با وجود پذیرش نقش وجایگاه سایر مولفه های قدرت در تعیین مدیران از سوی بخش اعظمی از نخبگان ،سیاسیون وحتی مدیران ارشد ،اما تکرار  واصرار استاندار ایلام بر نادیده انگاری سایر مولفه های قدرت و تلاش برای جا انداختن نقش محوری استاندار در این حوزه و گاها با در پیش گرفتن مواضع کاملا متناقض در این خصوص جای تامل است.
کد خبر: ۷۲۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳ 05 March 2019

تابناک ایلام::یکی از مناقشه برانگیزترین وپر بحث ترین موضوعات در استان که از قضا بخش اعظمی از توان وانرژی مدیران را به خود اختصاص داده  واز سویی نگاه بخشی از مردم ونخبگان را به خود معطوف کرده ،مقوله انتصابات و جابجایی مدیران است . موضوعی که به دلیل برخی دخالتها و فشارهای برون سازمانی ومهمتراز همه ،نگاههای قومی وطایفه ای ،برجسته تر از سایر مسایل استان مورد توجه است.

برکسی پوشیده نیست که استاندار بعنوان مدیر ارشد استان از نقش وجایگاه ویژه ای در پازل قدرت برخودار بوده وبراساس قانون وظایف مشخصی در حوزه مدیریت استان ،خصوصا تعیین و انتصاب مدیران دستگاههای مختلف بر عهده وی گذاشته شده است .

شورایعالی اداری درهشتادمین جلسه مورخ 28/7/1377 حدود و واختیارات استانداران را تصویب نموده وبر اساس ماده 8تعیین اختیارات وظایف استانداران، هرگونه نصب مدیران کل ،فرمانداران ،مدیران پروژه ها ،فرماندهان نظامی وانتظامی ،صدا وسیما توسط وزرا وبا هماهنگی استاندار صورت می گیرد.

مصوبه شورای عالی اداری کشور راه را بر هرگونه ابهام ،شبهه وتداخل بسته و هرشخصی که به حداقل های قانون و حقوق اداری شناخت دارد ،می داند که هیچ کسی نمی تواند استاندار را از انجام وظایف خود در حوزه عزل ونصب ها منع کرده ویا جایگاه وقدرت ایشان را مصادره نماید.

اما درکنار این موضوع ،این نکته هم  بر همگان روشن است که در کنار وظایف تعیین شده برای استانداران در حوزه عزل ونصب ها وتعیین مدیران ،ارکان شناخته شده قدرت دیگری نیز در کشور وجود دارند که گاها تصمیمات وبرنامه های استانداران را در عمل تحت شعاع قرار می دهند.

نمایندگان بعنوان اهرم های اصلی نظارتی بر قوه مجریه و دستگاههای اجرایی ،نمایندگان ولی فقیه در استانها ،شخصیتهای حاضر در راس مدیریت ارشد دستگاهها ،رسانه های بزرگ ومطرح،چهره های سیاسی ذی نفوذ و فعالان برجسته سیاسی فعال در ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری از این جمله اند .در بسیاری از موارد به دلیل در هم تنیدگی و ارتباط کاری ارکان قدرت بعنوان مکمل همدیگر،بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با تاثیر گذاری  بر تصمیمات حوزه مدیریت و انتصابات نقش آفرینی کرده وکسی هم نمی تواند این نقش ها را نادیده بگیرد.

تاجایی که ما به یاد داریم همانند سایر استانهای کشور ،دراستان ایلام هم با وجود پذیرش نقش برجسته ومهم استاندار بعنوان شخص اول اجرایی استان در تعیین مدیران ،این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان بوده وهستند  که در جابجایی مدیران ،برکناری مدیران غیر همسو و تعیین ونصب مدیران جدید از بین نیروهای همسو والبته فعال در ستادهای انتخاباتی خود  بهره گیری نموده اند.

با وجود پذیرش نقش وجایگاه سایر مولفه های قدرت در تعیین مدیران از سوی بخش اعظمی از نخبگان ،سیاسیون وحتی مدیران ارشدکشوری  ،اما تکرار  واصرار استاندار ایلام بر نادیده انگاری سایر مولفه های قدرت و تلاش برای جا انداختن نقش محوری استاندار در این حوزه که  گاها  با  مواضع کاملا متناقضی در این خصوص همراه بوده ، جای تامل دارد .

 استاندار ایلام در اختتامیه جشنواره ابوذر با پذیرش تلویحی نقش دیگر مولفه های قدرت در انتصاب مدیران استان اینگونه گفت : "درست است که مدیر باید  با نظر من مدیر انتخاب شود ، ولی این گونه هم نیست که من بگویم ؛همه تغییرات مد نظر با نظر من اجرایی شود، بالاخره اصحاب قدرت خیلی از افراد هستند که فشار می آورند"

در حالیکه هنوز دو روز از بیان این موضع و طرح  موضوع دخالت ارکان قدرت در انتصاب مدیران از سوی استاندار نمی گذرد ،اما ایشان  در نشست ساماندهی جوانان که امروز در استانداری ایلام برگزار شد ،با چرخشی عجیب ،صحبتهای دو روز پیش خود را رد و باز هم از نقش محوری خود در انتصاب مدیران سخن به میان آورد.

قاسم سلیمانی دشتکی دراین نشست با اشاره به انتصابات استان گفت : برای انتصابات هیچ گونه اعمالی فشاری صورت نگرفته و تغییرات صورت گرفته از قبل توسط مدیریت ارشد استان برنامه ریزی شده بود البته در این کار مشورت می گیریم ولی نظر نهایی مدیریت ارشد استان می گیرد.

بررسی دو موضع متناقض در دو روز متوالی، آن هم در موضوع مشخصی همچون انتصابات و فشار های خارج سازمانی بر وی در این حوزه، از سردرگمی مدیریت ارشد استان و نبود چارچوب و استانداردی  واحد در عزل ونصب ها وتعیین مدیران دستگاههای اجرایی پرده برداری می کند.

 وجود تناقض در سخنان و تغییر مواضع ایشان در کمتر از دو روز بیانگر تذبذب شدید تصمیم گیری در  تیم مدیریت ارشد استان و از سوی دیگر وجود استبدادی مخفی در بین لایه های تصمیم سازی این تیم ودر راس آن مدیر ارشد استان حکایت دارد .موضوعی که بدلیل تاثیر پذیری از لایه های مختلف قدرت دستخوش تغییر شده وبه دلیل  عدم مقاومت در برابر ارکان قدرت ،به شکل تناقض درمواضع ویادر پیش گرفتن استانداردهای دوگانه در انتصابات،ناخواسته  نمایش داده می شود .

 

اخبار امروز ایلام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
فازش چیه جناب دشتکی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار