معاون سازمان جهاد کشاورزی ایلام خبر داد ؛
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام گفت:کشت کلزا در سطح استان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است و استان ایلام از جهت تولید کلزا در رتبه ششم کشور قرار دارد.
کد خبر: ۷۱۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 19 February 2019

 

به گزارش تابناک ایلام ؛ محمد علی اقدسی در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح های سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان مهران گفت :کلزا در بین دانه های روغنی از درصد روغن مرغوب تری برخوردار است و بین۴۰ تا ۴۶ درصد روغن دارد، با این وجود کشورمان هنوز در تولید روغن خوراکی خودکفا نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام عنوان داشت :حدود ۶۰ درصد تولید محصول کلزا ایلام در دهلران و  ۳۰ درصد  در مهران و 10درصد نیز در سایر شهرستان ها استان تولید می شود.

اقدسی با اشاره به اختصاص  بیش از ۱۰ هزار و ۵۱۵ هکتار از اراضی استان به کشت کلزا افزود: پیش بینی می شود در سالجاری بیش از ۲۰ هزار تن محصول کلزا در استان تولید شود.

 وی بیان داشت : هم اکنون ۵ سیلو ذخیره گندم در شهرستان مهران ایجاد شده که سالانه ۷۰ هزار تن گندم در این سیلوها ذخیره می شود.

 اقدسی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۳ هزار تن گندم از کشاورزان مهران خریداری شده افزود: در سال زارعی جاری ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از کل اراضی شهرستان مهران به کاشت گندم آبی اختصاص داده شده است.

وی  گفت : پیش بینی می شودبا توجه به راه اندازی سامانه گرمسیری 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام در بازدید از اجرای خطوط شبکه آبیاری کم فشار اراضی دشت کنجان چکم اظهار داشت: تاکنون برای اجرای طرح های اجرا شده آبیاری تحت فشار ( بارانی_قطره ای ) ۳۲ هزار و ۵۲۸ هکتار از سامانه گرمسیری و رودخانه مرزی بیش از بیش از ۶ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی یادآور شد : سامانه گرمسیری استان ایلام حدود ۱۷ هزار هکتار از شهرستان  مهران را پوشش می دهد و هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اقدسی تصریح کرد: اجرای پروژه سامانه گرمسیری بطور قطع در توسعه کشاورزی منطقه شامل گندم، کلزا و قسمتی از سبزی و صیفی می‌تواند تحولی در بحث اقتصادی کشاورزان و بهره‌برداران استان ایلام ایجاد کند.

وی یادآور شد : استان ایلام نسبت به سایر استان ها در تولید محصولات مهم کشاورزی در محصولات گندم رتبه ۱۵، تولید بذر گندم رتبه ۱، تولید کلزا رتبه 6، گوشت سفید (مرغ) رتبه ۸ ، گوشت قرمز رتبه ۱۷ ، تولید عسل رتبه ۲۴ و تولید ماهی رتبه ۱۶ کشور را کسب کرده است.

وی با اشاره به تولیدات حوزه شیلات گفت: تعداد واحد‌های پرورش ماهی در قفس ۲۱ مورد با اعتبار ۴۰ میلیون ریال با میزان تولید سه هزار تن، تولیدی سردابی و گرم آبی ۲۱۸ مورد با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال با میزان تولید ۳ هزار و ۶۲۷ تن و میزان تولید گل ۸ هزار و ۸۰۰ تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام بیان داشت: مهمترین طرح و پروژه های سازمان جهادکشاورزی در حوزه صنایع کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۲۳ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرمایه ۴۳۴ هزار و ۸۹۰ میلیون ریال و اشتغالزایی ۸۶۶ نفر با ظرفیت سالانه ۳۴۳ هزار و ۱۵۱ تن است.

وی تاکید کرد: همچنین در حوزه دام و طیور گاوداری شیری ۷۰۰ رأسی قیام با میزان تولید سالانه ۱۲ تن گوشت قرمز و ۳۸ تن شیرخام با اشتغالزایی مستقیم ۲۵ نفر راه اندازی شده است.

اقدسی احداث ۳۹۱ واحد مرغداری گوشتی مکانیزه با اعتبار هزینه شده ۳۵۵ میلیون ریال و ظرفیت ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار در هر دوره با تولید ۵۱۵ تن گوشت سفید با اشتغالزایی مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر در سال از دیگر پروژه های مهم حوزه طیور و دان در حوزه کشاورزی پس از انقلاب عنوان کرد./م

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار