جنگل‌های غنی بلوط استان ایلام در سال‌های اخیر دچار آسیب‌های فراوانی از آفت، گرد و غبار و حتی ترور بیولوژیکی شده‌اند، این موضوعات در حالی ادامه دارد که قاچاقچیان چوب نیز زخمی دیگر بر جان ایلام سرسبز می‌زنند.
کد خبر: ۷۱۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 23 February 2019

به گزارش تابناک ایلام، جنگل میراث چند میلیون ساله ما ایرانی‌ها و ایلامی‌ها است و میراث ارزشمندی است که به کل بشریت به ارث رسیده، اما عده‌ای سودجو به خاطر ندانم‌کاری و غفلت مسؤولان و منفعت شخصی، به جان این ذخیره‌گاه زیستی افتاده‌اند.

سال‌های متمادی است تراژدی غم‌انگیز قاچاق هیزم در دل جنگل‌های ایران رخنه کرده، این پدیده آنقدر در رگ جنگل‌ها ریشه دوانده که دیگر حتی جانداران نیز با ترک زیستگاه خود به این وضع شکایت می‌کنند.

صدای اره‌ها آشوبی است که خبر از تباهی جنگل‌ها می‌دهد. با نابودی جنگل و پدیده قاچاق هیزم توسط افراد سودجو، جنگل‌های بلوط هر لحظه به بیابان شدن نزدیک می‌شوند که رفع این مشکل، همت مسوولین و اتحاد مردم را می‌طلبد.

اخیرا پدیده قاچاق هیزم در استان ایلام نیز شدت گرفته است. عوامل مختلفی از جمله کمبود درآمد، فرصت‌های شغلی‌ و گران بودن چوب‌آلات جنگلی سبب قاچاق هیزم در کل استان و کشور توسط سودجویان و فرصت طلبان غارتگر شده است.

تامین معیشت نیروهای بخش حفاظت، بالا بردن فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی در استان و همکاری و هماهنگی با سازمان‌ حفاظت محیط زیست، نیز نقش مهم و ارزنده‌ای در جهت کاهش آمار قاچاق هیزم توسط قاچاقچیان را به دنبال دارد. در این بین لزوم حضور رسانه‌ها و پرداخت به چنین موضوعی نیز حائز اهمیت است.

قاچاق محموله هیزم توسط برخی سودجویان در شهرستان چرداول موضوعی است که ما را بر آن داشت تا این ماجرا را پیگیری کنیم.

قاچاق چوب دختان بلوط در حالی انجام می‌شود که چند وسیله نقلیه با قطع درختان سبز جنگل‌های بلوط استان ایلام، آنان را برای منافع شخصی به خارج از استان منتقل می‌کنند. جنگل‌های غنی بلوط استان ایلام متاسفانه در سال‌های اخیر دچار آسیب‌های فراوانی از آفت، گرد و غبار و حتی ترور بیولوژیکی شده‌اند، این موضوعات در حالی پابرجا است که قاچاقچیان چوب نیز زخمی دیگر بر جان ایلام سرسبز می‌زنند.

مردم قاچاق چوب را به سامانه 1504 اطلاع دهند

محسن دژم خوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چرداول در این خصوص به خبرنگار ما گفت: محموله‌‌ هیزمی که توسط افراد سودجو در حال قاچاق و خروج آن از مرزهای استان ایلام بود با تلاش گشت شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان ضبط شد.

وی افزود: مردم می‌توانند به محض مشاهده، گزارش تخریب و تصرف و قطع درختان را از طریق سامانه 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

گفتنی است، جنگل‌های زاگرس به عنوان دومین اکوسیستم جنگلی طبیعی کشور، نقش بسیار ارزنده‌ای در تأمین منابع آب و تعادل اقلیمی کشور دارند، در سالیان اخیر خشکیدگی‌های مختلف در جنگل‌های زاگرس به وقوع پیوسته که در بسیاری مناطق منجر به نابودی درختان شده و قاچاق چوب هم از دیگر عواملی است که باعث نابودی این سرمایه ملی طی سالیان اخیر شده است./ع

 

 

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار