-شهرستان ایوان با داشتن آثار تاریخی و طبیعی مختلف از قطب های توریستی استان ایلام بوده که مهمترین اثر این شهرستان طاق شیرین و فرهاد است.
کد خبر: ۷۲۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 21 March 2019

 به گزارش تابناک ایلام،شهرستان ایوان از شهرستان‌های جدید استان ایلام است که استعداد بالقوه کشاورزی و دامداری فراوان دارد، این شهرستان در حدفاصل ایلام به اسلام آباد و گیلان غرب قرار گرفته است.

ایوان دارای ییلاق‌های مصفایی بوده و غار طلسم و گردشگاه خوران از نقاط مهم و دیدنی آن هستند. از مهم‌ترین مراکز دیدنی و زیارتگاهی ایوان می‌توان به آتشکده سیاهکل، طاق شیرین و فرهاد، قلعه شمیران، پل شیر پناه، تپه‌های زرنه و نرگسی، غار طلسم، بقعه حاجی حاضر، امامزاده عبدالله و… اشاره کرد.

در این شهرستان معادن گچ، شن و ماسه نیز بیش‌تر در اطراف رودخانه گنکیر وجود دارد. از مهم‌ترین صنایع دستی در شهرستان ایوان غرب می‌توان به بافت جاجیم، گلیم و گلیم نقش برجسته، فرش کرک و ابریشم، سیاه چادر، نمد مالی و… اشاره کرد. در این شهرستان موج بافی نیز رواج بسیاری دارد که از آن برای زیبایی منازل و رختخواب پیچ و… استفاده می‌کنند و بیش‌تر توسط مردان بافته می‌شود و مواد مصرفی آن از پشم یا کاموا است.

طاق شیرین و فرهاد ایوان در استان ایلام که هر سال مورد بازدید بسیاری از دوستداران تاریخ و تمدن ایران‌زمین قرار می‌گیرد، یادآور افسانه‌های تاریخی است، این بنای تاریخی که برای دوستداران تاریخ یادآور افسانه‌های ایران‌باستان است، به شماره ۷۹۶۹ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

طاق شیرین و فرهاد بنایی سنگی است که در دوران ساسانی با استفاده از سنگ‌های حجیم تراش خورده و بدون ملات ساخته شده است.

این بنا در پای دامنه شرقی ارتفاعات صخره‌ای از نوع سنگ‌های لاشه‌ای قرار گرفته که به علت قرارگیری در مسیر فرسایش صخره‌های متلاشی شده، مدام در معرض مدفون شدن قرار داشته است.

این اثر تاریخی در محدوده منابع طبیعی و در منطقه گرمسیری ایوان قرار داشته که هنوز هم عشایر کوچ رو از آن به عنوان منطقه قشلاقی استفاده می‌کنند.

نوع پوشش گیاهی منطقه مرتع و نوع بافت خاک مکان و زمین پیرامون آن، شنی سنگلاخی است.

اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع شامل شده که اطلاق نام طاق به این بنا، عبارت از یک اتاقک نیمه زیر زمینی است که به طول ۳۲۰ سانتی متر و عرض ۲۹۰ سانتی متر و ارتفاع ۲۲۰ سانتی متر از کف طاق ساخته شده است.

مصالح ساخت این بنا را تماماً سنگ‌های حجیم تراش خورده تشکیل داده که به صورت خشکه چین و بدون ملاط و به صورت رج رج بر روی هم قرار گرفته اند. برش دادن تپه نیز بخاطر وضعیت ساخت بنا و عدم ریزش آن بوده است.

بنای طاق در فضای داخلی کاملاً یکنواخت، ساده و بدون هرگونه تزئینی بوده است. در سطح داخلی بنا در حال حاضر کفی موجود نیست فقط در بخش نعل درگاهی پوششی از سنگ‌های تخت لاشه‌ای از جنس صخره‌های بالادست بنا پوشیده شده است.

آنچه که در این بنا قابل توجه بوده و عظمت آن را دوچندان می‌کند و شیوه معماری آن را منحصر به فرد کرده است، تغییر حالت پشت بام طاق از هلالی به حالت مسطح و یکنواخت بوده که این مهم معماری بنا را خیره کننده کرده است.

منطقه ایوان به جهت شرایط بهینه زیست محیطی، کوهستانی بودن منطقه و مراتع بسیار و سهولت در دسترسی به دشت و کوهستان و وجود رودخانه‌های بسیار در جای جای آن بخصوص رودخانه عظیم و پر آب کنگیر جاری در دشت ایوان در طول دوران تاریخی استقرارهای موقت و دائم بسیاری را در خود جای داده است.

بنای طاق شیرین وفرهاد نیز یکی از این بناهای منحصر به فرد بوده که در منطقه کوهستانی ایوان به جهت موقعیت استراتژیک منطقه احداث شده است. این بنا در نوع خود بی نظیر بوده و تفاوت در نوع ساخت آن نسبت به دیگر بناهای مشابه قابل توجه است./ع

 

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار