چند وقتی است، قیمت خودرو افسارگسیخته رو به افزایش است و بهانه خودروسازی‌ها این است که به دلیل افزایش قیمت ارز در ایران، واحد‌های تولیدی قادر به تهیه مواد اولیه نیستند و ارز دولتی هم کفاف هزینه‌های آن‌ها را نمی‌دهد. به همین دلیل، تولید خودرو با قیمت‌های گذشته صرفه اقتصادی ندارد.
کد خبر: ۷۱۷۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴ 21 February 2019

چند وقتی است، قیمت خودرو افسارگسیخته رو به افزایش است و بهانه خودروسازی‌ها این است که به دلیل افزایش قیمت ارز در ایران، واحد‌های تولیدی قادر به تهیه مواد اولیه نیستند و ارز دولتی هم کفاف هزینه‌های آن‌ها را نمی‌دهد. به همین دلیل، تولید خودرو با قیمت‌های گذشته صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ خودروسازی‌ها در حالی این ادعا را می‌کنند که حتی وقتی نرخ ارز به حدود ۲۰ هزار تومان رسید، قیمت خودرو آنچنان افزایش پیدا نکرده بود، به طوری که در آن شرایط، قیمت پراید بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون در نوسان بود؛ اما در روز‌های اخیر، با اینکه قیمت ارز در بازار کاهش پیدا کرده، روند صعودی قیمت خودرو‌ها همچنان ادامه دارد!

در این میان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی فقط نظاره گر ماجرا بودند؛ هر چند گاهی برخی از نمایندگان، اظهارنظر‌هایی در خصوص افزایش قیمت‌ها داشته اند، اقدام عملی در این باره انجام نشده است.

بنا بر این گزارش، اردیبهشت ماه سال جاری بود که برخی با شروع افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت ارز و محدودیت‌های اعمال شده در خصوص واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، برخی نمایندگان مجلس طرحی به عنوان ساماندهی بازار خودرو در مجلس مطرح کردند، ولی این طرح با مخالفت شدید برخی نمایندگان عضو کمیسیون صنعت روبه رو شد.

این گزارش می افزاید: سرانجام این طرح پس از کش و قوس‌های طولانی در مجلس، و مسکوت ماندن شش ماهه، بار دیگر به صحن برگشت و کلیات آن تصویب و برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع ارجاع شد؛ اما با وجود اهمیت ویژه این موضوع و نبود وقت و با وجود آنکه بسیاری از مواد تأثیرگذار آن در کمیسیون رد شد، هنوز به صحن علنی نرسیده است.

این در حالی است که بسیاری از نمایندگان مجلس، بار‌ها از وجود مافیای خودرو و نفوذ آن‌ها در بین مسئولان وزارت صمت و برخی از نمایندگان مجلس صحبت کرده و بر این باورند این مافیا همه ارکان مورد نیاز را با خود هماهنگ کرده اند؛ البته نشانه‌های آن را نیز می‌شد به وضوح در میان نمایندگان مجلس دید؛ شاهد این موضوع خبرنگاران پارلمانی هستند.

بار‌ها اتفاق افتاده که خبرنگاران درباره موضوع خودرو به نمایندگان مجلس مراجعه کرده اند، ولی هر بار به بهانه‌های گوناگون، از پاسخ به پرسش های خودرویی طفره رفته اند. البته افرادی هم بودند که به صراحت اعلام می‌کردند، ما در این باره حرفی برای گفتن نداریم؛ یکی از نماینده‌هایی که بار‌ها این موضوع را به خبرنگار تابناک گفته بود، رضا رحمانی در زمان ریاستش در کمیسیون صنایع بود. وی از همان زمانی که نماینده بود، تعلق خاصی با جامعه خودروسازی داشت و هرگز در انتقاد از این صنایع اظهارنظری نکرد و برعکس بار‌ها از عملکرد خودروساز‌ها دفاع نموده است.

به هر حال، این روز‌ها آش خودروسازی‌ها آنقدر شور شده که حتی نمایندگان حامی خودروسازی‌ها مانند ولی ملکی، نادر قاضی پور و حتی بهروز نعمتی را هم به واکنش واداشته، به گونه ای که ملکی حتی از نهاد‌های نظارتی مانند تعزیرات و قوه قضاییه نیز کمک خواسته است.

این نماینده مجلس گفته است: از آنجا که افزایش قیمت خودرو در بازار اعمال شده، بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به موضوع ورود کرده و از طریق برخورد با متخلفان وضعیت بازار را سامان دهند؛ در این وضعیت نقش قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی اهمیت بسیاری دارد.

بهروز نعمتی نیز در جلسه علنی نوبت صبح امروز در تذکری یادآور شد: در روز‌های اخیر، قیمت برخی خودرو‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و مجلس شورای اسلامی نیز تصمیم خاصی در این باره نگرفته است. پیشنهاد من این است که کمیسیون‌های صنایع و معادن و کمیسیون اصل ۹۰ مأمور شوند تا نسبت به این موضوع ترتیب اثری داده شود، چون این افزایش قیمت، مشکلی جدی است.

علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به وی گفت: کمیسیون صنایع و معادن مسئول رسیدگی به این موضوع است. آقای اکبریان جلسه‌ای در این خصوص تشکیل دهد و این موضوع را پیگیری کند.

حال باید دید، سرانجام این اعتراضات به کجا خواهد رسید و آیا در این بازی، دوباره خودروسازی‌ها پیروز میدان خواهند شد یا نمایندگانی که عمدا طرح ساماندهی بازار خودرو را تا کنون مسکوت گذاشته و باعث ایجاد این شرایط شده اند، این غول‌های صنعتی را شکست می دهند؟!

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار