آخرین تحولات خاورمیانه؛
واکنش ایران به گزارش سالانه کمیته حقوق بشر آمریکا، تهدید کاخ سفید به وتوی قطعنامه پایان حمایت از جنگ یمن، انهدام بزرگترین انبار تسلیحاتی تکفیری‌ها در ادلب سوریه و ترس در اسرائیل با شلیک دو موشک به تل آویو، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به شرط آمریکا برای معامله با ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۲۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 15 March 2019

واکنش ایران به گزارش سالانه کمیته حقوق بشر آمریکا، تهدید کاخ سفید به وتوی قطعنامه پایان حمایت از جنگ یمن، انهدام بزرگترین انبار تسلیحاتی تکفیری ها در ادلب سوریه و ترس در اسرائیل با شلیک دو موشک به تل آویو، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به شرط آمریکا برای معامله با ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ برخی منابع دیپلماتیک آمریکایی گفته‌اند، احتمالا واشنگتن به شرط کاهش خرید، معافیت تحریمی واردکنندگان نفت ایران را تمدید خواهد کرد.

در پی ناکامی واشنگتن در «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» دو منبع آگاه روز پنجشنبه اعلام کردند، آمریکا در نظر دارد از ماه می (اردیبهشت) صادرات نفت ایران را حدود ۲۰ درصد کاهش داده و به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند.

بنا به گزارش «رویترز»، این منابع همچنین تأکید کردند، واشنگتن قصد دارد این هدف را با درخواست از کشورهایی که از ایران نفت خریداری می‌کنند، برای کاهش واردات نفت از ایران محقق سازد و به آنها نیز وعده خواهد داد با اجرای این درخواست از تحریم‌های آمریکا معاف خواهند بود.

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد در نهایت صادرات نفت ایران را متوقف کند و با این کار منابع اصلی درآمدی ایران را هدف گرفته است.

شرط آمریکا برای معامله با ایران/ هراس در اسرائیل با شلیک دو موشک به تل آویو/واکنش ایران به گزارش سالانه کمیته حقوق بشر آمریکا/انهدام بزرگترین انبار تسلیحاتی تکفیری‌ها در ادلب سوریه

بنا بر این گزارش، آمریکا احتمالا معافیت‌های تحریمی برای بیشتر کشورهایی که از ایران نفت خریداری می‌کنند ـ از جمله چین و هند ـ در ازای پایبندی به کاهش واردات به زیر یک میلیون بشکه در روز تمدید خواهد کرد؛ این در شرایط کنونی به معنای کاهش ۲۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان فعلی خواهد بود. در حال حاضر صادرات نفت ایران روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز است.

یکی از منابع رویترز تأکید کرد: هم اکنون هدف، کاهش صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز است؛ ضمن اینکه دولت ترامپ نگران فشار برای قطع کامل صادرات نفت ایران در کوتاه مدت است و این نگرانی از این بابت است که مبادا این کار منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شود.

واکنش ایران به گزارش سالانه کمیته حقوق بشر آمریکا

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها گفت: آمریکا در حالی با انتشار گزارش سالانه حقوق بشری، انگشت اتهام را به سوی وضعیت حقوق بشر سایر کشورها نشانه می‌رود که خود پرونده سنگینی از نقض حقوق بشر در داخل و خارج از سرزمین‌هایش دارد و همواره از سوی بسیاری از دولت‌ها، افکار عمومی و سمن‌های بین المللی و فعالان و شخصیت‌های حقوق بشری، سازمان ملل متحد و گزارشگران ویژه این سازمان، و حتی در درون آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

قاسمی افزود: موارد مورد اشاره در این گزارش در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در کشورمان نیز تحلیل‌ها و برداشت‌های سیاسی، مغرضانه و نادرست از برخی رویدادهای حقوق بشری در ایران است که آمریکا با کارنامه‌ای سیاه و غیرقابل دفاع در حقوق بشر، قطعاً صلاحیت پرداختن به آنها را ندارد.

شرط آمریکا برای معامله با ایران/ هراس در اسرائیل با شلیک دو موشک به تل آویو/واکنش ایران به گزارش سالانه کمیته حقوق بشر آمریکا/انهدام بزرگترین انبار تسلیحاتی تکفیری ها در ادلب سوریه

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: دولت آمریکا به رغم توسل به یکجانبه گرایی و اتخاذ سیاست‌ها و رفتارهایی مغایر با استاندارهای بین المللی حقوق بشری و بی توجهی به احکام محاکم بین المللی و نظر نمایندگان و گزارشگران بین المللی حقوق بشر سازمان ملل متحد، همچنان با قلدرمابی، زورگویی و نیرنگ و فریب کاری سیاست استفاده ابزاری از حقوق بشر برای تعقیب اهداف کاملاً سیاسی و اعمال فشار و تضعیف ثبات، امنیت و توسعه کشورهای مستقل را دنبال می‌کند.

قاسمی در پایان با اشاره به اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا علیه ملت ایران اظهار داشت: دولت آمریکا بزرگترین ناقض گسترده حقوق بشر ملت ایران بوده است. آمریکا با تحمیل تحریم‌های غیر قانونی یکجانبه فرامرزی، از هیچ اقدامی در نقض حقوق اتباع ایرانی کوتاهی نکرده و برخلاف حقوق بین الملل و بویژه اسناد بین المللی حقوق بشری، و با بی توجهی به احکام دیوان بین المللی و نظر نمایندگان و گزارشگران مستقل بین المللی، بر سیاست تشدید تحریم‌ها و نقض گسترده و فاحش حقوق بشر ملت ایران به صورت کینه توزانه ای اصرار دارد.

تهدید کاخ سفید به وتوی قطعنامه پایان حمایت از جنگ یمن

کاخ سفید در واکنش به رأی مثبت سنای آمریکا، مبنی بر لزوم توقف حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن، به تهدید متوسل شد و حق وتوی ریاست جمهوری را به رخ کشید.

کاخ سفید مدعی است آمریکا هیچ دخالتی در خصومت‌های رایج در یمن ندارد و قطعنامه سنا ناقص و حتی غیرقانونی است.

گفتنی است، روز چهارشنبه، سنای آمریکا طرح پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن را تصویب کرد. این طرح با ۵۴ رأی موافق و ۴۶ رأی مخالف به تصویب رسید و اکنون باید در مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار دموکرات‌هاست به رأی گذاشته شود.

همچنین باید گفت، ایالات متحده از حامیان اصلی ائتلاف سعودی در تجاوز به یمن است. در این تجاوز که نزدیک به چهار سال از آغاز آن می‌گذرد، هزاران تن از مردم یمن شهید و زخمی شده و آسیب زیادی نیز به زیرساخت‌های این کشور وارد شده است.

انهدام بزرگترین انبار تسلیحاتی تکفیری‌ها در «ادلب» سوریه

جنگنده‌های روسی، عملیات جدیدی علیه تکفیری‌ها در «ادلب» سوریه انجام داده اند. جنگنده‌های روسی در جریان این عملیات، یک انبار تسلیحات متعلق به تروریست‌های تکفیری را بمباران کردند.

منابع سوری اعلام کردند، در این عملیات، بزرگترین انبار تسلیحات تکفیری‌ها در مرکز ادلبهدف قرار گرفته و منهدم شدند.

این عملیات در منطقه حمیمیم انجام شد و طی آن انباری که تکفیری‌ها در آن موشک و دیگر تسلیحات را نگهداری می‌کردند و با آن مواضع روسیه را هدف قرار می‌دادند، کامل منهدم شد.

هراس در اسرائیل با شلیک دو موشک به تل آویو

پس از آنکه برخی رسانه‌ها شامگاه پنجشنبه از به صدا درآمدن آژیرهای خطر حملات موشکی در شهر تل‌آویو خبر دادند، ساعتی پیش اعلام شد که دو موشک به این شهر شلیک شده است.

به گزارش ایسنا، شلیک دو موشک به تل‌آویو (پایتخت رژیم صهیونیستی) شامگاه پنجشنبه (۲۳ اسفند) موجب به صدا درآمدن آژیر خطر در این شهر و فرار مردم به سمت پناهگاه‌ها شد.

یکی از این موشک‌ها به منطقه جوش دان اصابت کرده و موشک دوم نیز بر اساس اعلام منابع صهیونیست در منطقه بر این شهر فرود آمده است.

شرط آمریکا برای معامله با ایران/ هراس در اسرائیل با شلیک دو موشک به تل آویو/واکنش ایران به گزارش سالانه کمیته حقوق بشر آمریکا/انهدام بزرگترین انبار تسلیحاتی تکفیری ها در ادلب سوریه

العالم به نقل از شبکه المنار خبر داد، در جریان شلیک این دو موشک به تل‌آویو ده‌ها تن زخمی شده‌اند.

یک منبع آگاه در جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با المنار، ضمن رد کردن مسئولیت این حمله موشکی توسط این گروه، اعلام کرد که جهاد اسلامی از نزدیک تحولات را زیر نظر دارد.

موشک‌های شلیک شده از غزه با عبور از سامانه گنبد آهنین به تل‌آویو اصابت کرده است. پیش از انتشار اخبار تکمیلی، منابع فلسطینی گزارش دادند که سه موشک از غزه به طرف تل آویو شلیک شده که حداقل یکی از آنان رهگیری و منهدم شده است.

در همین راستا، روزنامه یدیعوت آحارونوت از جلسه بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) با فرماندهان ارتش در دفتر وزارت دفاع خبر داده است. رژیم صهیونیستی حماس را مسئول شلیک موشک‌ها به تل‌آویو دانسته است.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده که سامانه گنبد آهنین سه موشک را که از نوار غزه شلیک شده، رهگیری کرده و موشک چهارم به منطقه غیرمسکونی در سدیروت شلیک شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار