رییس کمیته ملی المپیک در روزهای پایانی سال 1397 با حضور در مجموعه رسانه ای جماران، به سوالات مهم این روزها و آینده ورزش ایران از راه اندازی موزه ورزش ایران تا عضویت در هیات اجرایی شورای المپیک آسیا و کمک ظریف برای عضویت ایران در IOC و... پاسخ داد.
کد خبر: ۷۲۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ 27 March 2019

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ روزی که به عنوان رییس کمیته ملی المپیک انتخاب شد خیلی ها نوک تیز پیکان انتقادات را به سمت اش نشانه رفتند. بهانه هم این بود که باز یک چهره سیاسی و غیر ورزشی شده رییس کمیته المپیک. در یکی از سخت ترین سال های ورزش ایران اما رضا صالحی امیری همه این انتقادها را به جان خرید، تامل کرد و هر چه سعی کردند چوب لای چرخ ماشینی که او راننده اش بود بگذارند، اما ادامه داد.

بیش از یک سال است که صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک شده است. فارغ از هر آنچه که در دوره های قبل اتفاق افتاده، بی انصافی است اگر نمره منفی به عملکرد او داده شود. اما کار سخت است و قطعا المپیک 2020 می تواند برآیند همه فعالیت هایی باشد که او در این چند سال انجام داده است. او مهمان ما در مجموعه رسانه ای جماران بود. 

رئیس کمیته ملی المپیک ایران صحبت هایش را اینگونه آغاز کرد:

در ابتدا باید تشکر کنم از همکاران خوبم در  مجموعه رسانه ای جماران. جماران را فراتر از یک سایت خبری می بینم. جماران کانون انعکاس اندیشه بلند و گفتمان حضرت امام (س) است. جماران نام مقدسی است که ایرانیان خاطرات زیادی با این جغرافیا در تهران دارند. جماران متصل است به نام امام خمینی(س) و بیت امام و از این جهت رسالتی فراتر از یک رسانه را دارد که باید نسبت به اخلاق رسانه‌ای تلاش حداکثری داشته باشد.

روند مثبت توسعه ورزش قهرمانیِ ایران

** این جلسه پرسش و پاسخ را با آخرین موضوعی که درباره کمیته ملی المپیک مطرح است یعنی عضویت شما در هیات اجرایی شورای المپیک آسیا (OCA) آغاز می کنیم. اخیرا مذاکراتی با شیخ احمد و روسای کشورهای دیگر داشتید. دستاورد شما از این دیدارها چه بود؟

در نشست شورای المپیک آسیا که مجمع سالیانه شورا بود اعضای هیات رییسه و رییس آن با رای اکثریت انتخاب شدند. از ایران هم رییس کمیته ملی المپیک به عنوان عضو کمیته اجرایی انتخاب شد. این کرسی فرصت مناسبی است جهت پیگیری کرسی‌های جدید برای حضور در فرآیند تصمیم گیری در سطح آسیا.

** به هر حال ما این عضویت را در دوره های قبل هم داشتیم اما شاید خیلی استفاده ملموسی از آن نشد. برنامه ویژه ای برای استفاده از حداکثری از این ظرفیت و همینطور ارتقای جایگاه به دست آمده دارید؟

توسعه ورزش قهرمانی اساسا باید در سه سطح تعریف شود. سطح اول، ملی؛ سطح دوم، آسیایی و سطح سوم، جهانی. در سطح ملی ما امروز یکی از بهترین دوران توسعه ورزش قهرمانی را تجربه می کنیم. نسل جدیدی ظهور کرده اند که این نسل به صورت جهشی در حال حرکت به سمت قله های پیشرفت و توسعه است و این ظرفیت در آسیا در حال ظهور است. نتیجه این سخنان را شما در آرژانتین (المپیک جوانان) دیدید که ما از جایگاه 28 به جایگاه هفتم ارتقا پیدا کردیم. توسعه ورزش قهرمانی در آسیا و جهانی بدون داشتن کرسی های مهم ناممکن است. به این معنا که به هر مقداری بتوانیم در سطح آسیا کرسی های جدیدی را تصاحب کنیم، آن وقت می توانیم در سطح جهانی حرکت کنیم. من در بازی های آسیایی نقش موثر کسانی که در سطح آسیا کرسی داشتند را در پیشرفت و توسعه ورزش کشورشان، دیدم.

بنابراین رسیدن به کرسی های مهم یکی از اولویت های ماست. برای تحقق این اتفاق سه برنامه تعریف کرده ایم. یکی در سطح ریاست کمیته و برقرای ارتباط های بیشتر با افراد شاخص آسیایی و بین‌المللی که بنده تاکنون بیش از سه دیدار با مقامات آسیایی و جهانی داشته ام و روند تحرک جدی را آغاز کرده ایم. سطح دوم، کمیسیون بین الملل کمیته ملی المپیک می‌باشد. این کمیسیون در چشم اندازی نزدیک می‌تواند کرسی های خوبی را کسب کند. در سطح سوم هم، نقش فدراسیون ها پررنگ تر است. ما آنها را تشویق می کنیم که از مرزهای داخلی به مرزهای آسیایی و جهانی برسند. انشاءالله در پایان این دوره یک گزارش از روند برقراری این ارتباط ها به ملت خواهیم داد.

 

کسب کرسی های بین المللی با شعار انجام نمی شود

** پیش بینی می کنید در کمیته بین المللی المپیک (IOC ممبر) هم می توانیم صاحب کرسی شویم؟ کما اینکه حدود دو دهه پیش هم چنین جایگاهی داشتیم.

کار بسیار سختی است اما ناممکن نیست.

**چه اقداماتی را باید در این زمینه انجام دهیم؟

مهمترین مسئله برای رسیدن به کرسی های جهانی ظرفیت و اقتدار فدراسیون‌های کشور است و این موضوع بسیار تعیین کننده می باشد. به هر میزانی که ورزش قهرمانی در ساختار ملی گسترش پیدا کند به همان میزان ظرفیت آسیای و جهانی افزایش پیدا خواهد کرد. نکته دوم به دیپلماسی ورزشی و لابی های بین المللی بر می گردد. یعنی اگر شما بتوانید از چهره های موثر، قهرمانان به نام، از ظرفیت وزارت خارجه و بقیه نهاد ها استفاده کنید می توانید گام های خوبی را بردارید. شناخت مکانیزم های کسب کرسی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. کسب کرسی بین المللی با سخنرانی و شعار نمی شود. یک روندهایی دارد که باید همه آن طی شود.

 

 

تشکیلات ورزشی وزارت خارجه به کمک ما می آید

** محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) در این زمینه می توانند کمک کنند؟

بله، ایشان کمک کرده اند. همیشه حامی ورزش قهرمانی کشور بوده و هستند. در بازی های زمستانی در کره جنوبی که برخورد ناشایستی با ورزشکاران ما کردند ایشان همان زمان اعلام کردند که اگر کره ای ها عذرخواهی نکنند دیگر از گوشی ساخت این کشور استفاده نخواهند کرد. این یک نمونه از حمایت ایشان بود. در عین حال وزارت خارجه تشکیلاتی را در حوزه ورزش ایجاد کرده است و یکی از حامیان اصلی هستند.

 

نقش ظریف در IOC ممبر شدن ایران!

** در کسب جایگاه " IOC ممبر" هم می توانند نقشی داشته باشند؟

قطعاً بسیار می توانند نقش داشته باشند. سه کانون اصلی یعنی اول جایگاه ورزش قهرمانی ایران در آسیا و جهان، دوم دیپلماسی ورزشی و سوم لابی سیاسی چهره های موثری مانند آقای ظریف و مجموعه هایی مثل وزارت امور خارجه که نقش کلیدی برای رسیدن به این مهم دارند.

 

سیدرضا صالحی امیری / صالحی امیری

 

موزه ورزش؛ نماد تاریخ، غرور و غیرت ورزش ایران

** محور دوم پرسش های ما مربوط به موزه ورزش و ایجاد آن برای نخستین بار در کشور توسط کمیته ملی المپیک است. اتفاقی که شاید در گذشته برخی مدیران قصد اجرایی کردن آن را داشته اند اما هیچ گاه عملی نشد. چطور به ایجاد آن در این مقطع زمانی رسیدید و کارکرد این موزه به لحاظ فرهنگی و ورزشی چگونه خواهد بود؟

تجربه ایجاد موزه را داشته ام. علایق من حوزه فرهنگی و اجتماعی است. در دوران گذشته ما موزه عبرت را تجربه کردیم، در کتابخانه ملی موزه مکتوب ایران را، و اینجا هم احساس یک خلاء کردیم. میراث ورزش ملی ما در همه نقاط ایران نزد همه قهرمان‌ها نگهداری می‌شود. ملت بزرگ ایران، مخصوصاً دانش آموزان، دانشجویان و حتی توریست ها از این ظرفیت بی اطلاع هستند. ما تصمیم گرفتیم که به اتفاق وزارت ورزش، پارا المپیک و فدراسیون های ورزشی این کار را انجام بدهیم. در سال های قبل طرح تشکیل موزه مطرح شده بود اما به سرانجام نرسید. موزه را شکل دادیم تا میراث‌دار هویت، غرور و غیرت ورزش و فرهنگ ایران باشیم.

وقتی روابط عمومی ما فراخوان داد تا قهرمان ها هر آنچه دارند را بیاورند و اهدا کنند، در کمتر از یک ساعت 100 اثر اهدا شد. خوشبختانه الان موزه به سرعت در حال تکمیل است. دو و نیم طبقه از کمیته ملی المپیک را در اختیار موزه گذاشته ایم. خوشبختانه با استقبال و اشتیاق قهرمانان برای اهدای مدال، کاپ، عکس، فیلم، اسناد و ... روبرو هستیم.

 

افتخارات ورزش دنیا در موزه ایران به نمایش در می آیند

*موزه آماده افتتاح است یا ...

فرآیند نهایی کار نیازمند برنامه ریزی است. مشاور و تیم اجرایی آنجا مستقر است. حدود 80 درصد پیشرفت کار داشتیم و فکر می کنم نیازمند زمان هستیم تا چینش ها به دقت انجام شود. به احتمال فراوان در بهار افتتاح موزه کمیته ملی المپیک را خواهیم داشت. اما این موزه چیست؟ این موضوع فقط محل تجمیع کالاها و مدال ها نیست. موزه ورزش ایران یک موزه پویا همراه با تکنولوژی های جدید و جذاب برای نسل جدید است. این موزه نماد غیرت و غرور هویت ایران خواهد بود. همه ایرانی ها از بازدید آن احساس غرور خواهند کرد. تجهیزات در حال نصب است. ما یک گروه را اعزام کردیم به لوزان و از موزه جهانی کمیته بین‌المللی المپیک بازدید کردند. اشیایی را از آنها به امانت به ایران می آوریم. همچنین با میراث فرهنگی به توافق رسیده ایم که بعضی از اشیاء ورزشی در این موزه به نمایش در بیایند. به نظرم این یکی از دستاوردهای ورزش ما در دوره جدید مدیریتی است. این موزه ملی محصول وفاق کمیته، وزارت ورزش، فدراسیون ها و کمیته ملی پارالمپیک است.

 

** مشخص است که چه اشیایی از موزه بین المللی کمیته المپیک به ایران می آید؟

ما توافق کردیم که بعد ازافتتاح تقاضا را ارسال کنیم و آنها هم تبادل کنند.

 

کمیته ملی المپیک توجه به قهرمان ها را توجه به یک ملت می داند

** سومین محور این گفت و گو را به نقش کلیدی کمیته ملی المپیک در حل مناشقات میان ورزشکاران المپیکی و فدراسیون ها و بحث های مختلفی درباره آماده سازی ورزشکاران در مسیر المپیک 2020 توکیو اختصاص دادیم. کمیته ملی المپیک به مثابه پدر ورزش به موارد مهم اینچنینی ورود کرد و به عنوان مثال مشکلاتی که درباره احسان حدادی، کیانوش رستمی، سهراب مرادی و... بود حل شد. چه سیاستی برای رفع این مسائل داشتید؟ کمیته بودجه جداگانه ای برای آنها در نظر گرفت؟!

قهرمان ها سرمایه های ملی ما هستند. هیچ ساختاری و هیچ مدیری نمی تواند آنها را نادیده بگیرند. از طرف دیگر فدراسیون ها نهاد قانونی ما هستند. به طور طبیعی در این خانواده بزرگ ورزش در بعضی از مسائل اختلاف ها طبیعی است. یک قهرمان می خواهد در ایران و قهرمان دیگر می خواهد در خارج از ایران تمرین کند. دراین دوره توافق کردیم که موارد این گونه را به صورت پروژه ای حل و فصل کنیم. تعداد این مسائل در کل ورزش به تعداد انگشتان دست نمی رسد اما صدایش زیاد بود. اکنون اما احسان حدادی در آمریکا در حال تمرین است؛ فدراسیون دوومیدانی حداکثر حمایت مالی را انجام داده و می دهد. در خصوص کیانوش هم علی مرادی (رئیس فدراسیون وزنه برداری) نهایت همکاری را با ایشان انجام داده است. خود کیانوش قبول کرده در چارچوب فدراسیون تمرین کند. برخورد فدراسیون با او هم انصافا پدرانه بود. او می تواند یکی از شانس های مدال ما در المپیک 2020 باشد. سهراب مرادی را داشتیم که آن اتفاق ناگوار برایش افتاد. البته پزشکان گفته اند که او می تواند به اردو برگردد و ما هم در جلسه ای با رئیس فدراسیون پزشکی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و سایر عزیزان به اتفاق آقای سهراب مرادی داشتیم تصمیم‌گیری شد برای درمان به آلمان اعزام شوند که خوشبختانه سریعاً اعزام شدند و ان‌شاءالله به‌زودی به اردو برمی‌گردند. به اعتقاد من بعد از مدت کوتاهی با تعامل و توافق، این مسائل تمام می شود. جامعه ورزش بزرگ است با ظرفیت های بزرگ. نباید با دامن زدن به حاشیه ها، قهرمان ها را از صحنه خارج کنیم و این خطرناک است. ما قهرمان را یک شخص نمی بینیم  و او را چهره یک ملت می بینیم. توجه به آنها توجه به یک ملت است. از آن طرف همه باید خودشان را در چارچوب فدراسیون ها تعریف کنند. وقتی بین فدراسیون ها و یک قهرمان شکافی شکل می گیرد، باید یک نفر ورود کند تا این اختلاف حل شود. من مسائل را دنبال می کنم و با کمک وزارت ورزش پیگیر هستیم. ان‌شاءالله به زودی به نقطه ای می رسیم که دیگر اختلاف هایی دراین زمینه وجود نخواهد داشت.

 

هیچ نگرانی دربار کشتی نداریم/ تنها دغدغه ما سهراب مرادی است

** کمتراز یک سال و نیم دیگر به المپیک 2020 مانده است. سه فدراسیون مدال آور ما یعنی کشتی، وزنه برداری و تکواندو اوضاع چندان مناسب از لحاظ روشن بودن تکلیف نظام مدیریتی خود ندارند و منتظر برگزاری انتخابات هستند. کشتی هنوز رییس ندارد و در سال منتهی به المپیک، حال این رشته ها خوب نیست و مردم نگران هستند. برای کمک به حل این نابسامانی ها ورود کرده اید؟

در این بحث تاکید می کنم که فدراسیون کشتی با ظرفیت حداکثری خود و بدون هیچ گونه چالشی مسیر کار خودش را دنبال می کند و الان که با شما صحبت می کنم، حمید بنی تمیم (سرپرست فدراسیون کشتی) و کادر فنی فدراسیون و تیم های ملی بدون کمترین چالش در حال فعالیت هستند.

به همراه وزیر ورزش به اردوی آنها رفتیم و فدراسیون کشتی هم به زودی تعیین تکلیف مدیریتی خواهد شد. کشتی ما در حقیقت نقطه اصلی و کانونی قهرمانی ایران است و با صراحت می گوییم کشتی، ورزش اول ایران زمین است و حمایت حداکثری ما را به همراه دارد. روزانه وضعیت فدراسیون را رصد می کنیم؛ خوشبختانه هیچ چالشی ندارند و به زودی صاحب رییس می شوند. درباره وزنه برداری نیز هیچ مشکلی وجود ندارد. همه کادر فنی و رییس سخت کوش آن در حال تلاش هستند برای المپیک. تنها نگرانی ما سهراب مرادی است که همه ظرفیت وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون پزشکی این است که ایشان به تمرین برگردد.

 

سیدرضا صالحی امیری / صالحی امیری

 

ورزش قهرمانی ایران در سال آینده کمترین آسیب را می‌بیند، اگر...

** مشکلات ارزی به این فدراسیون ها فشار می آورد. ظاهرا برخی از اردوها و تورنمنت های خارجی کشتی گیران به دلیل مسائل مالی لغو شدند. به هر حال رشته های ورزشی برای المپیکی شدن نیاز به آمادگی دارند. وضعیت اکنون سخت است و شاید سال آینده سخت تر هم باشد. کمیته ملی المپیک چه تدابیری برای رفع این دغدغه ها اندیشیده است؟

طی یک ماه اخیر به اتفاق آقای سلطانی فر (وزیر ورزش) فقط سه جلسه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم. با کمیسیون ورزش، آقای تاجگردون، آقای پزشکیان و سایر اعضای مجلس. آن هم با این محوریت که بودجه ورزش دچار تزلزل نشود. یک خبر خوب این است که دولت با تاکید رییس جمهور محترم و همت دکتر نوبخت در خصوص بودجه ورزش، حداکثر همکاری را کرده اند. هم مجلس و هم دولت هیچ کوتاهی نکرده اند اما یک نکته را باید مخاطبین عزیز بدانند. در شرایطی که کشور دچار چالش است و دشمن فشار می آورد، جامعه ورزش بخشی از ملت است. ما نمی توانیم تفسیر کنیم که آنها پازل دیگری هستند. طبعا در فشار قرار می گیرند اما سیاست دولت و مجلس این است که کمترین آسیب به ورزش قهرمانی ایران برسد. من این را شهادت می دهم که امروز این بودجه ای که برای ورزش ایران در حال نهایی شدن است اگر تصویب شود، سال آینده با چالش کمتری روبرو خواهیم بود. ما باید خودمان را با وضع موجود در جامعه وفق بدهیم و اینها تحریم هایی هستند که دشمن بی رحم و جنایتکار به ما تحمیل کرده است.

 

بودجه ورزش در سال 98 ورزش، کمتر نشد

** ممکن است درباره اعداد و ارقام پیشنهادی بودجه ورزش در سال 98 صحبت کنید؟

باید منتظر ماند تا بودجه کلی به تصویب شورای نگهبان برسد و سپس اقدامات لازم انجام شود و ما هم بتوانیم آن را اعلام کنیم.

** تفسیر صحبت های شما این است که این بودجه نسبت به امسال افزایش داشته است؟

کمتر نشد. البته همه چیز بستگی به مجلس دارد. تا جایی که می دانیم بودجه کاهش پیدا نخواهد کرد.

 

پاداش ها حق ورزشکاران است و پرداخت می شود

** در ماجرای پاداش مدال آوران حرف ها و بحث های زیادی به وجود آمد. داورزنی (معاون وزیر ورزش) گفته بود که ما فعلا نمی توانیم پاداش ها را پرداخت کنیم که همین موضع گیری، حاشیه های زیادی به همراه داشت. سپس اعلام شد پرداخت می کنیم اما دیرتر. این ماجرا به کجا می رسد؟

ما با دو حق مواجه هستیم. یک حق، حق جامعه قهرمانی است که پاداش حداقل رسالت وزارت ورزش برای تکریم آنان است. کسب یک مدال در یک سکوی آسیایی یا جهانی کاری بسیار سخت و طاقت فرساست. وقتی از نزدیک سری به کمپ ها و اردوها می زنید می بینید که آنها از خانواده دور هستند. شرایط سنگین روحی و جسمی دارند و این فرد بعد از تلاش سنگین دو ساله روی سکو می رود. کسب مدال و سکو کار بسیار سنگینی است. رقابت میان هزاران نفر و نهایتا قرار گرفتن روی سکوی سه نفره است. از میان 206 کشور عضو کمیته بین‌المللی المپیک و 45 کشور آسیایی، سه نفر برای هر رشته‌ای روی سکو می روند.

بنابراین این حق قهرمان هاست و نباید نادیده گرفته شود. موضوع دیگر در اینجا واقعیت منابع کشور است. با حق دیگری هم مواجه هستیم؛ من شهادت می دهم که وزیر محترم و معاونینش هر روز به دنبال اخذ منابع لازم برای پرداخت پاداش ها هستند. این پاداش ها پرداخت خواهد شد و به قوت خودش باقی است. وزارتخانه کوتاهی نمی کند اما باید منابع تامین شود. قرار بود قبل از عید پرداخت شود اما نشد. با افزایش سرسام آور قیمت سکه و ...روبرو شدیم و این چالش بزرگی بود.

** چه نظری شما درباره این حاشیه ی "دو قطبی های هر از گاهی که بین فوتبالی ها و قهرمانان غیرفوتبالی درباره پاداش هایشان بوجود می آورند" دارید؟

تمایلی برای ورود به این بحث ندارم.

 

از 15 آذر 97 نظارت بر ماجرای بازنشسته ها در فدراسیون فوتبال با مراجع قضایی است

** برسیم به فوتبال. با میانجیگری شما و وزیر ورزش در حواشی مربوط به فعالیت اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال، در مقطع حساس قبل از جام ملت های 2019، این قائله موقتا مختومه شد تا تیم ملی ضرری نبیند. اما اکنون ماجرا سرانجام به ظاهرا قانونیِ دیگری پیدا کرد! خاستگاه شما و وزیر ورزش واقعا این بود که کار در مجمع فدراسیون به همین شکل ادامه پیدا کرده و نهایتا رییس فدراسیون و دیگر اعضای بازنشسته هیات رئیسه بر سر کار بمانند؟!

در این باره خیلی کلی صحبت خواهم کرد چون قصد ورود به بحث فوتبال را ندارم. فوتبال اساسنامه اش با بقیه فدراسیون ها فرق دارد و باید در چارچوب آن عمل می کردیم. وزارت ورزش و ما باید در چارچوب قوانین پیش می رفتیم. آن چیزی که تا امروز اتفاق افتاده همان مسیر قانونی است که در چارچوب اساسنامه در حال پیگیری است و به اعتقاد من جهت گیری که در آن قرار داریم صحیح است. در خصوص بحث استعفا یا عدم استعفا، بعد از 15 آذر کار زیر نظر مراجع نظارتی است و ما و وزارت ورزش دخالتی در این امور نداریم و نمی توانیم داشته باشیم. مخاطب آنها نهادهای نظارتی خواهند بود اما تا جایی که من اطلاع دارم مهدی تاج برای حرکت در جهت قانون، نهایت تلاش خود را انجام داده است. همینطور خانواده بزرگ فوتبال کشور همکاری شان را نشان دادند. ما نباید نسبت به تلاش هزاران فوتبالیستی که در ایران هستند و همچینین هواداران میلیونی آنها، سیاه نمایی کنیم.

 

سیدرضا صالحی امیری / صالحی امیری

 

مردم در جامعه اسلامی نباید نامحرم باشند و همه امور باید شفاف باشد

** کمیته ملی المپیک در موضوع شفاف سازی مسائل مالی، پیشرو  شده است. کما اینکه گزارش تمام هزینه های مرتبط با بازی های آسیایی 2018 را با جزییات کامل اعلام کردید. چرا به طور مثال فدراسیون فوتبال این شفافیت را ندارد و هیچ جزییاتی را نمی گوید؟

توصیه می کنم به همه فدراسیون ها که بهترین مسیر برای جلب اعتماد عمومی شفاف سازی است. هرنهادی و هر دستگاهی که منابع ورودی و خروجی اش را روی سایت قرار بدهد می تواند اعتماد را جلب کند. ما باید قبول کنیم که نظارت شویم. برای نظارت قدم اول شفافیت است. باید بپذیریم که حق مطلق مردم هستند و ما وظیفه داریم که به مردم پاسخگو باشیم. باور داریم مردم نباید نامحرم باشند. این حق مسلم مردم است که از منابع و مصارف ما مطلع باشند. ما تصمیم گرفتیم و همه چیز را روی سایت قرار می دهیم و هم می توانند در این زمینه ما را نقد کنند.

** درباره موضوع تدوین و اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک و تایید آن توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC)، آخرین خبرها چیست و این فرایند در چه مرحله ای قرار دارد؟

این اساسنامه پس از بررسی و اعمال اصلاحات لازم، در هیات اجرایی و در مجمع سالانه تصویب شد. ما آن را ترجمه کردیم و به کمیته بین المللی فرستادیم که در جلسه هیات اجرایی این کمیته احتمالا تصویب خواهد شد. سپس آن را برای دولت ارسال می کنیم و لازم الاجرا خواهد شد. به طور شفاهی نظر مثبت کمیته بین المللی المپیک درباره اصلاحات اساسنامه را گرفته ایم اما باید همه چیز مکتوب و رسمی اعلام شود.

 

دبیرکل کمیته المپیک تغییر نمی کند

** برای سمت دبیر کلی این کمیته شایعاتی است مبنی بر اینکه احتمالا نصرالله سجادی در آینده به این سمت منصوب خواهد شد.

معتقد هستم باید از ظرفیت مدیران ورزش کشور حداکثر استفاده را داشته باشیم. آقای سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک 2020 است که مسئولیت سنگینی دارد. همینطور دکتر قراخانلو مسئولیت آکادمی را پذیرفته اند و ایشان هم در مجمع المپیک جهانی به عضویت یکی از کمیته های "انوک" (مجمع انجمن المپیک های جهانی) درآمده اند. خانم طاهریان هم مسئولیت هماهنگی کمیسیون های 17 گانه ما را برعهده دارند. همه اعضای هیات اجرایی و همینطور دبیرکل و خزانه دار، حضور فعالی در پیشبرد برنامه ها داشته و بازوان تصمیم گیری و کمک به رئیس کمیته هستند. ما هیچ چالش مدیریتی در کمیته ملی المپیک نداریم. تغییر، زمانی اتفاق می افتد که نیاز باشد. ما در حال حاضر به این نیاز نرسیده ایم. پس برای دبیر کلی احتیاجی به تغییر نداریم.

 

انتخاب نصرالله سجادی سلیقه ای نبود

** درباره انتخاب نصرالله سجادی برای سرپرستی کاروان ایران در المپیک 2020 می توان اینطور پذیرفت که ترجیح داده شد به ترکیب کادر مدیریتی بازی های آسیایی 2018 دست زده نشود تا کاروان کشورمان با حداقل ریسک، پای به این رقابت ها بگذارد. اما یک سوال مطرح می شود که کمیته ملی المپیک برنامه ای برای کادرسازی مدیریتی و همراه کردن افرادی در کنار سجادی، با هدف تجربه اندوزی مدیران آینده، ندارد؟

باید بپذیریم که در زمینه جانشین پروری ضعیف بوده ایم. یکی از اصول مدیریت جدید، جانشین پروری است. هیچ توجیهی وجود ندارد که بعد از 40 سال ما در سطوح مختلف مدیریتی، جانشینی نداشته باشیم. این ناشی از یک ضعف مدیریتی می باشد. ما تعهد می‌کنیم که قطعا برای رویدادهای بعدی، از نیروهای جوان استفاده خواهیم کرد اما برای المپیک 2020 ما چندین کاندیدا را بررسی کردیم و در جمع بندی امتیازها آقای سجادی از همه بیشتر امتیاز کسب کردند. بنابراین انتخاب ایشان سلیقه ای نبود و بر اساس یک کار کارشناسی، صورت گرفت. برای انتخاب سرپرست کاروان حداقل 5 شرط اصلی داشتیم: یک، سابقه مدیریتی؛ دو، آشنایی با زبان انگلیسی؛ سه، آشنایی به قوانین بین‌المللی ورزش؛ چهار، آشنایی با مدیریت رویدادهای بزرگ و پنج، شناخت از مسائل تخصصی ورزش قهرمانی ایران. افراد کاندیدا را با این موارد سنجیدیم و انتخاب نهایی ما با توجه به امتیازهای بیشتر، آقای سجادی بودند. به علاوه اینکه اجماع هیات اجرایی نیز همین بود، حتی بدون یک رای مخالف. اما با آقای سجادی توافق کردیم چند نفر از مدیران جوان را انتخاب کنند تا در ستاد حضور داشته باشند و این تجربیات به آنها منتقل شوند.

 

سیدرضا صالحی امیری / صالحی امیری

 

ورزشگاه آزادی، زمین اصلی تمرین تیم ملی امید

** تنها حلقه اتصال تیم های فوتبال با کمیته ملی المپیک، تیم امید است. در اداره این تیم همیشه ناهماهنگی هایی بوده؛ برای حل این مشکل چه تدبیری اندیشیده اید؟

الان که با شما حرف می زنم آقای تاج، آقای استیلی و آقای کرانچار و کلانی در جلسه بررسی مسائل تیم امید هستند و من به جلسه آنها ملحق می شوم. به‌ علاوه در آخرین دوشنبه سال 97 پیش از حضور این تیم در مرحله مقدماتی انتخابی المپیک 2020، به اتفاق وزیر محترم به اردوهای تیم ملی از جمله تیم امید سرکشی داشتیم. در جلسه مشترک با آقایان تاج، استیلی، کرانچار و سایر عزیزان مقرر شد زمین اصلی آزادی رایگان در اختیار تیم امید قرار گیرد و ما هم دویست میلیون تومان کمک کنیم که این کار را انجام دادیم.

 

تیم امید جایگاه ملی خود را پیدا نکرده است

** از وضعیت راضی هستید؟

درباره تیم امید دو مسئله وجود دارد. یکی اینکه تیم امید جایگاه ملی خودش را هنوز پیدا نکرده است و این چند دلیل دارد. اول اینکه این تیم فصلی دیده شده و در مقاطعی تعطیل می شود و این یک نقص است. نکته دوم عدم همراهی باشگاه هاست. الان جلساتی که برگزار می شود، به بررسی این مسائل می پردازد. تلاش ما این است که وقتی از وحدت و انسجام در ورزش حرف می زنیم فقط حرف نباشد. نهاد هایی را تشکیل داده ایم تا این امور را رسیدگی کنند. یکی از این نهادها شورای عالی که رییس آن وزیر ورزش است و بقیه اعضا از کمیته ملی المپیک و پارا المپیک هستند. ما هر دو هفته یک بار جلسه داریم و تمام تصمیمات در این ستاد گرفته می شود. یعنی همه مسئولین تصمیم گیر دور یک میز با محوریت وزیر ورزش جمع می شوند و دیگر اختلافی هم به وجود نمی آید.

 

دعوت تیم واترپلوی کرواسی به ایران

** یک سوال هم درباره حاشیه های واترپلو؛ آنها بعد از 44 سال در بازی های آسیایی مدال آور بودند. رضوانی (رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو) گله دارد از اینکه استخر آزادی را می خواهند برای هفت سال به بخش خصوصی واگذار کنند. مثل این می ماند که سالن 12 هزار نفری یا دریاچه آزادی را از والیبالی ها و قایقران ها بگیریم!

آقای رضوانی از روسای لایق فدراسیون های ورزشی هستند. در سفر اخیر من به کراوسی ایشان ما را همراهی کردند. به دلیل اینکه کروات ها در واترپلو جایگاه خوبی دارند. ایشان مذاکرات خوبی برای انتخاب مربی و سرمربی تیم ملی داشته اند. تیم واترپلوی کرواسی به ایران دعوت شد. مطمئن باشید ما و وزارت ورزش حمایت حداکثری را از آنها انجام خواهیم داد. ان‌شاءالله این مشکلات هم حل می شود.

** و جمع‌بندی نهایی شما از دستاوردهای ورزش قهرمانی ایران در سال 97؟

ورزش ایران در سال 97 دستاوردهای زیادی داشت که اجمال آنها را فهرست‌وار عرض می‌کنم:

1. تدوین برنامه جامع راهبردی (استراتژیک) به‌عنوان نقشه راه کمیته ملی المپیک

2. ایجاد اجماع، انسجام، وفاق و همدلی حداکثری میان ارکان چهارگانه ورزش کشور (وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارا المپیک، فدراسیون‌ها و رسانه‌ها)

۳. برگزاری موفقیت‌آمیز دو رویداد بزرگ المپیک آسیایی (جاکارتا و المپیک جوانان) و جهانی (بوئنوس‌آیرس)

۴. فعالیت حداکثری در زمینه دیپلماسی ورزشی در جهت ایجاد فرصت‌های جدید و گسترش و افزایش کرسی‌های بین‌المللی

5. اتخاذ رویکرد اخلاقی ـ فرهنگی (فرهنگی کردن ورزش و تأکید بر رویکرد پهلوانی)

6. توجه ویژه به بحث اجتماعی شدن ورزش

7. توجه جدی به حوزه آموزش و سنجش با استفاده از ظرفیت‌های آکادمی در راستای توسعه ورزش قهرمانی خصوصاً توجه مباحث مربوط به جوانان، نوجوانان، روان‌شناسی و...

8. تشکیل و فعال‌سازی کمیسیون‌های هفده‌گانه تخصصی و مشورتی با مشارکت تعدادی کثیری از صاحبنظران

9. برنامه‌ریزی برای بسترسازی مناسب جهت تعامل مثبت با رسانه‌ها

10. بازسازی و نوسازی سخت‌افزاری کمیته ملی المپیک و آکادمی ملی المپیک

11. توجه جدی به حوزه تاریخ شفاهی به‌منظور تدوین تاریخ یکصدساله ورزش کشور

12. تشکیل موزه ملی ورزش، المپیک و پارا المپیک به‌عنوان محل جمع‌آوری، حفظ، نگاهداری و نمایش میراث، سوابق و آثار ارزشمند قهرمانان ورزش کشور

13. پرهیز جدی از حاشیه‌ها

14. شفافیت مالی

سیدرضا صالحی امیری / صالحی امیری

** بازدید رئیس کمیته ملی المپیک از جماران + تصاویر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار