حاشیه‌ای بر دعواهای اخیر مسئولان در فضای مجازی؛
مسئولانی که حضور مستمری در فضای مجازی دارند خوب است از آن طرف بام نیافتند و بدانند که اگرچه شفافیت خوب است، اما در چنین شرایطی به جای هدف قرار دادن رقیب و بهره بردن از فضا به نفع منویات سیاسی و گروهی بهتر است دور هم بنشینند و فکری برای رفع مشکلات واقعی مردم و کشور بکنند؛ چون حرف زدن و ادعا کردن دیگری کاری را پیش نمی برد و منجر به مرتفع شدن مشکلات نمی شود.
کد خبر: ۷۱۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵ 20 February 2019

شبکه های اجتماعی خارجی و صفحات مجازی نوین که در قالب اپلی کیشن های موبایلی بیش از یک دهه است وارد کشور ما شده با نظرات مختلفی مواجه است، برخی ابتدا اعتقاد داشتند که باید از طریق اقداماتی نظیر فلتیرینگ جلوی فراگیر شدن این ابزار نوین را گرفت، اما بعد از مدتی متوجه شدند که گرفتن جلوی تلکنولوژی و بستن راه آن از طریق چنین اقداماتی نه تنها امکانپذیر نیست، برای زمینه برای جلب نظرات به آن را بیشتر و بیشتر می کند.

به گزارش «تابناک»، در گیر و دار بستن و فیلتر شدن برخی شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها کم کم به این نتیجه رسیدیم که باید از تجربیات برخی کشورها در این زمینه بهره گرفته و با استفاده از توانمندی ها داخلی نسبت به طراحی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی اقدام کنیم و این راه را به عنوان مسیری تاثیرگذار در مقابله با شبکه های اجتماعی خارجی بکار بگیریم. در این بین رغبت و حضور مسئولان در شبکه های اجتماعی خارجی و داخلی رفته رفته زیاد می شد.

حالا کار بجایی رسیده است که تجربه شسکت خورده فلیترینگ در کشور را داریم و از طرفی اپ های موبایلی و شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی نیز به مرور در حال تقویت و معرفی خود هستند. مسئولان هم بهره گیری از این فضا را چنان با رغبت پذیرفته اند که برخی از آنان دیگر حتی جای رسانه های رسمی را با شبکه های اجتماعی اشتباه گرفته اند و خیلی از مسائل را از طریق این فضای غیر رسمی دنبال می کنند و حتی خود به اظهار نظر در این شبکه ها می پردازند.

آش آنقدر شده که که دیگر انگار شبکه های اجتماعی برای برخی آقایان اینقدر رسمیت و سندیت پیدا کرده است که کاربری آن تنها به مثابه یک شبکه مجازی برای آنان نیست و برخی انگار این فضا را یک فضای تماما واقعی قلمداد می کنند که حتی وضعیت جامعه را از دل آن به بررسی می نشینند و متاسفانه برخی حتی تصمیمات شان را انگار بر اساس یافته های فضای مجازی می گیرند.

هرچند مصادیق زیادی برای اشاره وجود دارد، اما آخرین مورد چنین رویکردی از سوی مسئولان بر می گردد به دعوای رئیس سابق صدا و سیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اتفاقا کسوت عضویت در هیات رئیسه را نیز دارد.

ماجرا از این قرار است که پس از درخواست حسام الدین آشنا از عزت‌الله ضرغامی، امیرآبادی فراهانی نماینده مردم با انتشار کامنتی نسبت به این درخواست واکنش تندی نشان داد. چند روزی است که بحث استیضاح حسن روحانی رئیس‌جمهور به اخبار داغ رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شده است. پیش‌تر این طرح از سوی تعدادی از نمایندگان تهیه و تدوین شده بود، اما بنا به دلایلی برخی نمایندگان از پیگیری آن دست کشیدند. به تازگی مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در حال گرفتن امضای نمایندگان برای این طرح است. پس از انتشار این اخبار بسیاری از سیاسیون نسبت به آن واکنش نشان دادند و هر کدام به نحوی مخالفت یا موافقت خود را با این طرح اعلام کردند. سید عزت‌اللّه ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی و رئیس اسبق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با انتشار توییتی در صفحه شخصی‌اش نسبت به قضایای اخیر واکنش نشان داد و نوشت: «کارنامه رئیس جمهور، "واضح تر"از آن است که نیاز به"طلب وضوح"داشته باشد! نیت نمایندگان محترم در همراهی با مردم در شرایط سخت معیشتی امروز قابل درک است. تنها راه این همراهی #استیضاح نیست. اختیارات مجلس برای اصلاحات و تصویب قوانین ضروری وفوری برای خروج از #ناکارآمدی فعلی فراتراز اینهاست» حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی در واکنش به توییت ضرغامی نوشت: «سلام علیکم اگر ممکن است چند پیشنهاد مشخص برای حل فوری مشکلات کشور توسط مجلس شورای اسلامی مطرح بفرمایید.» اما ماجرا به اینجا ختم نشد. احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس نیز پاسخ تندی به حسام الدین آشنا داد و در جواب درخواست حسام الدین آشنا از ضرغامی نوشت:

«سلام علیکم

جنابعالی کمتر در امور دولت و وزرای محترم دخالت فرمایید.

#بودجه۹۸»

آقایان جدای از جنگ و جدل های سیاسی که در وضعیت نا به سامان اقتصادی کشور دارند و بعضا دود آن به چشم مردم می رود، انگار حضور اینچنینی در فضای مجازی و غیر رسمی برای شان تبدیل به یک نوع عادت، سرگرمی و وقت گذرانی شده است که پیشنهاد می کنیم به جای در پیش گرفتن چنین رویکردی کمی به سراغ مشکلات واقعی کشور و مردم بروند و از آن سخن بگویند.

مسئولانی که حضور مستمری در فضای مجازی دارند خوب است از آن طرف بام نیافتند و بدانند که اگرچه شفافیت خوب است، اما در چنین شرایطی به جای هدف قرار دادن رقیب و بهره بردن از فضا به نفع منویات سیاسی و گروهی بهتر است دور هم بنشینند و فکری برای رفع مشکلات واقعی مردم و کشور بکنند؛ چون حرف زدن و ادعا کردن دیگری کاری را پیش نمی برد و منجر به مرتفع شدن مشکلات نمی شود.

برخی بر این عقیده اند که این حضور مستمر آقایان مسئول در فضای مجازی می تواند آسیب هایی هم به همراه داشته باشند؛ چراکه احتمالا برخی چنان غرق در این فضا هستند که تمام برآورد و یافته های شان از سطح مشکلات مردم کشور و جامعه در حد همین چیزی است که به عنوان خروجی از فضای مجازی به دست می آورند و در حقیقت برآورد واقعی از مشکلات جاری مردم و کشور ندارند؛ لذا علاوه بر دنبال کردن و حضور در فضای مجازی بهتر است آقایان سری هم به فضای رسمی و واقعی جامعه بزنند تا بتوانند ارزیابی دقیقی داشته و تصمیمات درستی به نفع کشور و مردم بگیرند.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار