مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه تافتس انجام شد، نشان داده است که گوجه فرنگی می تواند از انسان در برابر سرطان کبد محافظت کند.
کد خبر: ۷۲۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ 20 March 2019

کبد یکی از اندام های کلیدی بدن انسان محسوب می شود که وظایف مختلفی را بر عهده دارد. امروزه این اندام به واسطه شرایط زندگی انسان ها شاید بیش از هر زمان دیگری زیر استرس قرار گرفته است. آمار چاقی و دیابت رو به افزایش است که هر دو به یکی از شایع‌ترین بیماری های کبد یعنی بیماری کبد چرب غیر الکلی منجر می شوند.

مهار بیماری کبد با گوجه فرنگی!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، بیماری کبد چرب غیر الکلی ظاهری آسیب دیده مشابه با شرایطی که به واسطه مصرف الکل شکل می گیرد را به کبد می بخشد. و اگرچه بیماری کبد چرب غیر الکلی معمولا علائم و نشانه خاصی ندارد (در بیشتر موارد ممکن است کمی خستگی یا معده درد را تجربه کنید)، این بیماری فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کبد قرار می دهد.

خوشبختانه روش هایی برای پیشگیری از حضور در این مسیر خطرناک وجود دارند. در همین راستا، رسیدگی به شرایطی مانند چاقی و دیابت و زیر کنترل گرفتن آنها باید در اولویت امور قرار بگیرد. اما اینها اهداف بزرگی هستند که به صرف زمان، تعهد و فداکاری نیاز دارند.

اما شما می توانید موردی ساده و بی خطر را برای ایجاد تغییر در شرایط سلامت کبد و کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد مد نظر قرار دهید که شامل افزایش مصرف گوجه فرنگی می شود.

یک ماده غذایی ضد سرطان که کبد به آن علاقه دارد

مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه تافتس انجام شد، نشان داده است که گوجه فرنگی می تواند از انسان در برابر سرطان کبد محافظت کند.

در این مطالعه، پژوهشگران موش های نوزاد را با یک عامل سرطان‌زای کبد آلوده کردند. سپس، آنها این موش ها را با یک رژیم غذایی ناسالم (نمونه ای که به چاقی، دیابت و در نهایت مشکلات کبد منجر می شد) تغذیه کردند. در رژیم غذایی برخی از این موش ها پودر گوجه فرنگی نیز وجود داشت.

پژوهشگران دریافتند موش هایی که پودر گوجه فرنگی مصرف می کردند، نسبت به موش های دیگر از محافظت بیشتری در برابر التهاب، بیماری کبد چرب، و سرطان کبد برخوردار شده اند.

اما چرا این گونه بود؟

گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی قدرتمند به نام لیکوپن است. لیکوپن از خواص ضد التهاب و ضد سرطان سود می برد. در حقیقت، مصرف گوجه فرنگی و محصولات تهیه شده از آن با خطر کمتر سرطان های پروستات، ریه، پستان و روده بزرگ و همچنین بیماری هایی مانند بیماری قلبی‌عروقی، پوکی استخوان و دیابت پیوند خورده است.

همچنین، پژوهشگران دریافتند موش هایی که پودر گوجه فرنگی مصرف کرده بودند از میکروبیوم سالم‌تری برخوردار بوده که می تواند عاملی موثر در کسب فواید سلامت بیشتر باشد.

مصرف گوجه فرنگی برای تقویت سلامت کبد

اگرچه این مطالعه با حضور سوژه های حیوانی انجام شد، اما پشتیبانی علمی کافی برای ارائه توصیه ای ساده و بی خطر وجود دارد:

گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنید.

تضمینی وجود ندارد که این کار از ابتلا به سرطان کبد پیشگیری کند، اما به تقویت سلامت کلی شما کمک خواهد کرد.

زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود یا با یک چربی، مانند روغن زیتون، ترکیب می شود، لیکوپن هرچه بهتر در بدن جذب می شود.

اگر به مصرف گوجه فرنگی علاقه ندارید، باز هم جای نگرانی نیست زیرا می توانید لیکوپن را از منابع دیگر تامین کنید.

شما می توانید مصرف مکمل های لیکوپن را مد نظر قرار دهید، اما ممکن است به اندازه یک ماده غذایی تازه کارایی نداشته باشد. در این مطالعه، پژوهشگران دریافتند که پودر گوجه فرنگی سود بیشتری نسبت به مقدار مشابه از لیکوپن خالص دارد. آنها فکر می کنند مواد مغذی سالم دیگری مانند ویتامین E، ویتامین C، فولات، مواد معدنی، ترکیبات فنلی و فیبر موجود در گوجه فرنگی در این زمینه نقش دارند.

از دیگر منابع غذایی خوب برای لیکوپن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- گواوا

- هندوانه

- گریپ فروت

- پاپایا

- فلفل دلمه ای قرمز

- خرمالو

- مارچوبه

- کلم قرمز

- انبه

اما باید توجه داشت که شاید این مواد غذایی نیز به اندازه گوجه فرنگی موثر نباشند. گوجه فرنگی حداقل زمانی که پردازش شده یا پخته شود با اختلاف قابل توجهی غنی‌ترین منبع برای لیکوپن است. محتوای لیکوپن گوجه فرنگی خام اندکی کمتر از گواوای خام و هندوانه است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار