رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: سالانه بیش از ۸۰۰ تن عسل در استان ایلام با کیفیت بسیار مناسب تولید می شود و یکی از برندهای خوب عسل در کشور عسل استان ایلام است.
کد خبر: ۷۱۳۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 11 February 2019

 به گزارش تابناک ایلام؛سید محمد تراب میری  اظهار داشت: سالانه بیش از ۸۰۰ تن عسل در استان ایلام با کیفیت بسیار مناسب تولید می شود و یکی از برندهای خوب عسل در کشور عسل استان ایلام است.

وی افزود: با توجه به اقلیمی که در استان وجود دارد و افراد دست اندرکاری که در این بخش فعالیت می کنند، عسل استان ایلام نسبت به سایر استان ها یکی از باکیفیت ترین عسل ها است.

میری عنوان کرد: جهاد کشاورزی استان به دنبال تکمیل زنجیره تولید عسل در استان است تا عسل استان ایلام به یکی از برند در کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد:ایلام به رغم این که یکی از استان های کوچک از نظر مساحت است، اما در همین مساحت کوچک سه اقلیم متفاوت از جمله اقیلم گرمسیری را در جنوب و اقلیم نیمه گرمسیری را در شهرستان های میانی همچنین اقلیم معتدل تا حدی سرد را در شهرستان های شمالی استان وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: می توان گفت ایلام استانی چهارفصل است، این تنوع آب و هوایی مزیتی است که ما بتوانیم طیف وسیعی از محصولات را در استان ایلام داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ایلام از نظر توپوگرافی اراضی و منابع آبی یکی از استان های مستعد کشور است که می تواند کشاورزی بسیار پویا و مدرنی را داشته باشد،  ایلام در آینده نه چندان دور به یکی از استان هایی تبدیل خواهیم شد که در بسیاری از محصولات می تواند در سطح کشور حرف برای گفتن داشته باشد.

میری افزود: یکی از قطب های تولید بذر کشور هم اکنون استان ایلام است، در سال زراعی گذشته بذر موردنیاز پنج استان دیگر نیز توسط استان ایلام تامین شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به این که حدود ۱۵ شرکت تولید بذر گندم در سطح استان وجود دارد که به میزان قابل ملاحظه ای هر ساله بذر گواهی شده و اصلاح نژاد شده گندم را تولید می کنند، می توان گفت ایلام یکی از استان هایی است که ۱۰۰ درصد بذر اصلاح شده کشاورزان داخل استان را تولید می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: یکی از وابستگی های کشور ما در بخش کشاورزی بحث واردات دانه های روغنی است، بیش از ۹۰ درصد روغن موردنیاز مصرفی کشور را از خارج وارد و سالانه حدود ۴ میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات روغن خارج می شود.

 میری اضافه کرد: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی کاهش این وابستگی است و سال به سال این ضریب وابستگی کمتر می شود.

وی افزود: یکی از پایلوت های روغن در کشور استان ایلام است، سال گذشته حدود ۱۳ هزار تن کلزا در سطح استان تولید شده که به لحاظ تولید ایلام یکی از شش استان برتر تولید کلزا در کشور بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: امسال بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت کلزا اختصاص داده شده که پیش بینی می شود بالای ۲۰ هزار تن تولید کلزای استان باشد.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در حال پیگیری آن هستیم بحث کارخانه فراوری و تولید کارخانه روغن کشی دانه های روغنی است که اگر سرمایه گذارانی در این حوزه ورود کنند، در این راستا نیز سازمان جهاد کشاورزی نیز حمایت های لازم را انجام خواهد داد./ع

 

 

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار