اما از سویی دیگر ،در طول چند سال اخیر همواره شاهد این گفتگوی عامیانه در بین مردم بوده ایم ،"که هرگاه دولت نرخ کالایی را اعلام کرد "،بدون شک شاهد رشد چند برابری قیمت آن در بازار خواهیم بود ،امروز به روشنی این گفتگوی عامیانه به یک اصل علمی در اقتصاد کشور تبدیل و در بازار تحقق عینی یافته است .
کد خبر: ۷۲۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷ 18 March 2019

تابناک ایلام ::این روزها وضعیت اقتصادی بغرنجی بر کشورحکفرماست و آثار آن را می توان به وضوح بر سفره های مردم لمس نمود. به واقع می توان گفت که با کاهش ارزش پول ملی ،سفره مردم خصوصا طبقات متوسط وپایین جامعه هر روز کوچک وکوچکتر می شود.

با گریزی بر وضعیت خرید های مردم در آستانه سال نو ،بدون رجوع به آمارهای و نمودارهای عمدتا کذایی مراجع اقتصادی و مراکز آماری ،دامنه اثرات زیانبار تورم ،گرانی ومسکلات اقتصادی برای هر شخصی ولو یک فرد عمی بی اطلاع  از مدل های اقتصادی نمایان می شود.

در این بین مسئولین کشوری اعم از مقامات دولتی و دستگاهای حاکمیتی به جای چاره جویی و یافتن راهکاری برای کاهش فشارها بر اقتصاد خانواده ها ،مثل همیشه به دعواهای سیاسی و متهم کردن همدیگر مشغولند ،عمده کار و تلاش آنها نیز بر اثبات ناکارآمدی همدیگر و انتساب چپاولگران بیت المال و مفسدان اقتصادی به این جناح وآن جناح  متمرکز شده است.

هرچند برخی نیز  وضعیت جاری حاکم بر کشور را ناشی از جنگ وگریزهای سیاسی ودعواهای بین المللی می دانند که البته با توجه به تمرکز دشمنان خارجی بر تحریم همه جانبه کشور ،بیراه هم نیست که گرانی برخی از اقلام غیر مصرفی ناشی از مشکلات خارجی وفشارهای مترتب بر واردات کالاهایی است که اجبارا با استفاده از ارز  به کشور وارد می شوند.

از اینرو در کنار کاهش ارزش پول ملی کشور ،فشارهای خارجی بر واردات و مشکل تبادل ارز  را می توان ناشی از تحریمها دانست ،از این زاویه حرجی بر مسئولین نیست و  از این منظر لازم است بمنظور کاهش اثرات فشارها وجلوگیری از تحقق اهداف دشمنان و  عبور از این وضعیت قدری صبر پیشه نموده ومثل همیشه با نظام ومسئولین کشور همراهی نمایند .

اما اینکه مسئولین بازار را به حال خود رها نموده و قیمت اقلام مصرفی تولید داخل مرتبط با قوت و معیشت مردم  هر لحظه روند صعودی را طی نموده و قدرت خرید را از مردم بگیرند ،اما از سویی مسئولین به جای چاره جویی وتدبیر امور ، از مردم همراهی و صبر طب نمایند ،خواسته ای غیر منطقی وغیر معقول است .

خوب! مردم ما اثرات تحریم ها بر کالاهای مصرفی وارداتی را می دانند واز این منظر انتظار مسئولین از مردم قابل قبول است ،اما اینکه در این ایام عید بدلیل عدم نظارتها و سوء استفاده برخی زالو صفتان از خلاء نبود نظارتها ،قیمت کالاهای تولید داخل همچون مرغ ،میوه ،تنقلات و البسه به گونه ای افزایش یابد که مردم به مثابه ضرب المثل " دست ما کوتاه وخرما بر نخیل " با انشتار بیانیه هایی صرفا به تحریم نخریدن آن روی آورند که نشد کار !مگر مرغها به جای دانه ،گاو وگوساله ها به جای علوفه ارز می خورند؟ مگر باغات میوه با ارز آبیاری ویا هرس می شوند؟مگر کسبه و بازاریان ارز مبادله می کنند؟مگر پسته وآجیل با آتش ناشی از سوختن ارز بو داده می شوند ؟ودهها مورد دیگر از این قبیل!!

این چه پارداوکسی است که مسئولین در سخنان و ارایه گزارشات از گل وبلبل بودن اوضاع کشور و خود کفایی در تولید بسیاری از محصولات مصرفی خبر دهند ،اما در عمل وضعیت بازار به گونه ای باشد که بدلیل نبود این محصولات با اختصاص ارز دولتی زمینه هزاران فساد وسوء استفاده را فراهم آورند؟!

اما از سویی دیگر ،در طول چند سال اخیر همواره شاهد این گفتگوی عامیانه در بین مردم بوده ایم ،"که هرگاه دولت نرخ کالایی را اعلام کرد "،بدون شک شاهد رشد چند برابری قیمت آن در بازار خواهیم بود ،امروز به روشنی این گفتگوی عامیانه به یک اصل علمی در اقتصاد کشور تبدیل و در بازار تحقق عینی یافته است .

واقعا مرغ ،تنقلات ،گوشت و بسیاری از کالاهای مصرفی دیگر تا چند وقت پیش روند عادی خود را  طی میکردند ،به محض ورود دولت و دستگاههای متولی به این موضوع واعلام نرخ دولتی ،شاهد پر گرفتن قیمت همان کالاها در بازار بوده ایم.

به عنوان مثال تا چند روز پیش قیمت پرتغال و سیب درختی در بازار متعادل بود ،اما امروز شاهدیم به محض ورود پرتغال وسیب دولتی به بازار ،به جای تثبیت وتعدیل قیمت ها ،بهای هر کیول سیب درختی و پرتغال در بازار ایلام ،رشد دوبرابری را تجربه می کند.

آیا حکمفرما شدن چنین وضعیتی شائبه دلال بازی مسئولین دولتی و ماهیگری آنها از آب گل آلود شکل نمی گیرد ؟! آقایان مسئول !محض رضای خدا  وبرای رفاه حال مردم وجلوگیری از تشدید فشارها بر اقتصاد خانواده ها ،پای خود را از بازار عرضه محصولات مصرفی برون بکشید!

مسئولین عزیز !لطفا مردم را به حال خود بگذارید ،چرا که با هر بار حضور شما برای کنترل بازار و تعدیل قیمتها ،روند افزایش چندبرابری قیمت کالاهای مصرفی را شاهدیم ،خواهش می کنیم به اقتصاد دلالی دولتی و بازار رانتی پایان دهید ،یار مردم نیستید خار آنها نباشید !

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
جناب اسدی عزیز ، کو گوش شنوا ؟ فقط حرافی و دروغ از مسئولین شنیده ایم ، میشه بپرسین مرغ گرم کیلو ۱۱ هزاری کجا میشه پیدا کرد ؟؟؟ همون حرف شمارو تکرار میکنم مسئولین دلسوز و پرکار و پرتلاش !!!! ممنون از شما ، لطفا بزارین مردم خودشون بازار رو دست بگیرن
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
رحمت بر پدر و مادر نویسنده ، تا دو روز قبل سیب و پرتقال کیلویی 5و 6تومن بود اما با اعلام نرخ دولتی ! الان دیگه زیر 10تومن گیر نمیاد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار