دریاچه دوقلوی سیاه گاو آبدانان از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور است و همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است .
کد خبر: ۷۲۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 21 March 2019

به گزارش تابناک ایلام، این دو دریاچه زیبا به وسیله کانالی طبیعی به عرض 8 متر و عمق 4 متر به طول 70 متر به هم مرتبط هستند. این دو دریاچه دارای آبی زلال هستند، به طوری که می‌توان تا عمق 30 متری آن را که شبیه آکواریوم پر از ماهی است، مشاهده کرد .

دریاچه دو قلوی سیاه گاو آبدانان شامل دو دریاچه یا چشمه بالادست و پایین دست است که عمق هر کدام از آنها بیش از 20 متر بوده که توسط یک کانال رودخانه‌ای 10 متری به هم متصل شده است .

این دریاچه شگفت انگیز و دیدنی با عمری هزاران ساله به علت فرسایش، مساحت آن در حال کم شدن است .

این نوع دریاچه از نوع رودخانه‌ای است و مسیرهای قطع‌شده آب کندها به وسیله آب پر شده است و تشکیل دریاچه‌های هلالی‌شکل (شاخ گاوی) را داده است .

رودخانه سیاه گاو پس از عبور از بین صخره، دره و ارتفاعات کبیرکوه در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان آبدانان به دو دریاچه تبدیل می‌شود که دریاچه نخست با اختلاف سطح اندک در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است .

آب زلال، نیزار، ماهیان رنگارنگ، رقص نور در ساعات میانی روز و تشکیل طیف‌های متنوع نوری ناشی از آن به این پدیده شگفت‌انگیز جلوه و زیبایی منحصربه فردی بخشیده است و این دو دریاچه دایره وار، هر کدام به شعاع ۳۰ متر مربع، حدود 3 متر ژرفا دارند و با یک جوی آب طبیعی به عرض یک و طول 8 متر به هم متصل هستند .

این دریاچه در فصل بهار و اواخر زمستان از تفرجگاه‌های مردم استان ایلام و شهرستان آبدانان است، اما آب و هوای منطقه شرایطی فراهم آورده است که این دریاچه در هر فصلی گردشگران را به زیبایی‌های طبیعی خود فرا می‌خواند./ع

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار