از زمانی که بحث انتقال آب خزر به سمنان مطرح شد موج مخالفتهای شدید از سوی کارشناسان و اکثریت مطلق مردم شریف مازندران آغاز شد و همچنان قاطعانه این مخالفت ادامه دارد . کارشناسان اعتقاد دارند در طرح انتقال آب خزر به سمنان میلیاردها پول خرج می کنیم تا کیفیت زندگی مردم را پایین بیاوریم؛ این فاجعه‌ جبران نشدنی است.
کد خبر: ۷۱۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 22 February 2019

به گزارش تابناک مازندران، از زمانی که بحث انتقال آب خزر به سمنان مطرح شد موج مخالفتهای شدید از سوی کارشناسان و اکثریت مطلق مردم شریف مازندران آغاز شد و همچنان قاطعانه این مخالفت ادامه دارد .

براساس این گزارش، کارشناسان اعتقاد دارند در طرح انتقال آب خزر به سمنان میلیاردها پول خرج می کنیم تا کیفیت زندگی مردم را پایین بیاوریم؛ این فاجعه‌ جبران نشدنی است. انتقال آب دریای خزر طبعا توازن آب این دریا را برهم می زند و تاثیر منفی زیادی برجا خواهد گذاشت . بهتر است بعد از بحث این انتقال که از زمان احمدی نژاد (رئیس جمهور قبلی اهل سمنان ) آغاز شد و حال توسط آقای روحانی دیگر رئیس جمهور اهل سمنان ، ؟! مطرح می شود درجای خود قابل بحث و بررسی است . 

در تازه ترین موج مخافان ، جمعی از اندیشمندان و تحلیل گران حوزه های مختلف علوم آّب، خاک، جنگل، جغرافیا، اجتماعی، اقتصادی در بیانه ای کارشناسی شده مخافت خود را این گونه مطرح کردند .

پیرو جلسات متعدد هم اندیشی دریاچه کاسپین (خزر) جمعی از اندیشمندان و تحلیل گران حوزه های مختلف علوم آّب، خاک، جنگل، جغرافیا، اجتماعی، اقتصادی،جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سمن ها، تشکل های مردمی و انجمن های فرهنگی و هنری و چهره های شاخص کشور و به طور کلی جمعی از علاقمندان به سرزمین کهن ایران، پس از بحث و تبادل نظر بنا به دلایلی که در پی می آید مخالفت خود را با انتقال آب دریاچه خزر به سمنان اعلام می نمایند.

1- حکمرانی آب در ایران در 6 الی 7 دهه گذشته بدون استفاده از بدنه تخصصی جامعه دانشی و به صورت خودمحور کارنامه درخشانی از خود برجای نگذاشته است. نمونه هایی همچون ؛ دریاچه ارومیه، شور شدن آبهای شیرین زاگرس در پشت سد گتوند، خشک شدن دریاچه هامون، خالی شدن سفرهای زیرزمینی از آب و ایجاد فروچاله ها و تسریع در نو بیابانزایی، زاینده رود،خشک شدن نیمی از دشت های کشور و غیره را می توان ذکر کرد.
2- پافشاری بر طرح مطالعه و اجرای انتقال آب خزر به کویر سمنان منافع ملی و پایداری توسعه سرزمین ایران عزیز را کاهش داده و موجب نابودی ثروت های ملی می گردد و اصرار بر اجرای این طرح عدم توجه به منافع ملی و آیندگان و سخره گرفتن مدیریت پایدار به حساب می آید.
3- دریاچه خزر نگین ایران زمین است و در اطراف خود زمرد سبز جنگل های هیرکانی را دارد. نابودی دریای خزر موجب نابودی جنگل های هیرکانی باقی مانده از عصر یخبندان، که از نظر ژنتیکی در دنیا منحصر به فرد است را در پی خواهد داشت.
4- با انتقال آب خزر به سمنان به مرور شاهد خشک شدن دریاچه خواهیم بود چرا که خروج آب به خارج از حوزه، وکاهش دبی رودخانه ها به خاطر خشک سالی های پی در پی و احداث سدها بر روی رودخانه ها از یک سو و استقرار آب شیرین کن ها در کنار ساحل مازندران و باز گشت میلیون ها تن نمک محلول، پساب لجنی و گرما به آب دریا نیز از مهمترین دلایلی است که اکوسیستم دریایی را به خطر خواهد انداخت
5- انتقال آب سمنان بارگذاری جمعیتی ناشی از مهاجرت و جانمایی غلط توسعه را تحریک خواهد نمود. این بار اضافه جمعیتی تقاضای مصرف را درمبدا ومقصدانتقال بالا خواهد برد و پس از آن مشکلات اجتماعی حاشیه نشینی؟ بیکاری و...درنهایت عدم پاسخگویی آب خزر ودرنهایت امنیت ملی را به مخاطره خواهد انداخت.
6- تجربیات جهانی و تحقیقات علمی نشان می دهد که انتقال آب بین حوزه ای و دستکاری آبهای بسته دارای اثرات بسیار مخرب در ابعاد مختلف زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در مبدا مقصد انتقال است. در ایران نیز مثال های فراوانی داریم که انتقال آب بین حوزه ای را با شکست مواجه کرده است.
7- دریای خزر فقط یک دریاچه است و به خاطر وسیع بودن آن را دریا می نامند، اما همه ویژگی های یک دریاچه مانند محدود بودن حجم آب و راه نداشتن به دریاهای آزاد و غیره را داراست. دستکاری این آب و انتقال آن به خارج از حوزه آن را مانند دریاچه ارومیه در ایران و آرال در قزاقستان دچار مشکل خواهد کرد.
8- برای مشکل کم ابی درفلات ایران با توجه به فرهنگ غنی این سرزمین در حوزه آب بایدازظرفیت دانش بومی مبتنی برمدیریت ومصرف درست ان برنامه درستی تدوین نمود.که راه نجات ما در استفاده درست وبهره مندی از دانش بومی است.
9- آنچه مسلم است دریای خزر نقش مهمی در تعدیل شرایط اقلیمی کشور داشته و اینگونه مداخلات احتمالا منجر به تاثیرات منفی خواهد شد.که قطع به یقین بخشی از آن امروز ناشناخته است و لیکن تجربیات تلخ در زمینه ارومیه دریاچه آرال این نگرانی را جدی تر خواهد کرد.
10- با توجه به اینکه انتقال آب بین حوزه ای از نظر کارشناسان مردود شناخته شده است، در صورت نیاز و اصرار دولت بر انتقال آب دریاها به داخل کشور، پیشنهاد می شود از دریای عمان که به آبهای آزاد نیز متصل است و همه فلات ایران را نیز در بر خواهد گرفت اگر این انتقال صورت گیرد. مفیدترخواهدبود
این بیانه در 1۰ بند، در نشست موسسه فرهنگی پارپیرار در تهران به تاریخ 29 بهمن ماه 1397صادر شده و مورد تایید کلیه اعضا است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
قطعا همینطور است. تمام زندگی در شمال ایران وابسته به دریای مازندران است. چه زندگی انسانها و جانوران چه طبیعت. عدم برداشت آب از خزر قطعا به نفع استان سمنان و تمام کوهپایهای جنوبی البرز نیز است. بیش از این ایران را آزار ندهیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار