به راستی امسال خبری از جارچیان در خیابان های شهر نسیت که با صدای بلند خود شوق آمدن بهار را فریاد بزنند تا مردم همچون گذشته با شادابی ترغیب به خرید نیاز های شب عید شوند تا هم سفر های آنها رنگی شوند وهم جارچیان که بساط پهن کرده اند کسب در آمدی کنند .
کد خبر: ۷۲۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳ 19 March 2019

تابناک ایلام مجتبی کاور :: امسال برخلاف سالهای دیگر نه مردم توان خرید محیتاج سفرهای شب عید را دارند نه بازار رونق چندانی برای کاسبی خیل عظیم دست فروشان که به امید کسب درآمد وروزی حلال بساط پهن کرداند، وجود دارد .

این واقعیت است که می توان از کف خیابان های شهر به عینه دید؛ واقعیتی که شاید تلخ باشد ولی باید پذیرفت که مشکلات اقتصادی واز طرفی کاهش در آمد، وبالا رفتن سر سام آور قیمت ها سبب شده که همه مردم جامعه با بحران مالی روبرو شوند به طوری که نه کاسب کسب در آمد می کند ونه مردم توان خرید را دارند.

به راستی امسال خبری از جارچیان در خیابان های شهر نسیت که با صدای بلند خود شوق آمدن بهار را فریاد بزنند تا مردم همچون گذشته با شادابی ترغیب به خرید نیاز های شب عید شوند تا هم سفر های آنها رنگی شوند وهم جارچیان که بساط پهن کرده اند کسب در آمدی کنند .

در حالی به در واپسین روزهای سال نزدیک می شویم که همه ما سال سخت اقتصادی را پشت سر گذاشتیم سالی که نوسان قیمت ها سبب شد برخی افراد سود جو یک شبه ره صد ساله را طی کنند تعدای هم در راهروهای سرد دادگاه به جرم اختلاس و.. محاکمه شوند بماند چند نفر هم اعدام شدند ،وعده ای هم به کانادا گریختند !! آری حال همه ما خوب است اما....!!

در این روزهای پایانی سال خیابان های شهر مملوع از جمعیت است ؛ اما درد دل این جمعیت هم زیاد است .چه از سر نداری وچه از خرید اجباری برای فرزندان خود ! همه ما شاهد ازدحام جمعیت در شهر هستیم ،به راستی ما که این جمعیت را نظارگره هستیم خود چیزی برای سفره شب عید خرید کرده ایم ؟ اینجا همه تنها نظاره گر هستند وکسی خریدار نسیت البته هستند کسانی که با وعده در یافت یارانه اندک خریدی و البسه ای برای فرزندان خود تهیه می کنند تا آنها با دلی شاد به استقبال بهار بروند !

با چرخی در بازار شب عید با محمد یکی از دست فروشانی که بساط پهن کرده هم کلام شدم وی می گوید بیش از ده سال در ایام شب عید بساط پهن می کند تا توانسته باشد امرار معاش خود و خانواده را تامین کند ولی امسال برخلاف سالهای گذشته مردم چندان استقبال نکردند.

وی می گوید در سال گذشته مثلا یک گلدان یا تزئینات سفر شب عید را با قیمت 10تا 15هزار تومان به دست مشتری می رسید ولی امسال همان اجناس را را دو برابر قیمت سال گذشته خودم خرید کردم واکثر مردم قدرت خرید آن را ندارند چرا که بعد از پرسیدن قیمت به خاطر بالا بودن به مسیر خود ادامه می دهند.

کمی جلوترخانواده در کنار پیاده رو در حال مشورت هستند بعد سلام احوال پرسی از آنها وضعیت خرید شب عید را جویا شدم که پدر ومادر خانواده گفتند تنها قصد خرید لباس برای بچه ها داریم چند جا قیمت پوشاک را جویا شدیم که بسیار بالا بودند ودر نهایت به خاطر خوشحالی بچه مجبور شدیم برای آنها خرید کنیم.

از مرکز شهر کمی جلو تر رفتم که یک جوان قد بلند روی صندلی خود نشسته بود و به انبوهی از ماهی های قرمز سفر هفت سین در آکواریوم خیره شده بود از او خواستم که یک قطعه عکس بگیرم و اجازه داد بعد از کمی صحبت وضعیت فروش را جویا شدم که گفت ؛عدم استقبال آنچنانی مردم سبب شده روی صندلی نشته ام وامسال عید بسیار متفاوتی نسبط به سالهای گذشته است چون قدرت خرید مردم بسیار پائین آمده است.

به راستی چرا ثبات قیمت ها در بازار ما وجود ندارد؟ شاید در وحله اول انگشت اتهام به سوی مسئولان نشانه برود که آنها مقصر هستند ولی به اعتقاد من نگاره التهاب و گرانی حاکم در جامعه ما بخش عظیمی از آن به خاطر رفتار خود ما شهرواندان است .

چرا که بدون دلیل عادت کرده ایم فراتر از نیاز واقعی خود خرید کنیم و این امر باعث شده تا تا اثر بسیار منفی در بازار و افریش قیمت ها حاکم شود چرا که کمبود کالا سبب شد که افراد سود جود قیمت ها را چندین برابر عرضه کنند ،هرچند بخش از این مشکلات هم عدم برنامه ریزی مسئولان در خصوص تامین به موقع نیاز مردم است ولی وتا زمانی که الگو و فرهنگ صحیح مصرف در جامعه ما حاکم و نهادینه نشود بدون شک شرایط بیشتر ملتهب خواهد شد .

امید است در سال آینده سال همه مردم جامعه با رعایت الگوی مصرف در تامین محیتاج روزمره خود به صورت صحیح از التهاب آفرینی وکمبود کالا در جامعه مدیریت کنند تا هم افراد سود جویی نکنند وهم قیمت ها ثابت بمانند واین امر زمانی محقق واجرایی خواهد شد که مسئولان ضمن برنامه ریزی برای تامین محیتاج مردم خود آنها نیز همانند مردم به دور از تشریفات زندگی کنند و راه فرار افراد را به کانادا مسدود کنند ./م

 
 
 عکس :غلام رضا بختیاری
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
رحمت بر پدر ومادرت من از ایلام هستم
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
از آقای غلام رضا بختیاری تشکر می کنم با سپاس فراوان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار