یک فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص بیماری کبد چرب با عنوان قاتل خاموش و راههای پیشگیری از این بیماری نکاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۷۲۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰ 12 March 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر پژمان علوی نژاد شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کبد چرب زمانی ایجاد می شود که بیش از پنج درصد وزن کبد توسط بافت چربی اشغال شود و قطرات چربی درون سلول های کبدی رسوب کند.

وی افزود: رسوب چربی درون سلول های کبد باعث التهاب در کبد شده و در بلند مدت باعث تخریب بافت آن می شود.

علوی نژاد بیان کرد: یکی از شایع ترین بیماری های جامعه ما کبد چرب است که از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می کنند به صورتی که از هر سه تا چهار نفر در جوامع شهری یک نفر مبتلا به این بیماری است و 10 الی 15 درصد این افراد در یک دوره 10 ساله کبد خود را از دست می دهند.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: با توجه به درمان های موثری که در حال حاضر برای درمان هپاتیت های ویروسی داریم در آینده معضل اصلی ما در مواجهه با بیماری های مزمن کبدی، مواجهه با عوارض کبد چرب است.

وی با اشاره به اینکه کبد چرب عارضه زندگی بی تحرک و مدرن شهری است گفت: نداشتن تحرک و فعالیت بدنی کافی، مشاغل بدون تحرک، مصرف غذاهای پرکالری و فست فود جایگزین غذاهای سنتی و به دنبال آن اضافه وزن و عوارض بدخوری و پرخوری از جمله دلایل ابتلا به کبد چرب است.

علوی نژاد در خصوص علائم این بیماری گفت: ابتلا به این بیماری در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد تا زمانی که به آسیب جدی دچار نشود.

این فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص راههای پیشگیری از این بیماری گفت: داشتن زندگی پرتحرک، انجام مستمر ورزش های هوازی، پرهیز از اضافه وزن و پرخوری، مصرف مقادیر مناسب میوه و سبزی در رژیم غذایی، تا حد زیادی از ابتلا به کبد چرب پیشگیری می کند.

وی اضافه کرد: مردم باید از مصرف غذاهای چرب، فست فود و نوشابه ها با محتوای بالای کربوهیدرات ها و چربی های اشباع نشده پرهیز کنند چون باعث تغییر در متابولیسم شده و ابتلا به کبد چرب را به دنبال دارد.

علوی نژاد بیان کرد: مهمترین اقدام درمانی برای فرد مبتلا به کبد چرب، پرهیز از اضافه وزن است و انجام مرتب ورزش های هوازی و مصرف برخی داروها به برطرف شدن این عارضه کمک می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به بررسی های انجام شده و با توجه به بحران چاقی که از سنین پایین شایع شده از هرسنی باید مراقب خطر ابتلا به این بیماری باشیم./م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار