شاید هم براساس قانون ،پیوستهای زیست محیطی این طرح  آماده شده ،اما صرفا به خاطر تحقق وعده های تبلیغاتی مدیران به حروف والی تبدیل شده ،نوشته شده ،اما هرگز خوانده نمی شوند!گویا  سلاخی درختان بی گناه طبیعت زیبای دیارم ، کابین مدیرانی شده است که آمده اند تا فقط دیده شوند!
کد خبر: ۷۲۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 14 March 2019

تابناک ایلام ::بارها وبارها شنیده ایم که جنگل ها شریان های حیاتی  وریه های زمین اندو  درختان ومراتع روح زندگی تلقی می شوند ،جنگل ها ودرختانی که بعنوان مهمترین وارزشمندترین داشته ما انسانها در پیکره گیتی با نفس حیات بخش  خود دم مسیحای ما زمینیان شده اند. ،"شکستن شاخه درخت ،شکستن بال فرشته است  " اززبان بزرگان دین ، تبلور نقش و جایگاه این فرشتگان زمینی در زندگی ما زمینان هستند.اما گویا اینها فقط در شعار معنا می شوند.

در هفته درختکار قرار داریم ،هفته ای که سالهاست در انشاء مدارس ،در کتابها و درس ومشق درباره درختکاری ،اهمیت ونقش آن در زندگی نوشته وخوانده ایم ،اما حقیقتا مشاهده برخی رفتارهای عامدانه ومنفعت طلبانه با جنگل و درخت ،آن هم در هفته ای که سرتاسر رسانه های سمعی وبصری ،مکتوب ومجازی پرشده از پرستیژ طبیعت دوستی مسئولین ومدیران ، ،پارادوکس عجیبی را در معرض دید همگانی قرار داده است.

هفته هاست ازآغاز به کار  طرح عمرانی احداث زیر گذر غربی سرابله می گذرد ،طرحی  که این روزها به قیمت نابودی وله شدن بخشی از داشته ارزشمند ما زاگرس نشینان در زیر زنجیرهای خشن ماشین آلات راهسازی آغازشده تاپرچم افتخارآفرینی  مدیران شعارگرای ما  اینبار به رنگ غم و وبر فراز بلندی های زیبای بانکول به اهتزاز درآید.

اگرچه مدیران منابع طبیعی روزهای پیش تر در اقدامی نمادین وپوششی  ،با  چند اصله درخت بلوط جابجا شده  در مسیر اجرای این طرح عکس یادگاری و افتخار گرفتند ،اما بی شک قلع وقمع چندین اصله درخت بلوط و نظاره گری تنه های بی روح رها شده در کنار جاده ،لکه سیاهی بر تارک سیستم حفاظت از منابع طبیعی ومحیط زیست استان وکشور خواهد بود.

مدیران این بهانه را سند ادعای خود قرار داده اندکه توسعه مناطق زاگرس نشین،با توجه به وضعیت توپوگرافی  و پوشش جنگلی این مناطق ،لاجرم تخریب و ازبین رفتن بخشی از جنگل را به دنبال دارد ،یا اینکه ایده حفاظت از جنگلها مانع واقعی در مسیر توسعه تلقی شده و براین اساس  توسعه را مقدم بر حفاظت از جنگل ها می دانند،اما به واقع در سندهای بالادستی برنامه های حفاظت از محیط زیست یکی از مولفه های اصلی توسعه به حساب می آیند.

بنابراین مدیران بایستی در عمران وآبادانی مناطق جنگلی ،ضمن ملحوظ دانستن ضرورت حفاظت از منابع طبیعی وزیست محیطی ،ابتدا پیوست زیست محیطی را نیز مد نظر قرار دهند ،چگونه ممکن است که برای اجرای طرح های کوچک تولیدی در مناطق روستایی  ،طرح های زیست محیطی ولزوم تایید متولیان منابع طبیعی وزیست محیطی ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی شود،اما در اجرای چنین طرح بزرگی که حیات بخش اعظمی از منابع طبیعی را نشان گرفته است ،از پیوستهای زیست محیطی ویا منابع طبیعی خبری نباشد؟!

شاید هم براساس قانون ،پیوستهای زیست محیطی این طرح  آماده شده ،اما صرفا به خاطر تحقق وعده های تبلیغاتی مدیران به حروف والی تبدیل شده اند-نوشته شده -اما هرگز خوانده نمی شوند؟!گویا  سلاخی درختان بی گناه طبیعت زیبای دیارم ، کابین مدیرانی شده که آمده اند تا فقط دیده شوند!

بله !تصاویر سلاخی درختان بلوط بلوط در سایه فریب طبیعت دوستی مدیران منابع طبیعی، سند جهل و بی مبالاتی کسانی است که حاضرند برای لحظه ای دیده شدن ،در راستای ارضاء امیال و خوی استبدادی خویش ،زیبایی های بکر وبی نظیر طبیعت را برای همیشه از دیدگان مردمان دیارم محو نمایند !

توقف این طرح ،تغییر در مسیر اجرا و  برخورد قاطع با مدیرانی که با سهل انگاری ،بانکول رابه میدان سلاخی درختان زیبای بلوط ،این شناسنامه کهن زاگرس مبدل کرده اند ،حداقل خواسته ایست که می تواند طبیعت دوستان را  راضی نماید. در انتظاریم. 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمدی سراوله
|
Netherlands
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
جناب اسدی عزیز
شما رسانه منصف و منقدی عستید اما هر چه قبلا گل کاشتید این بار خراب کردید. نباید برای خاطر دل چند نفر که مدام نق میزنند توسعه سرابله را زیر سوال ببرید. بفرمایید شما و اعضای گروه صدای شیروان چرداول چه رهاکاری دارید تا یک شهر از بن بست خارج شود. خیلی جالب نیست و برخلاف نوشته های منسجم و مستند گذشته در این مقاله راه اشتباه رفته اید. بعنوان دوستدار تابناک و شما توصیه میکنم مانع توسعه نشوید نمی شود که مارپیچ جاده ساخت. راه زیربنای توسعه است چرا سری به شباب و مهدی آباد نمی زنند این دوستان فقط باید خرابکاری کرد. تمام این درخت به اندازه هیزم یکروز کبابی ها نیست. تنصاف خوب است. توسعه هزینه دارد و این جزیی از هزینه است.
خانم فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
من هم موافقم همین دوسه هفته تعطیلات عیدمردم همین شهرباچادرنشینی وقطع درختان بیشترین ضربه رابه طبیعت ودرختان بلوط میزنند به هرحال توسعه این کوره راه امری اجتناب‌ناپذیر است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار