ما فلان میزان خسارت دیده ایم، پس باید فلان مقدار به ما اعتبار بدهید، درست نیست.

وی همچنین افزود: در کشور‌های دیگر، زمانی که پارلمان می‌خواهد اعتباری تخصیص دهد، حتی روی یک دلار آن هم حساب می‌کند و از مسئولان مطالبه جدی کرده و پیگیری می‌کند تا پول در سر جای خود بنشیند و هزینه اضافه نشود.

وی در ادامه یادآور شد: به نظر من، شیوه برخورد با حوادث در کشور ما، به بازنگری نیاز دارد و مجلس هم باید مراقبت بیشتری داشته باشد و با ورود بموقع از هدر رفتن سرمایه‌ها جلوگیری کند، چون بار‌ها شده که ما اعتباراتی برای منطقه‌ای در نظر گرفته ایم، ولی زمانی که به شهرستان مراجعه می‌شود، می‌بینیم پولی به دست خسارت دیده اصلی نرسیده است. معمولا این گونه است که ما یک چیز کلی را در مجلس تصویب می‌کنیم، ولی به جای اینکه اعتبارات به محل خسارت اختصاص داه شود، از جا‌های دیگر سر درمی آورد. به نظر من، باید تعریف دقیقی از خسارات و میزان آن داشته باشیم و برآورد‌هایی که می‌شود، اختصاصی و جزئی باشد تا اعتبار آن تأمین شود.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود، ۲۴ استان درگیر سیل بوده، درست نیست. واقعیت این است که در ۲۴ استان بارندگی داشتیم؛ اما چهار استان با سیل مواجه شده است. در این استان‌ها هم کل استان آسیب ندیده و چند شهر در هر استان دچار خسارت شده است.
گویا رقابتی میان وزرا برای گرفتن اعتبار به بهانه سیل ایجاد شده که همین خود باعث آسیب زیاد به کشور می شود.

برخی وزرا با بزرگ نمایی سیل به دنبال افزایش اعتبارات وزارت خانه‌های خود هستند؛ بنابراین، این تفکر اعضای هیأت دولت، تفکری اشتباه است و مجلس نباید بر پایه این برآورد‌های کلی اعتباری به دولت بدهد. باید گفت، اعتبارات ما اندک است و بودجه سال ۹۸ بسته شده، ولی قرار است بخشی از اعتبارات از صندوق توسعه ملی پرداخت شود، حال آنکه خود این صندوق هم به دلیل برداشت ۲.۵ میلیارد دلار از آن با کمبود اعتبار روبه روست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار