عفونت های سینوس باکتریایی اغلب با کمک دارو و استفاده از آتی بیوتیک قابل درمان هستند. اما عفونت های سینوس ویروسی را می توان با برخی درمان های خانگی موثر مدیریت کرد.
کد خبر: ۷۱۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 20 February 2019

بیشتر موارد عفونت سینوس به واسطه ویروس ها شکل می گیرند که هم خبری خوب و هم خبری بد محسوب می شود. بد از این جهت که سینوزیت  ویروسی را نمی توان با دارو درمان کرد. و خوب از این جهت که علائم بیماری باید طی هفت تا 10 روز خودبخود از بین بروند و با برخی درمان های خانگی ساده نیز می توان طی این مدت آنها را مدیریت کرد.

نسخه خانگی برای درمان عفونت سینوس

به گزارش تابناک ایلام، به نقل از "هلث"، پس از آغاز علائمی مانند احتقان سینوس، سرفه، سردرد، و گرفتگی گوش، شما باید استفاده از درمان های خانگی را مد نظر قرار دهید. به طور معمول پزشک یک بازه زمانی هفت روزه را برای بررسی این که آیا علائم بهبود می یابند یا خیر در نظر می گیرد. اگر بیمار با تب پایدار یا بیش از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) مواجه باشد و به داروهایی مانند ایبوپروفن واکنش نشان ندهد، عفونت سینوس ممکن است باکتریایی باشد.

در این زمان مراجعه به پزشک منطقی است. عفونت های سینوس باکتریایی اغلب با کمک دارو و استفاده از آتی بیوتیک قابل درمان هستند. اما عفونت های سینوس ویروسی را می توان با برخی درمان های خانگی موثر مدیریت کرد.

شستشوی بینی

شستشوی بینی نخستین اقدام خانگی در راستای بهبود عفونت سینوس است. شستشوی بینی به پاکسازی و تخلیه مخاط انباشته شده که موجب ناراحتی انسان می شود، کمک می کند. این کار را می توان به روش های مختلف انجام داد که یکی از ساده‌ترین روش ها استفاده از نتی پات، ظرفی کوچک با ظاهری شبیه به چراغ جادو، است. همچنین، شما می توانید از سرنگ های بینی، اسپری بینی سالین یا بطری های که قابل فشار دادن هستند برای شستشوی بینی استفاده کنید.

شما می توانید نتی پات را با ترکیب آب مقطر و حدود نصف قاشق چایخوری نمک بدون ید و نصف قاشق چایخوری جوش شیرین پر کنید. همچنین، شما می توانید آب لوله کشی را به جوش آورده و سپس اجازه دهید سرد شود و از آن استفاده کنید. این کار موجب نابودی میکروب های موجود در آب می شود.

شستشوی بینی دو بار در روز به واقع می تواند مفید باشد. این کار به مرطوب و شل شدن ترشحات کمک می کند که به طور کلی احساس راحتی بیشتر را در بیمار ایجاد می کند. پس از هر بار استفاده وسیله مورد استفاده برای شستشوی بینی را نیز با آب استریل شسته و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود.

بخار داغ

بخار داغ بر اساس اصلی مشابه با شستشوی سینوس و حتی به روشی راحت‌تر عمل می کند. مقداری آب را به جوش آورده و سپس یک حوله را روی سر خود و ظرفی که آب در آن ریخته شده است انداخته و بخاری که از آب داغ بلند می شود را با فاصله ایمن تنفس کنید. نزدیک شدن بیش از حد به ظرف آب داغ خطر سوختگی را افزایش می دهد. دوش آب داغ را نیز می توانید به عنوان جایگزینی برای این روش مد نظر قرار دهید.

همانند شستشوی بینی، بخار داغ می تواند بینی را مرطوب کرده، به دفع مخاط اضافه کمک کرده و درد یا فشار سینوس را کاهش دهد.

رایحه درمانی

اگر استفاده از روش بخار آب داغ را مد نظر قرار داده اید، می توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را در آب جوش ریخته و بخار را تنفس کنید. ماده اصلی روغن اکالیپتوس به نام «سینئول» به باز شدن مسیرهای هوایی و کاهش التهاب کمک می کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که قرص حاوی سینئول به کاهش سردرد، نقطه فشار، انسداد بینی، و ترشخ مخاط ناشی از سینوزیت کمک می کند. همچنین، سینوئل نشان داده است که در درمان برونشیت حاد موثر عمل می کند.

رطوبت سازها

بخار یک دستگاه رطوبت ساز می تواند رطوبت اتاق را افزایش داده و همچنین به مرطوب شدن مسیرهای بینی کمک کند. افراد بسیاری از دستگاه های رطوبت ساز برای مقابله با آب و هوای خشک استفاده می کنند و این دستگاه ها می توانند علائم سینوزیت و دیگر بیماری های تنفسی را تسکین دهند.

نکاتی که درباره استفاده از دستگاه های رطوبت ساز باید مد نظر قرار دهید این است که سطح رطوبت بیش از حد زیاد نشده و دستگاه را همواره تمیز نگه دارید. در صورت عدم رسیدگی و پاکسازی مناسب، دستگاه های رطوبت ساز کثیف می توانند مکان خوبی برای رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ ها باشند که هر دو مورد می توانند موجب عفونت های سینوس شوند. برخی افراد به آب موجود در دستگاه رطوبت ساز چند قطره روغن اکالیپتوس نیز اضافه می کنند.

کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم روی صورت می تواند به تسکین درد ناشی از عفونت سینوس کمک کند. ساده‌ترین روش خیس کردن یک پارچه یا حوله با آب گرم و قرار دادن آن روی صورت است.

هیدراته نگه داشتن بدن

تامین آب مورد نیاز بدن توصیه ای است که بارها آن را شنیده اید. نوشیدن مایعات فراوان - ترجیحا آب - به ایجاد احساسی بهتر در شما کمک می کند. در مورد عفونت سینوس، هیدراته نگه داشتن بدن به شل شدن مخاط و تخلیه راحت‌تر آن کمک می کند. از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل و کافئین پرهیز کنید زیرا می توانند اثری معکوس داشته و موجب کم آبی بدن شوند. الکل می تواند موجب تورم بیشتر سینوس و تشدید علائم سینوزیت شود.

بالاتر گذاشتن سر هنگام شب

هنگام خواب بهتر است سر خود را بالاتر از قسمت های دیگر بدن قرار دهید زیرا صاف خوابیدن می تواند به معنای تجمع مخاط بیشتر در سینوس ها و تشدید علائم بیماری باشد. از یک متکای اضافه استفاده کرده یا چیزی را زیر تشک خود قرار دهید تا سر بالاتر از دیگر قسمت های بدن قرار بگیرد. زمانی که با یک عفونت مواجه هستید خواب و استراحت کافی و با کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم عفونت سینوس پس از گذشت 10 روز همچنان ادامه دارند و نشانه ای از بهبودی در این شرایط دیده نمی شود به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به یک عفونت باکتریایی مبتلا شده باشید و نیازمند مصرف آنتی بیوتیک باشید.

همچنین، زمانی که با عفونت های عودکننده سینوس مواجه هستید باید به پزشک مراجعه کنید. بنابر نتایج یک مطالعه، افرادی که به سینوزیت مزمن مبتلا بودند، سطح درد خود را بیشتر از بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، بیماری مزمن انسدادی ریه، آنژین و سیاتیک درجه بندی کرده بودند./ح

عصر ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار