ازاینرو امروز استان ایلام شاهد نشستهای مهمی برای تمهید اندیشی برای کاهش آثار ناشی از بارشهای پیش رو بود ،در یک سو استاندار ایلام با حضور مدیرانی از وزارت نیرو و دستگاههای مرتبط با ستاد بحران به بررسی آخرین وضعیت سد سیمره پرداخته و راههای کاهش آسیبهای ناشی از بارشهای اخیر را جستجو کردند.
کد خبر: ۷۲۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷ 31 March 2019

تابناک ایلام ::سازمان هواشناسی کشور از چند روز پیش با انتشار اعلامیه هایی از ورود یک توده بارشی به استان خبر داده است ،توده ای که به احتمال بالا باعث آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها خواهد شد ،با توجه به خسارتهای زیانبار موج اول بارشها ،حساسیتها به بارش های هفته جاری افزایش یافته است.

در یک سو رییس جمهور به استان خوزستان عزیمت نموده واز نزدیک در جریان وضعیت سد های کرخه و دز قرار گرفت ،ستاد بحران کشور تشکیل جلسه داده و فرمانداران واستانداران مناطق غربی و جنوب غرب را به حالت آماده باش درآورده است .پلیس راه کشور هم از مسافرین نوروزی خواسته که به استانهای غربی و جنوب غربی مسافرت نکنند.

به هرحال رفت وآمد های مسئولین ،تشکیل جلسات متعدد دستگاههای مرتبط با ستاد بحران و هشدارهای پی در پی سازمان هواشناسی گویای روزهای پر مشقتی برای مردم مناطق یاد شده وبه تبع آن مسئولین دستگاههای اجرایی و خدمات رسان است.

امادر استان ایلام وضعیت به گونه ای دیگر است ،براساس نقشه های هواشناسی بخش هایی از استان نظیر شهرستانهای جنوبی شاهد بارش های رگباری وسیل آسا خواهند بود و مازاد بر این بدلیل قرار گرفتن رودخانه سیمره بعنوان یکی از سرشاخه های اصلی سد کرخه و امکان بروز مشکلاتی برای استان خوزستان کنترل ورود وخروج آب دریاچه این سد به موضوعی اساسی برای ستاد بحران کشور مبدل شده است.

برهمین اساس مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب ونیروی وزارت نیرو و مجری طرح سد سیمره در این سد  مستقر شده تا با هماهنگی مدیریت استان ودستگاههای مرتبط با ستاد بحران میزان ورود وخروج آب سد سیمره را کنترل نموده تا از آسیبهای ناشی از افزایش ورودی آب به دریاچه سد سیمره ومتعاقب آن آسیب رسانی  به مناطق پایین دستی خصوصا خوزستان وهمچنین خسارت به روستاهای بالادست سد در شهرستان سیروان بدلیل بالا آمدن دریاچه سدجلوگیری به عمل آید.

با این حال بدلیل پیش بینی بارندگی بالای صد میلی متری در حوزه سیمره (استانهای ایلام ،لرستان وکرمانشاه )ذوب شدن برف کوهها و افزایش دبی ورودی به سد واز سویی تصمیم مدیران وزارت نیرو مبنی بر افزایش تراز حوضچه سد سیمره امکان بروز مشکلاتی برای برخی روستاهای استان همچون روستای چم شیر خواهد شد.

ازاینرو امروز استان ایلام شاهد نشستهای مهمی برای تمهید اندیشی برای کاهش آثار ناشی از بارشهای پیش رو بود ،در یک سو استاندار ایلام با حضور مدیرانی از وزارت نیرو و دستگاههای مرتبط با ستاد بحران به بررسی آخرین وضعیت سد سیمره پرداخته و راههای کاهش آسیبهای ناشی از بارشهای اخیر را جستجو کردند.

دریک سو نیز نمایندگان حوزه شمالی استان ،آقایان دکتر جلال میرزایی و دکترسلام  امینی به اتفاق فرماندار سیروان به سد سیمره عزیمت تا با دیدار با مدیرعامل توسعه منابع آب ونیروی ایران که در سد سیمره مستقر شده اند  از نزدیک در جریان روند امور قرار گیرند ،البته این دیدار به فرصتی مبدل شد تا موضوع تملک اراضی ساکنین منطقه بالادست نیز دردستور کار قرار گیرد.

میرزایی : رویکرد جنجال وهیاهو برای مدیریت بحران جواب نمی دهد

جلال میرزایی در این دیدار با اشاره به اخطاریه های ستاد بحران مبنی بر احتمال بارندگی شدید وجاری شدن سیل وهمچنین افزایش تراز دریاچه سد سیمره گفت : در مقابله با بحران دو رویکرد وجود دارد،در رویکرد اول تلاش می شود ضمن ایجاد آمادگی در  دستگاههای امداد رسان وخدمات رسان ،با ایجاد آرامش در مردم و جلب کمک آنان بحران کنترل واز دامنه آسیبهای جانی ومالی آن جلوگیری به عمل می آید.

وی ادامه داد:یک رویکرد هم با ایجاد هیاهو ،سروصدا وبزرگنمایی بحران با ایجاد رعب ووحشت کار را جلو برده وبدلیل افزایش نگرانی و ایجاد اضطراب  در مردم ،کنترل بحران به سختی امکان پذیر شده و مشکلاتی را رقم می زند ،البته این شیوه هرگز جواب نمی دهد.

میرزایی بیان داشت: با توجه به شرایط موجود در منطقه لازم است که در مقوله مدیریت بحران با ظرافت بیشتری عمل شود ،در مصاحبه قبلی سعی کردم شرایط آرام شود ومردم به این درک برسند که شرایط اینگونه نیست که القاء می شود.

وی با اشاره به ضرورت تملک اراضی ساکنین منطقه چم شیر شهرستان سیروان خاطر نشان کرد: بدلیل عدم اتخاذ سیاست مشخصی توسط مدیران آب ونیرو در پرداخت خسارت وارد آمده به کشاورزی مردم ساکن این منطقه ،علیرغم هشدارهای مکرر مسئولین بمنظور تخلیه روستا ، از درخواست آنان استقبال نمی کنند .

میرزایی افزود: مدیریت بحران و آب ونیرو سالهاست مسئولیت پرداخت خسارت را به همدیگر حواله می دهند  ،لذا مردم به وعده های مجموعه دولت و آب ونیرو اعتماد نمی کنند ،لذا با توجه به تاکید وزیر نیرو بر استفاده حداکثری از ظرفیت سدها ،باید برنامه ریزی جدی وسریع برای تملک اراضی و تخلیه مناطق موجود در بالادست دریاچه سد صورت گیرد.

امینی :ضرورت آمادگی ستاد بحران برای تخلیه روستاهای درمعرض تهدید

در ادامه دکتر سلام امینی دیگر نماینده حوزه شمالی استان نیز به ضرورت تعیین تکلیف تملک اراضی ساکنین منطقه بالادست سد اشاره کرد وگفت : با توجه به مطالبه به حق مردم این مناطق  وهمچنین لزوم استفاده از ظرفیت سد ،مسئولین آب ونیرو بایستی با کارشناسی دقیق خسارت وارده  وتسریع در پرداخت آن ،زمینه تخلیه ساکنین و کاهش مخاطرات را فراهم آورند.

دکتر امینی افزود: البته در راستای سرعت بخشی به پرداخت خسارتها ،لازم است مردم این منطقه با درک شرایط با مسئولین آب ونیرو همراهی نمایند .

وی افزود : با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی و تغییر در تراز دریاچه سد ،امکان بروز خسارت به روستاهای بالادستی متصور است ،بنابراین مسئولین ستاد بحران باید آمادگی لازم برای تخلیه مردم منطقه را داشته باشند.

مرادی:مساله سیلاب روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری مساله حادی است 

درپایان این نشست مدیرعامل شرکت توسعه آب ونیروی وزارت نیرو گفت: مساله سیلاب روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری مساله حادی است . به دستور رییس جمهور محترم ،وزیر نیرو در استان خوزستان مستقر شده و بنده هم بخاطر هماهنگی در سد سیمره مستقر شده ام تا کمک حال مردم استان باشیم.

مرادی ادامه داد:قطعا از فردا عصر سیلاب شروع می شود واین روند تا عصر روز دوشنبه تداوم خواهد داشت .طبق آخرین برآوردها در طی این 24ساعت، میزان 500میلیون متر مکعب وارد دریاچه سد سیمره خواهد شد.در حال حاضر 1000تا1300دبی لحظه ای داریم ،با توجه به پیش بینی بارش 100میلی متری در حوزه روودخانه سیمره وذوب شدن برف ها این روند تداوم خواهد یافت.

وی بیان داشت : با بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیده ایم که اگر بتوانیم خروجی سد را افزایش دهیم بخشی از خسارت را کاهش خواهیم داد. در حال حاضر تراز دریاچه سد برروی 699متر قرار دارد ،دریچه ها را آماده کرده ومنتظر دستور هستیم که این تراز را به 706 افزایش دهیم.اگر در ادامه مجبور به انداختن دریچه دوم بشویم تراز به 710خواهد رسید که این وضعیت قطعا باعث خسارت به مناطق بالادست خواهد شد.

مرادی گفت : در حال حاضر تمرکز ما برروی مناطق بالادست وپایین دست سد است ،تجهیزات در نظر گرفته نیز در همین راستاست ،فعلا بر روی کرخه مانوری نداریم ،چراکه آب اصلی کرخه از کشکان می آید.البته سعی ما براین است که دریچه های انداخته نشوند و تا تراز 710 نیاید .

وی در پایان به مقوله تملک اراضی مناطق بالادست و پرداخت خسارت مردم این مناطق اشاره کرد وگفت :موفق شدیم بخشی از اعتبار تملک اراضی را تامین کنیم ،امیدوارم که از اول اردیبهشت بحث تملک اراضی را اجرایی نماییم.

شایان ذکر است پس از آبگیری سد ،بخش اعظمی از اراضی وباغات روستاهای بالادست دچار خسارت شده ،ضمن اینکه تاکنو این اراضی تملک نشده وخسارات نیز پرداخت نشده است ،مردم این مناطق راضی به تخلیه مناطق بالا دستی سد نمی شوند ،با وجود اخطارهای مکرر ستاد بحران مبنی بر افزایش سطح آب در روزهای آتی وامکان خسارت به مردم این مناطق ،اما آنان به هشدارها وقعی ننهاده واز تخلیه روستاها خودداری می کنند . به گفته مسئولین ستاد در صورت تداوم بی توجهی مردم به هشدارها ،به دستور دادستان مردم این روستا بالاجبار از منطقه خارج خواهند شد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
من مطمئنم این دوتا عزیز وقتی با هم باشند میتوانند کاری برای استان انجام بدن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار